Miten perussuomalaisten oma sote-malli on parempi kuin hallituksen malli?
– Emme ole sitoneet kuntauudistusta ja sote-ratkaisua toisiinsa, kuten hallitus on tehnyt. Keskitymme pääasiaan eli sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen. Tämän vuoksi kuntien ei tarvitse lopettaa itseänsä sote-uudistuksen takia. Ne voivat tehdä kuntaliitoksia jos haluavat, mutta sote-uudistus ei pakota niitä siihen, palveluskunta-ohjelman työryhmän vetäjä, kansanedustaja Pirkko Mattila kertoo.
– Lähtökohtana on suomalainen ihminen. Hänen vuokseen pitää lähidemokratia turvata ja peruskunnat säilyttää. Ne asiat, jotka vaativat leveämpiä hartioita, hoidetaan kuntien yhteistyön avulla. Tämä onkin peruskunta-piirikuntamalli, työryhmän jäsen Reijo Tossavainen kertoo.
Ryhmän kolmas jäsen Hanna Mäntylä painottaa, että ps-malli lähtee kuntalaisen tarpeista.
– Perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalitoimen toimintoja tuodaan lähemmäs toisiaan. Mallimme vähentää byrokratiaa ja helpottaa viranomaisten välistä yhteistyötä. Tällä tavoin saavutetaan paitsi parempaa palvelua, myös huomattavia säästöjä, työryhmän kolmas jäsen, kansanedustaja Mäntylä painottaa.
Peruskunta-piirikuntamalli järjestää sosiaali- ja terveysalan palvelut uudella tavalla. Ne kattavat jopa noin 60 prosenttia kuntien menoista. Sen vuoksi yhteistyön tehostaminen voi myös säästää rahaa. Vaikeuksissa oleva kuntien perusterveydenhuolto yhdistetään erikoisterveydenhuoltoon, joka voi paljon paremmin. Tähän voidaan yhdistää myös sosiaalihuollon tehtäviä, jos näin eri puolilla maata halutaan.
Joustavampi kuin keskustan malli
Miten tämä malli poikkeaa keskustan peruskunta-maakuntamallista?
– Meidän mallimme on joustavampi kuin keskustan malli, jossa palveluiden järjestäminen on sidottu maakuntaan. Piirikunta voi olla pienempi kuin maakunta. Se toimii luontevilla yhteistoiminta-alueilla. Esimerkiksi Etelä-Savossa luontevia alueita ovat Savonlinnan ja Mikkelin seudut, jotka muodostavat kaikessa toiminnassa omat kokonaisuutensa, Tossavainen kertoo.
– Piirikunnan hoidettaviksi annetaan ensin perusterveydenhuolto ja erikoisterveydenhuolto, jotka yhdistetään toisiinsa. Suomessa kuntien järjestämä perusterveydenhuolto on ollut suurimmissa vaikeuksissa, kun sen sijaan sairaanhoitopiirien järjestämä erikoisterveydenhuolto toimii suhteellisen hyvin. Yhdistämällä annamme suuremmat mahdollisuudet myös perusterveydenhuollolle, Tossavainen kertoo.
Perus- ja erikoisterveydenhuollon yhdistäminen säästää rahaa
Terveyskeskuksiin on ollut vaikeaa saada lääkäreitä. Yhteistyössä suurempien sairaaloiden kanssa on ollut ongelmia, mikä tuottaa ylimääräisiä kuluja.
– Erikoisterveydenhoidon kunnille lähettämät laskut ovat liian isoja, myös Pirkko Mattila toteaa.
– Perusterveydenhuollossa on nuoria ja ulkomaalaisia lääkäreitä. Kun potilaan oireista ei saada selvyyttä itse heti, hänet lähetetään helposti uusiin tutkimuksiin erikoissairaanhoidon puolelle. Ihmisiä pompotellaan turhaan sairaalasta toiseen. Tämä tuo ylimääräisiä kuluja. Kun erikois- ja perusterveydenhuolto yhdistetään, se parantaa vastaanottolääkäreiden ja erikoislääkäreiden yhteistyötä. Kun rahoituskin virtaviivaistetaan, se parantaa perusterveydenhuollon mahdollisuuksia, Tossavainen tuumailee ja jatkaa:
– Koska monella alueella myös sosiaaliset ongelmat liittyvät terveyden ongelmiin esimerkiksi ikääntymisen vuoksi, voisi jatkossa myös vaativampi sosiaalityö yhdistää piirikuntien tehtäväksi, jos alueella niin parhaaksi nähdään. Myöhemmin piirikuntiin voitaisiin yhdistää muut peruskuntaa laajemman väestöpohjan palvelut, kuten esim. työvoimapalvelut, ammatillinen koulutus, pelastustoimi, lupa-asioita, seudullinen maankäytön suunnittelu ja edunvalvonta, Tossavainen kaavailee.
Suurkunta hämärtää paikallisdemokratiaa
Perussuomalaiset muistuttavat, että peruskuntien säilyttäminen takaa sen, että päätöksentekijä tuntee alueen ihmiset ja elämän.
– Suurissa kuntaliitoksissa tämä on jo hämärtynyt. Kouvolassa eräs Valkealan koulun johtaja kertoi, että ennen kuntaliitosta hän saattoi sopia asioista kunnanjohtajan kanssa heti. Oli vain yksi virkaporras. Kuntaliitos toi kolme uutta hallintoporrasta ja 10 minuutin tapaaminen kaupunginjohtajan kanssa pitää varata kuukautta aiemmin, Tossavainen kertoo.
Tossavaisen mukaan piirikuntamalli säästää myös rahaa, vaikkei kuntia välttämättä yhdistetäkään.
– Tilastot kertovat lahjomattomasti, että pienet kunnat järjestävät palvelunsa tehokkaasti ohuella organisaatiolla. Iso kunta käyttää palveluihinsa noin 20 prosenttia enemmän rahaa asukasta kohti. Hallituksen linjaus, että iso kunta on paras ja tehokkain, ei pidä paikkaansa. Siitä huolimatta se yrittää myös sote-uudistuksen varjolla painostaa kuntia yhteen, Tossavainen toteaa.
Myös kuntayhtymien kuluja täytyy karsia
Pirkko Mattilan mukaan myös kuntayhtymistä koituu omia kulujaan. Ne eivät ole täydellisiä ja niiden kustannusrakenteita pitää tarkastella kriittisesti. Toimintamalleja pitää pystyä uudistamaan niin, että kulut pienentyvät.
– Säästöä syntyy, kun haetaan leveämpiä hartioita aina harvinaisemmissa ja tavallista kalliimmissa hoidoissa, Mattila painottaa.
Erikois- ja perusterveydenhuollon yhdistäminen on jo yksi keino. Tehostamista edellyttää jo ensi vuonna voimaan tuleva sairaanhoitodirektiivi, jonka mukaan potilas saa valita hoitopaikkansa itse. Ruotsissa on vastaava järjestelmä ollut jo vuosia käytössä. Samalla sairaalat voivat ottaa potilaita aina ulkomaita myöten. Mutta oman kunnan potilaat ovat hoidossa aina etusijalla. Mattilan mukaan tätä pitääkin tarkkailla jatkossa, siitähän ei ole vielä kokemusta, etteivät ulkomaiden maksulliset potilaat mene oman kunnan potilaiden ohi, vaikka asia onkin lakiin ihan hyvin kirjattu.
Entä vähentääkö uudistus byrokratiaa kunnista? Hallitushan pyrkii vähentämään kokonaisia kuntia.
– En näe byrokratiaa sinänsä ongelmana: on lakeja, jotka vaativat byrokraatteja. Päivähoitajat, opettajat ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät tekevät ihan oikeaa työtä. Kunnat toteuttavat siinä valtion hyvinvointitehtäviä. Kun sote-palvelut vievät kuntien menoista 60 prosenttia, minua hämmästyttääkin, miksei arvosteta sitä 40 prosenttia, mitä kunnat tekevät. Siinä on sivistystoimi ja esimerkiksi kaavoitus, Mattila muistuttaa.
Mattilan mielestä jatkossakin tarvitaan maaseutumaisia kuntia ja maakuntia. Hän kannattaa Pudasjärven esitystä, jonka mukaan metropolimallin ohella olisi myös harva-malli harvaan asutuille seuduille, joiden kunnat ovat pinta-alaltaan suuria.
Kriisikunnat ovat sitten oma lukunsa.
– Minäkin kannatan kriisikuntamenettelyä. Kuntien pitää kyetä tehostamaan toimintaansa, Mattila painottaa.
Mattila moittii hallituksen kovaa kuntapainostusta: kun kunnat odottavat ensi huhtikuussa annettavaa esitystä sotealuelaista ja osa suunnittelee kuntaliitoksia jo nyt, kunnat eivät ehdi suunnitella elinkeinopolitiikkaansa lainkaan, kun aika menee liitoshuoliin.
Kirjoitus on julkaistu Perussuomalainen 15/2013 -lehdessä.