Antti Aimo-Koivisto, Lehtikuva
Paremmat tiet johtavat parempaan elintasoon
Istuva hallitus panostaa tällä vaalikaudella merkittävästi liikenneinfraan, erityisesti perusväylänpitoon, yksityisteiden avustuksiin sekä metsäteiden kunnostuksiin. Eduskunnassa käytiin välikysymyskeskustelua hallituksen liikennepolitiikan tavoitteiden vaikutuksista kansalaisille ja alueelliselle saavutettavuudelle.
Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoron piti kansanedustaja Ari Jalonen, joka korosti liikenneinfraan pitkän ajan saatossa syntyneen korjausvelan poistamisen olevan yksi tämän vaalikauden tärkeimmistä tehtävistä.
– Tieverkon nykyinen korjausvelka on kertynyt merkittävissä osin 2000-luvun alusta lähtien. Kun tarkastellaan viimeistä 12 vuoden jaksoa, liikenneministerin salkku on kuulunut kolme vuotta vasemmistoliiton ja neljä vuotta SDP:n ministereille. Ongelma on yhteinen. Nyt hallitus toimii parlamentaarisen yhteistyöryhmän päätöksen mukaisesti ja tekee niitä päätöksiä, joita työryhmä linjasi.
“Perussuomalaisten eduskuntaryhmä haluaa pitää autoilun kustannukset sellaisina, että eläminen koko maassa – myös maaseudulla – on mahdollista.”
– Hyvä liikenteen sujuvuus ja luotettavuus on koko yhteiskuntamme perusedellytys. Perussuomalaisille on päivänselvää, että koko liikenneinfran kunto ja luotettavien tietoliikenneyhteyksien turvaaminen ovat keskeisiä valtiovallan tehtäviä. Toisin kuin edeltäjänsä, nykyinen Sipilän, Soinin ja Stubbin hallitus on ymmärtänyt liikenteen ja liikenneinfran tärkeyden niin kansalaisille kuin maamme teollisuudellekin. Me haluamme hoitaa asiat kuntoon. Vuosikymmenien ajan jatkuneita laiminlyöntejä ei kuitenkaan korjata puolessa vuodessa, Jalonen muistutti.
Korjausliike on käynnissä
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jalonen painotti, että korjausliike on käynnissä. Istuva hallitus panostaa tällä vaalikaudella merkittävästi liikenneinfraan, erityisesti perusväylänpitoon, yksityisteiden avustuksiin sekä metsäteiden kunnostuksiin.
– Me perussuomalaiset ymmärrämme totisesti sen, että metsä- ja paikallisteiden mahdollistama keskeytymätön puuvirta on maamme teollisuudelle kilpailuvaltti, jota tulee vaalia. Juuri työpaikkojen ja teollisuutemme kilpailukyvyn turvaamiseksi hallitus tekee pitkäjänteistä ja ennakoivaa politiikkaa.
Auton käytön kustannuksia on alennettava
Jalonen sanoi, että Suomessa on vanhastaan, edellisten hallitusten säätämiä liikenteeseen kohdistuvia veroja ja maksuja, joista kärsivät erityisesti paljon työssään autoilevat sekä hankalien kulkuyhteyksien päässä asuvat.
– Lisäksi meillä on Euroopan vanhimpiin kuuluva autokanta. Hallitus alentaa autoveroa, jotta autokanta uudistuisi ja liikenneturvallisuus paranisi. Omalta osaltaan tietyt EU:sta tulevat päätökset ovat ohjanneet tähän.
– Perussuomalaisten eduskuntaryhmä haluaa pitää autoilun kustannukset sellaisina, että eläminen koko maassa – myös maaseudulla – on mahdollista. Tämän vuoksi hallitus ei myöskään nosta polttoaineveroa, Jalonen sanoi.
Korvaavaa liikennettä leikattaville raiteille
Oppositio nosti keskustelussa esiin myös Y-junavuoron lakkauttamisen. Kyseinen lakkautuspäätös ei kuitenkaan ole hallituksen päätös, vaan on VR:n oma, liiketaloudellisin perustein tehty leikkauspäätös.
– Hallitus leikkasi joukkoliikenteenostorahoja pienehkön summan, mutta VR:n vastaus leikattavien reittien muodossa oli yllättävä ja huomattavasti suurempi kuin leikattujen määrärahojen määrä olisi edellyttänyt. VR pystyi tekemään tämän esityksensä omasta monopoliasemastaan johtuen, Jalonen huomautti.
Jalonen kiitti liikenneministeri Anne Berneria tilanteen neuvottelemisesta inhimillisemmäksi.
– Hallitus etsii aktiivisesti korvaavaa liikennettä leikattaville reiteille. Meidän pitää myös muistaa, että raideliikenteen kilpailutilanne voi muuttua. Kansalaisille tämän pitäisi näkyä parempina palveluina ja edullisempina matkalippuina.
Ulkomaiselle ammattiliikenteelle tiemaksut
Jalosen painotti, että pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassa hyväkuntoinen liikenneverkosto on perusedellytys kansalaisten tasa-arvoiselle liikkumiselle.
– Perussuomalaiset toimivat jatkossakin hallituksessa vakaasti ja vastuullisesti siten, että kansalaisten liikkuminen on turvallista ja kohtuuhintaista. Haluamme myös parantaa perusteollisuutemme toimintaedellytyksiä maassamme.
– Perussuomalaiset toimivat aina suomalaisen työn ja yrittämisen puolesta. Niinpä hallitus ottaa käyttöön raskaan liikenteen vinjettimaksun, jolla erityisesti ulkomainen ammattiliikenne saadaan osallistumaan teidemme ylläpitokustannuksiin. Kotimaiselle ammattiliikenteelle syntyvät kustannukset hallitus korvaa EU:n sallimissa puitteissa.
Ihminen nostettava liikennepolitiikan keskiöön
Jalosen mielestä on hyvä, että liikennepolitiikkaan kiinnitetään huomiota.
– Liikennepalvelut kokonaisuudessaan ovat muutoksen kourissa ja vanha jyrkkä eri liikennemuotojen jaottelu tulee muuttumaan: ihminen nousee liikennepolitiikan keskiöön ja liikkuminen nähdään palveluna. Liikennepolitiikan tulee olla pitkäjänteistä, mutta ottaa huomioon liikenteen kehitys ja uudistuminen. Hallituksen tavoitteena on pysyä ajan hermolla. Opposition kriittisestä sparrauksesta on meille apua tässä työssä.
– Suomen tiestö on huonossa kunnossa. Siinä oppositio on oikeassa. Uudetkin liikennemuodot tarvitsevat alleen laadukkaan infran. Nykyinen hallitus on istunut vasta 23 viikkoa. Emme ole saaneet vielä kaikkea valmiiksi. Suunta on kuitenkin oikea. Oppositio, tehkäämme yhteistyötä. Työtä riittää!
Veli-Pekka Leskelä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Jalonen oppositiolle: Kuin itseänne moittisitte
Viikon suosituimmat
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset toivovat burkakieltoa: “Ennen kun tulin Suomeen, en ollut nähnyt burkaa”
Iranin Teheranista kotoisin oleva nainen kertoo nähneensä burkan ensi kertaa Helsingissä. Hän kertoo tajunneensa tuolloin, että suomalainen feminismi tarkoittaa vain "sinisiä ja vihreitä hiuksia tai ajamattomia kainaloita".
Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”
Tänään vietetään kansainvälistä miestenpäivää. Nyky-yhteiskunnassa nainen voi avoimesti kertoa miesvihastaan, mutta toksisesta radikaalifeminismistä ei juurikaan puhuta. Somevaikuttaja Emmi Nuorgam sanoo vihaavansa "mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä". Kansanedustaja Joakim Vigelius vastaa kysymällä, miksei mediassa koskaan kirjoiteta avoimesti naisten radikalisoimiseen pyrkivistä vihaisista feministinaisista.
Tappelut ”mustien ja valkoisten” oppilaiden välillä jatkuneet koko syksyn ruotsalaiskoulussa – ”Traagista”, valittaa paikallispoliisi
Pohjoismaisen yhteiskunnan polarisaatio kuplii kunnolla nyt jo koululaitoksessa. Ruotsalaisessa pikkukunnassa ”mustat ja valkoiset” ovat pitkin syksyä ottaneet yhteen nyrkein ja iskulausein. Useimmat tappeluihin ja levottomuuksiin osallistuneista ovat 10-vuotiaita.
Rydman: Helsingistä tehtävä jälleen turvallinen – ”On luovuttava politiikasta, joka karkottaa pääkaupungista hyvät veronmaksajat ja täyttää sen väkivaltaisilla jengeillä ja islamistisaarnaajilla”
Helsingin pormestariksi pyrkivä elinkeinoministeri Wille Rydman haluaa palauttaa pääkaupunkimme takaisin tunnollisille työssäkäyville ihmisille ja uutterille yrittäjille. - Helsinki kuuluu niihin alueisiin maassamme, jotka eniten kärsivät vääränlaisesta maahanmuuttopolitiikasta, Rydman sanoo.
Halla-aho: “Tällä tavoin venäläisille voitaisiin osoittaa, että vaikka kello käy, niin kello ei käy heidän hyväkseen”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho kommentoi tuhat päivää jatkunutta Ukrainan sotaa Suomen Uutisille.
Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan
Viime vuosina media on korostanut kerronnassaan "laitaoikeistoa" ja välittänyt mielellään kuvaa oikeiston radikalisoitumisesta länsimaisena ilmiönä. Yhdysvalloista kerätyn datan valossa näyttää kuitenkin siltä, että pikemminkin vasemmiston näkemykset ovat muuttuneet radikaalimmiksi, kun taas oikeisto on pysynyt lähes paikallaan.
Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan
Suomi keskeyttää maaohjelman kautta tehtävän kahdenvälisen kehitysyhteistyön Somalian kanssa, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Tavio kertoo. Päätös palautuu hallitusohjelmaan, jossa linjataan, että Suomen kehitysyhteistyö on ehdollistettu omien kansalaisten vastaanottamiselle ja kansainvälisen sääntöperusteisen järjestyksen tukemiselle.
Pakolaispolitiikka kiristyy: Turvapaikkaa ei jatkossa myönnetä tai se lakkautetaan, jos henkilön katsotaan olevan vaaraksi yhteiskunnalle
Suomen maahanmuuttopolitiikkaa tiukennetaan ulkomaalaislain muutoksilla. Kansainvälinen suojelu muutetaan luonteeltaan väliaikaiseksi, ja lupien kestoa lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin. Jatkossa rikoksiin syyllistyminen ja kansallisen turvallisuuden vaarantaminen johtavat suojeluaseman myöntämättä jättämiseen tai lakkauttamiseen.
Hälyttävä tutkimustulos: kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia
Tanskassa äskettäin suoritetun kyselytutkimuksen mukaan peräti kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia. Yhtä suuri osuus pitää Hamasin vuosi sitten Israeliin tekemää hyökkäystä oikeutettuna siviiliuhreista huolimatta. Tanskan muslimeista 44 prosenttia sanoo, että Israelin valtiolla ei ole oikeutta olemassaoloon.
Hämeenlinna ei maksakaan 1 500 euron hyvitystä hengellistä musiikkia kuulleelle oppilaalle – ”Menee hyvin vaikeaksi, jos jatkossa joudutaan maksamaan korvauksia tällaisista asioista”
Hämeenlinna ei maksakaan 1 500 euron hyvitystä alakoululaiselle, jonka yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsoi joutuneen syrjityksi uskonnon tai vakaumuksen perusteella tämän kuultua hengellistä musiikkia koulussa lokakuussa järjestetyssä uskonnollisessa konsertissa.