

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Perussuomalaiset vaatii autoilun kustannusten laskua – Saksassa suuri veroale: ”Suomessa hallitus levittelee käsiään”
Inflaatio syö Suomessa rahan arvoa kovaa vauhtia. Inflaatio laukkaa lähes kuuden prosentin tasolla ja haja-asutusalueella rahan arvo on laskenut jopa yli 10 prosenttia. Erityisesti polttoainehintojen raju kasvu nakertaa ostovoimaa.
Perussuomalaiset on pitkään vaatinut helpotusta hintoihin muun muassa veronalennuksiin. Helmikuussa perussuomalaiset jätti välikysymyksen, jossa eduskuntaryhmä esitti lukuisia toimia hintojen laskemiseksi ja kuluttajien ostovoiman sekä yritysten kilpailukyvyn parantamiseksi. Hallitus ei ole toteuttanut esityksiä.
Moni maa on reagoinut
Lukuisat muut EU-maat ovat reagoineet rajuihin polttoainehintoihin. Viimeisimpänä Saksa päätti madaltaa polttoaineveroa EU:n sallimaan minimiin kesän ajaksi. Bensiinin hinta laskee Saksassa jopa 35 senttiä litralta ja dieselin vajaat 17 senttiä.
Aiemmin muun muassa Ruotsi, Puola ja Italia ovat laskeneet polttoaineiden verotusta tuntuvasti.
Helppo ja vaikutuksiltaan ennustettavin keino vaikuttaa polttoainehintoihin olisi puheenjohtaja Riikka Purran mukaan laskea polttoaineverotusta lukuisten muiden maiden tapaan. Purran mukaan mahdolliset valtion tulonmenetykset voi kattaa valtion turhista ja haitallisista menoista.
– Polttoainehintojen noustessa valtion arvonlisäverotuotto on noussut huomattavasti, joten reilukin alennus vain palauttaisi valtion tulot vuoden takaiseen tilanteeseen.
Dieselvero kokonaan pois
Lisäksi perussuomalaiset on ehdottanut dieselin käyttövoimaveron poistoa.
– Kyseinen vero ei ole järkevä dieselin nykyhinnoilla. Sen poistolla olisi selvä vaikutuksensa myös kuluttajahintoihin. Verotuksen keventäminen tätä kautta olisi teko myös suomalaisen työn puolesta, Purra sanoo.
Purra huomauttaa, että veronalennukset lisäävät yritysten kilpailukykyä ja kuluttajien ostovoimaa. Nämä luovat lisää verotuloja.
– Kun ihmisille jää enemmän käyttövaraa, he ostavat enemmän hyödykkeitä ja palveluita. Tästä seuraa, että yritykset voivat paremmin ja investoinnit sekä työllisyys kasvavat. Nämä asiat luovat lisää verotuloja dynaamisina vaikutuksina. Vasemmistopropagandassa nämä vaikutukset usein unohtuvat mainita, Purra kuittaa.
Jakeluvelvoite nollaan
Lisäksi valtion pitäisi Purran mukaan luopua väliaikaisesti niin sanotusta biopolttoaineiden jakeluvelvoitteesta kokonaan.
– Suomi loistaa biopolttoaineiden jakeluvaatimuksissa omassa luokassaan eli muiden maiden edellä. Varaa on todellakin peruuttaa, Purra muistuttaa.
– Pelkästään veroalella ja jakeluvelvoitteen poistolla voidaan polttoainehintoja laskea kymmeniä senttejä litralta. Halua ei vain tunnu olevan. Hallitus kehottaa kiristämään vyötä. Vain silloin, kun perussuomalaiset ehdottaa toimia kansalaisten arjen helpottamiseksi, hallitus valittelee rahapulaa.
– On lisäksi muistettava, ettei hallitus ole vieläkään lopullisesti luopunut tavoitteistaan tuoda liikenteeseen merkittäviä lisärasitteita tulevaisuudessa polttoaineiden päästökaupan, kilometriveron ja ruuhkamaksujen muodossa, Purra muistuttaa.
Missä viipyy ammattidiesel?
Ammattiliikenteen kustannusten helpottamiseksi perussuomalaisten on vuosia esittänyt niin sanottua ammattidieseliä eli veronpalautusjärjestelmää ammattiautoilijoille. Purra huomauttaa, että jopa 90 prosenttia tavaroista liikkuu Suomessa kumipyörillä ja logistiikan kustannukset siirtyvät kuluttajahintoihin.
– Hallitus lupasi valmistella ammattidieseliä helmikuussa, mutta mitään ei ole kuulunut. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan valmistelussa on kapuloita rattaissa eikä asia etene. Vihreätkö on taas se kapula? Purra kysyy.
Hiilineutraalisuustavoitteiden on joustettava
Perussuomalaiset esitti jo viime syksynä, että hallituksen ajamaa maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa pitää maltillistaa niin, että hiilineutraalisuustavoite siirretään EU:n suosimaan vuoteen 2050.
– Liian kovasta kunnianhimosta seuraa ylimääräisiä kustannuksia yrityksille ja kuluttajille eivätkä tavoitteena olevat imagovoitot näitä kompensoi. Tavoitteen maltillistamisesta olisi saatavissa säästöjä, joita voitaisiin nyt käyttää kansalaisten tukemiseen, Purra sanoo.
Purran mukaan EU:n hiilineutraalisuustavoite vuonna 2050 on sekin jo vesittymässä.
– Etenkin Saksan päätös lisätä merkittävästi kivihiilen käyttöä aiheuttaa tämän. Kun Eurooppa on energiakriisin partaalla, hiilineutraalisuustavoitteiden pitää joustaa. Saksa maksaa nyt kovaa hintaa typeristä energiapoliittisista päätöksistään, Purra huomauttaa.
Suomen tulot suomalaisten hyväksi
Menojen priorisoinnin lisäksi perussuomalaiset on esittänyt, ettei Suomen pidä antaa päästökauppatulojaan EU:lle, vaan käyttää niitä ilmastopolitiikasta kärsivien ihmisten ja alojen tukemiseen.
– Suomen päästökauppatuloja on ohjattava Suomen ja suomalaisten hyväksi, Purra vaatii.
– Lisäksi olemme puhuneet päästöoikeuksien määrän lisäämisen puolesta. Oikeuksien lisääminen tai edes ennallaan pitäminen vaikuttaisi energian hintaan alentavasti, ilman että EU:n tyylin mukaisesti pohjoisen maat pääsevät taas maksumiehiksi tukipakettien ja rahastojen kautta. Valitettavasti uusia tukipaketteja suunnitellaan kaiken aikaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- dielselvero ammattidielsel ylikunnianhimoinen ilmastopolitiikka päästökauppatulot hiilineutraalisuustavoite jakeluvelvoite EU-tukipaketit menoleikkaukset veronalennukset kurjistaminen tärkeysjärjestys kuljetusala kuluttajat ostovoima polttoaineiden hinta verovarat Yritykset Riikka Purra Saksa perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaiset tyytymättömiä hallituksen toimenpiteisiin – veroale olisi todellinen teko suomalaisten hyväksi

Hinnat nousevat taivaisiin, ministerit vieraantuneet suomalaisten arjesta – Saarikko myönsi kyselytunnilla, ettei pysty samaistumaan köyhtyviin ihmisiin

Tavio: Tavallisten suomalaisten palkan ostovoima vähenee nopeammin kuin kertaakaan aiemmin 2000-luvulla

Syyllistävä “Greta Thunberg -politiikka” ei vähennä päästöjä tai suojele luontoa – Ranne: Ilmastotoimissa tarvitaan malttia ja itsesuojeluvaistoa

Polttoaine maksaa jo lähes 2,5 euroa litralta – ”Ilmastotoimiin painettava jarrua”

Sotatalous siivittää energiayhtiöt supertuloksiin: Maailman suurimmat öljy-yhtiöt tekivät yli 150 miljardia euroa voittoa kolmessa kuukaudessa

Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta

Hallitus ylimielisenä opposition huolesta suomalaisten pärjäämisen suhteen – Meri: “Ei oppositiolla ole vaikeaa, vaan kansalla”

Hallitus neuvoo kiristämään vyötä ja laskemaan elintasoa – Purra: 18 euroa lisää sosiaaliturvaan ei auta hintojen kanssa kärvisteleviä työssäkäyviä
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää