

LEHTIKUVA
Perussuomalaiset kyselytunnilla: Polttoainevero alas! – Orpo ei muistanut lupausta veroalennuksen harkitsemisesta
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Tavio kysyi eduskunnassa suullisella kyselytunnilla tänään torstaina, aikooko Sipilän hallitus pitää lupauksensa polttoaineveron tarkastelemisesta uudelleen.
Hallitus päätti korottaa nestemäisten polttoaineiden valmisteveroa vuonna 2016. Tuolloin ilmoitettiin, että jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee 80 dollariin tynnyriltä, veron suuruutta harkitaan. Hinnanylitys on kaksi viikkoa sitten tapahtunut.
Hallitus ei edes harkitse asiaa
Kyselytunnilla valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) myönsi vastauksessaan, ettei hän muista hallituksen päätöstä 80 dollarin kipurajasta. Orpo vastasi, ettei polttoaineveron alentaminen ole hallituksen harkinnassa.
Tavio muistutti hallitusta siitä, että polttoaine on Suomessa raskaasti verotettua. Tässä kuussa Yhdysvalloissa bensa maksaa noin 0,70 euroa litra ja Suomessa noin 1,60 euroa litra, eli hinta on Suomessa yli kaksinkertainen. Bensiinin hinnasta suurin osa on Suomessa veroja.
– Bensa- tai dieselauton ajaminen on monelle suomalaiselle välttämättömyys tulonhankkimisessa ja perhe-elämässä. Dieselautosta maksetaan lisäksi kallista käyttövoimaveroa, joten korkeaksi noussut dieselin hinta on kohtuuton, Tavio totesi.
Turha vedota ympäristöpäästöihin
Tavion mielestä polttoaineveron alentamisen voisi budjetissa paikata esimerkiksi vähentämällä tuulivoimatukia, EU:hun kaadettavaa rahaa tai maahanmuuton kustannuksia.
Orpo viittasi vastauksessaan myös ympäristöpäästöihin. Tavio puolestaan huomautti, että USA:ssa on yli 200 miljoonaa autoa ja Kiinassa yli 300 miljoonaa.
– Globaalissa päästökysymyksessä Suomen autojen vaikutus päästöihin on lähes olematon. Sen sijaan polttoaineen hinnalla on suuri merkitys ihmisten ostovoimaan sekä Suomen kilpailukykyyn, Tavio sanoo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Tavio vaatii bensan hinnan alentamista

Perussuomalaiset edustajat: Emme hyväksy tuulivoiman tukemista – “Ulkomaiset yhtiöt odottavat uutta tukea vesi kielellä”

PS: Veronmaksajien rahojen jakaminen ulkopuolisille ei lupaa hyvää tulevaisuutta

Tavio: Autoilun kokonaiskustannuksia laskettava – “Ostovoima siirtyisi suoraan muuhun kulutukseen”

Putkonen autoilijan asialla, esittää dieselautojen käyttövoimaveron poistamista ja samanaikaisesti sekä bensiinin että dieselin pumppuhinnan laskemista 25-30 sentillä

Perussuomalaiset: Polttoainevero alas ja tienkäyttömaksu ulkomaiselle raskaalle liikenteelle
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Kansainvälinen kehitysrahoitus kääntyi selvään laskuun vuonna 2024 niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Tuoreen laskelman mukaan Suomen antama kehitysapu pieneni 12,9 prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024 - siis yhdessä vuodessa.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää