LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Perussuomalaiset vaatii autoilun kustannusten laskua – Saksassa suuri veroale: ”Suomessa hallitus levittelee käsiään”
Inflaatio syö Suomessa rahan arvoa kovaa vauhtia. Inflaatio laukkaa lähes kuuden prosentin tasolla ja haja-asutusalueella rahan arvo on laskenut jopa yli 10 prosenttia. Erityisesti polttoainehintojen raju kasvu nakertaa ostovoimaa.
Perussuomalaiset on pitkään vaatinut helpotusta hintoihin muun muassa veronalennuksiin. Helmikuussa perussuomalaiset jätti välikysymyksen, jossa eduskuntaryhmä esitti lukuisia toimia hintojen laskemiseksi ja kuluttajien ostovoiman sekä yritysten kilpailukyvyn parantamiseksi. Hallitus ei ole toteuttanut esityksiä.
Moni maa on reagoinut
Lukuisat muut EU-maat ovat reagoineet rajuihin polttoainehintoihin. Viimeisimpänä Saksa päätti madaltaa polttoaineveroa EU:n sallimaan minimiin kesän ajaksi. Bensiinin hinta laskee Saksassa jopa 35 senttiä litralta ja dieselin vajaat 17 senttiä.
Aiemmin muun muassa Ruotsi, Puola ja Italia ovat laskeneet polttoaineiden verotusta tuntuvasti.
Helppo ja vaikutuksiltaan ennustettavin keino vaikuttaa polttoainehintoihin olisi puheenjohtaja Riikka Purran mukaan laskea polttoaineverotusta lukuisten muiden maiden tapaan. Purran mukaan mahdolliset valtion tulonmenetykset voi kattaa valtion turhista ja haitallisista menoista.
– Polttoainehintojen noustessa valtion arvonlisäverotuotto on noussut huomattavasti, joten reilukin alennus vain palauttaisi valtion tulot vuoden takaiseen tilanteeseen.
Dieselvero kokonaan pois
Lisäksi perussuomalaiset on ehdottanut dieselin käyttövoimaveron poistoa.
– Kyseinen vero ei ole järkevä dieselin nykyhinnoilla. Sen poistolla olisi selvä vaikutuksensa myös kuluttajahintoihin. Verotuksen keventäminen tätä kautta olisi teko myös suomalaisen työn puolesta, Purra sanoo.
Purra huomauttaa, että veronalennukset lisäävät yritysten kilpailukykyä ja kuluttajien ostovoimaa. Nämä luovat lisää verotuloja.
– Kun ihmisille jää enemmän käyttövaraa, he ostavat enemmän hyödykkeitä ja palveluita. Tästä seuraa, että yritykset voivat paremmin ja investoinnit sekä työllisyys kasvavat. Nämä asiat luovat lisää verotuloja dynaamisina vaikutuksina. Vasemmistopropagandassa nämä vaikutukset usein unohtuvat mainita, Purra kuittaa.
Jakeluvelvoite nollaan
Lisäksi valtion pitäisi Purran mukaan luopua väliaikaisesti niin sanotusta biopolttoaineiden jakeluvelvoitteesta kokonaan.
– Suomi loistaa biopolttoaineiden jakeluvaatimuksissa omassa luokassaan eli muiden maiden edellä. Varaa on todellakin peruuttaa, Purra muistuttaa.
– Pelkästään veroalella ja jakeluvelvoitteen poistolla voidaan polttoainehintoja laskea kymmeniä senttejä litralta. Halua ei vain tunnu olevan. Hallitus kehottaa kiristämään vyötä. Vain silloin, kun perussuomalaiset ehdottaa toimia kansalaisten arjen helpottamiseksi, hallitus valittelee rahapulaa.
– On lisäksi muistettava, ettei hallitus ole vieläkään lopullisesti luopunut tavoitteistaan tuoda liikenteeseen merkittäviä lisärasitteita tulevaisuudessa polttoaineiden päästökaupan, kilometriveron ja ruuhkamaksujen muodossa, Purra muistuttaa.
Missä viipyy ammattidiesel?
Ammattiliikenteen kustannusten helpottamiseksi perussuomalaisten on vuosia esittänyt niin sanottua ammattidieseliä eli veronpalautusjärjestelmää ammattiautoilijoille. Purra huomauttaa, että jopa 90 prosenttia tavaroista liikkuu Suomessa kumipyörillä ja logistiikan kustannukset siirtyvät kuluttajahintoihin.
– Hallitus lupasi valmistella ammattidieseliä helmikuussa, mutta mitään ei ole kuulunut. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan valmistelussa on kapuloita rattaissa eikä asia etene. Vihreätkö on taas se kapula? Purra kysyy.
Hiilineutraalisuustavoitteiden on joustettava
Perussuomalaiset esitti jo viime syksynä, että hallituksen ajamaa maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa pitää maltillistaa niin, että hiilineutraalisuustavoite siirretään EU:n suosimaan vuoteen 2050.
– Liian kovasta kunnianhimosta seuraa ylimääräisiä kustannuksia yrityksille ja kuluttajille eivätkä tavoitteena olevat imagovoitot näitä kompensoi. Tavoitteen maltillistamisesta olisi saatavissa säästöjä, joita voitaisiin nyt käyttää kansalaisten tukemiseen, Purra sanoo.
Purran mukaan EU:n hiilineutraalisuustavoite vuonna 2050 on sekin jo vesittymässä.
– Etenkin Saksan päätös lisätä merkittävästi kivihiilen käyttöä aiheuttaa tämän. Kun Eurooppa on energiakriisin partaalla, hiilineutraalisuustavoitteiden pitää joustaa. Saksa maksaa nyt kovaa hintaa typeristä energiapoliittisista päätöksistään, Purra huomauttaa.
Suomen tulot suomalaisten hyväksi
Menojen priorisoinnin lisäksi perussuomalaiset on esittänyt, ettei Suomen pidä antaa päästökauppatulojaan EU:lle, vaan käyttää niitä ilmastopolitiikasta kärsivien ihmisten ja alojen tukemiseen.
– Suomen päästökauppatuloja on ohjattava Suomen ja suomalaisten hyväksi, Purra vaatii.
– Lisäksi olemme puhuneet päästöoikeuksien määrän lisäämisen puolesta. Oikeuksien lisääminen tai edes ennallaan pitäminen vaikuttaisi energian hintaan alentavasti, ilman että EU:n tyylin mukaisesti pohjoisen maat pääsevät taas maksumiehiksi tukipakettien ja rahastojen kautta. Valitettavasti uusia tukipaketteja suunnitellaan kaiken aikaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- dielselvero ammattidielsel ylikunnianhimoinen ilmastopolitiikka päästökauppatulot hiilineutraalisuustavoite jakeluvelvoite EU-tukipaketit menoleikkaukset veronalennukset kurjistaminen tärkeysjärjestys kuljetusala kuluttajat ostovoima polttoaineiden hinta verovarat Yritykset Riikka Purra Saksa perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Perussuomalaiset tyytymättömiä hallituksen toimenpiteisiin – veroale olisi todellinen teko suomalaisten hyväksi
Hinnat nousevat taivaisiin, ministerit vieraantuneet suomalaisten arjesta – Saarikko myönsi kyselytunnilla, ettei pysty samaistumaan köyhtyviin ihmisiin
Tavio: Tavallisten suomalaisten palkan ostovoima vähenee nopeammin kuin kertaakaan aiemmin 2000-luvulla
Syyllistävä “Greta Thunberg -politiikka” ei vähennä päästöjä tai suojele luontoa – Ranne: Ilmastotoimissa tarvitaan malttia ja itsesuojeluvaistoa
Polttoaine maksaa jo lähes 2,5 euroa litralta – ”Ilmastotoimiin painettava jarrua”
Sotatalous siivittää energiayhtiöt supertuloksiin: Maailman suurimmat öljy-yhtiöt tekivät yli 150 miljardia euroa voittoa kolmessa kuukaudessa
Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta
Hallitus ylimielisenä opposition huolesta suomalaisten pärjäämisen suhteen – Meri: “Ei oppositiolla ole vaikeaa, vaan kansalla”
Hallitus neuvoo kiristämään vyötä ja laskemaan elintasoa – Purra: 18 euroa lisää sosiaaliturvaan ei auta hintojen kanssa kärvisteleviä työssäkäyviä
Viikon suosituimmat
Keskisuomalaisen päätoimittaja Yle-pomo Riikka Räisäsestä: Näillä näytöillä joku muu päätoimittaja olisi jo eronnut
Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola arvioi, että Riikka Räisäsen asemassa joku muu päätoimittaja olisi jo joutunut eroamaan tehtävästään.
Aamulehden ex-päätoimittaja: Ylen piikkiin rakastajansa kanssa matkustanut uutispomo Riikka Räisänen pitäisi siirtää syrjään
Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu kummeksuu Ylen toimintaa tuoreessa kohussa, joka liittyy Ylen päätoimittajan Riikka Räisäsen matkusteluun Euroopassa tuoreen miesystävänsä kanssa Ylen rahoilla.
Poliisi nappasi Helsingin yliopiston kunniatohtorin kiinni kahdesti – ensin Kööpenhaminassa, sitten Tukholmassa
Palestiina-huivin harteilleen kietonut ilmastoaktivisti ja kunniatohtori Greta Thunberg pidätettiin viime viikolla Israelin vastaisen mielenosoituksen aikana Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa. Thunberg on myös Suomen ja Ruotsin poliisin vanha tuttu.
Halla-aho: Arvelen, että moni muukin kuin persukansa alkaa ymmärtää Ylen prioriteetteja – ”Leikkausvaraa riittää myös tulevaisuudessa”
Samana päivänä kun maltilliset leikkaukset julkistettiin, Yle ilmoitti aloittavansa somalin- ja arabiankielisen uutispalvelun.
Antikainen: Yle on väärässä – uutiset somaliaksi ja arabiaksi eivät auta sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan
Torstaina 12.9. Yle ilmoitti aloittavansa arabian- ja somalinkieliset uutispalvelut 23.9. Yle perustelee päätöstään sillä, että se auttaa kyseisiä kieliä puhuvia sopeutumaan yhteiskuntaan ja ymmärtämään paremmin suomalaista elämäntapaa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mielestä somalian- ja arabiankielisten uutisten lisääminen ei edistä maahanmuuttajien integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.
Purra oudoksuu Ylen valikoivaa tarmokkuutta – Jos väläytetään jopa Pikku Kakkosen tai MM-hiihdon lakkauttamista, miten rahaa ja energiaa riittää somalian- ja arabiankielisiin uutislähetyksiin?
Yle ilmoitti torstaina aloittavansa somalin- ja arabiankielisen uutispalvelun. Ylen Ykkösaamussa tänään vieraillut puheenjohtaja, valtionvarainministeri Riikka Purra oudoksuu Ylen valintoja,
Nuorisokoteja myydään rikollisjengeille: ”Todellisuus muistuttaa karmeaa pilaa”
Netin .se-päätteisillä kauppapaikoilla saattaa tulla vastaan otsikko: ”Hyvämaineinen ja erittäin kannattava nuorisokoti myynnissä – luvat kunnossa”. Ostajaksi kelpaa kuka vain – vaikka jengirikollinen. Ruotsin poliisin mukaan useita kuntien ja valtion rahoittamia nuorisokoteja pyörittääkin jo järjestäytynyt rikollisuus.
Vihersiirtymän vaikeudet kasaantuvat – akkutehdas kuilun reunalla: ”En ihmettele, jos konkurssi olisi edessä puolen vuoden sisällä”
Kiinalaisautojen esiinmarssi kiristää kilpailua autonvalmistajien välillä. Eurooppalaiset sähköautojen valmistajat leikkaavat tuotantoaan. Vuonna 2025 tuotetaan viisi kertaa kysyntää enemmän akkukennoja. Vihreän siirtymän vauhtisokeus voi käydä kalliiksi sijoittajille ja akkutehtaiden työntekijöille.
Päivän Pointti: Elokapina huutelee herkästi omien oikeuksiensa perään, mutta loukkaa samalla tietoisesti muiden liikkumisvapautta
Elokapina-liike vähät välittää muiden ihmisten oikeudesta liikkua kaupunkialueella, koska elokapinalaisten mukaan liikkumisen vapaus saa väistyä elokapinalaisten oikeuksien tieltä. Äskettäin Elokapina on vaatinut syytesuojaa syyttäjälaitokselta.