

LEHTIKUVA
Perussuomalaiset liikenne- ja viestintävaliokunnassa: Liikenteen päästöt ovat vähentyneet
Ilmastopolitiikka on jo pitkään ollut politiikan keskiössä, ja sama suuntaus näyttää jatkuvan myös Orpon hallituskaudella. Etenkin oppositio jaksaa syyttää istuvaa hallitusta ”ilmastovihamielisyydestä”. Liikenne- ja viestintävaliokunnan perussuomalaiset kansanedustajat huomauttavat oppositiolle, että muun muassa liikenteen päästöt ovat olleet laskusuunnassa jo toista vuotta peräkkäin.
Tällainen episodi nähtiin nyt viimeksi eduskunnassa käsiteltäessä tämän vuoden ilmastovuosikertomusta, kun valiokunnassa jouduttiin kahdesti äänestämään ns. ilmastovuosikertomuksen isosta kokonaiskuvasta. Hallitusrintama voitti kuitenkin molemmat äänestykset äänin 9-6.
Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan valiokuntavastaava Sheikki Laakso toteaa opposition väitteisiin suoraan niiden olevan vääriä.
– Hyvänä esimerkkinä tästä toimii juuri liikenne, jossa päästöt ovat vähentyneet jo toista vuotta peräkkäin, sanoo kansanedustaja Laakso.
Tulevaisuuden ratkaisuihin on oltava varaa
Toisaalta tämä osoittaa juuri sen tosiasian, että istuvan hallituksen asialistalla ilmastopolitiikasta puhutaan vain eri näkökulmasta. Liikenne- ja viestintäministeriössä on asetettu hallituskauden alusta asti tavoite, että hallitus taittaa tiestön korjausvelan kasvun ja hakee keinoja, joilla huonokuntoisten teiden määrää saadaan vähitellen pienennettyä.
– Kun puhutaan tiestön päällystämisestä, tulee huomioida Pohjoismaiden erityispiirteet. Meillä on pitkät välimatkat, kylmät sääolosuhteet sekä tarve raskaille ja pitkille ajoneuvoille. On myös tärkeää korostaa teknologianeutraaliutta, kun siirrymme päästöttömämpiin käyttövoimiin, toteaa kansanedustaja, liikennevaliokunnan jäsen Petri Huru.
– On selvää, että tulevaisuuden ratkaisujen on oltava puhtaampia ja parempia, mutta niihin on myös oltava varaa. Myöskään sähköiseen liikenteeseen siirtyminen ei saa johtaa kansalaisten kulujen lisääntymiseen tai elinkeinoelämän kilpailukyvyn heikentymiseen.
Kansalliset erityispiirteet huomioitava
Pitkälti samalla linjalla on myös eduskuntaryhmän puheenjohtaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jani Mäkelä.
– Kuljetuksilla ja logistiikan kustannuksilla on olennainen merkitys Suomen kilpailukyvyn kannalta. Tämän johdosta tulee päätöksissä aina ottaa huomioon kansalliset erityispiirteet, painottaa kansanedustaja Mäkelä.
Painopiste liikenteen verouudistukseen
Perussuomalaiset nostivat valiokunnassa myös esiin liikenteen maksut, joilla on keskeinen rooli osana liikennepolitiikkaa.
– Nyt tulee ensisijaisesti painottaa liikenteen verouudistuksen valmistelua ja laatimisen tarvetta. Me emme voi tuosta vain sormia napsauttamalla lisätä toimia liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Emme myöskään voi noin vain lisätä rahoitusta ilmastotoimiin niin kuin vasemmisto aina esittää, sanoo kansanedustaja, liikennevaliokunnan jäsen Anne Rintamäki.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- tiestön korjausvelka Petteri Orpon hallitus Anne Rintamäki liikenne- ja viestintävaliokunta päästövähennystavoitteet ilmastovuosikertomus Sheikki Laakso Petri Huru liikenteen päästöt liikennepolitiikka Jani Mäkelä ilmastopolitiikka Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Valtiovarainministeri Purra: Useat hallituksen toimet laskevat liikennepolttoaineiden hintoja

Ministeri Ranne kiittelee kaikkien aikojen kumipyörämyönteisintä hallitusohjelmaa – kolmen miljardin investointipotista ei tingitty edes kevään riihessä

Lapin lentoturismi syynissä – ministeri Ranne: ”Lapin matkailua ei saa nitistää ilmastotoimilla”

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea
Viikon suosituimmat

Yle-pomo Merja Ylä-Anttilalle tiukka kysymys kansalaisaloitteen kuulemistilaisuudessa: Onko Yleisradio tietoisesti hakenut säästöjä suosituimmista ja näkyvimmistä toiminnoistaan?
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta järjesti tänään julkisen kuulemisen, jonka aiheena oli Yle kuriin nyt! -kansalaisaloite. Kuulemistilaisuudessa aloitteen tekijät kertoivat syitä, miksi aloite on tehty, ja esittivät tarkemmin, mitä muutoksia Yle-lainsäädäntöön haluttaisiin. Paikalla oli myös Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Garedew: Vanhemmilla on lakiin perustuva oikeus kieltää sateenkaari-ideologian opettaminen lapsilleen
Seta ry kiertää jälleen kouluja ja järjestää koulutuksia myös päiväkotien opettajille. Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew vaatii loppua tälle lasten seksualisoinnille. Vanhemmilla on oikeus kieltäytyä vakaumuksensa vastaisesta materiaalista ja opetuksesta lapsilleen.

Suomalaisyritys markkinoi maahantulopaketteja Iranissa ja Lähi-idässä – yrityksen somepäivityksessä kerrotaan Suomen tarvitsevan 60 000 maahanmuuttajaa vuodessa
Oikeudellista konsultointia tarjoavan oikeustoimiston neuvonantaja-asiantuntija-tittelillä esiintyvä henkilö markkinoi maahantulopaketteja Suomeen Iranissa ja Lähi-idässä. Helmikuun lopulla neuvonantajan Facebook-päivityksessä kerrottiin, että Suomi tarvitsee 60 000 maahanmuuttajaa vuosittain. Lisätietoja 4 500 euron hintaisesta maahantulopaketista saa 70 euroa maksavan puhelun kautta.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Kansalaisaloitteen tekijät: Ylen rahoitusta leikattava Ruotsin tasoon eli 76 euroon per asukas
Yle kuriin nyt! -kansalaisaloitteen laatijoiden mielestä Yleisradio on tietoisesti hakenut säästöjä kaikista näkyvimmistä ja suosituimmista toiminnoista esimerkiksi irtisanomalla työntekijöitä ja vihjaamalla katsojaluvuiltaan suosituimpien ohjelmien lopettamiseen.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Trump lennätti väkivaltaisen venezuelalaisjengin jäseniä El Salvadorin jättivankilaan – ihmisoikeusaktivistit kauhuissaan
Trump lennätti satoja karkotettavia El Salvadorin jättivankilaan 227 vuotta vanhan lain perusteella. Ihmisoikeusaktivistit ovat kauhuissaan, koska jättivankila on epämiellyttävä paikka ja karkotukset suoritettiin ilman oikeuden istuntoa. Demokraatit hakivat välittömästi toimeenpanokiellon karkotuksille, mutta lentokoneet ehtivät kansainväliseen ilmatilaan ennen tuomarin kieltoa. Trumpin näyttävä PR-tempaus onnistui yli odotusten, mutta juridinen vääntö tulee jatkumaan korkeimmassa oikeudessa.

Vigeliukselta kovaa kritiikkiä Yleisradion johdolle: ’’Uutisista leikkaaminen on Ylen päätös, ei eduskunnan’’
Yle-työryhmässä neuvotellut ja Ylen hallintoneuvostossa työskentelevä kansanedustaja Joakim Vigelius ottaa kantaa Ylen säästöihin kohdistuneeseen kritiikkiin. Hänen mukaansa säästöjen kohdentamisesta vastaa Yle, ei eduskunta.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää