LEHTIKUVA
Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”
Helsingin liikenne on suistumassa sekasortoiseen tilaan, sillä autolla liikkuminen kantakaupungissa alkaa olla liki mahdotonta. Tilanne kuitenkin tyydyttää vihreitä poliitikkoja, joiden pitkän linjan hankkeena on estää yksityisautoilu kokonaan. Kaupunkilaisten keskuudessa kytee silti vastarintaa, ja esimerkiksi ajokaistan poistamista Esplanadilta käsiteltäneen seuraavaksi hallinto-oikeudessa.
Vihreä kaupunkipolitiikka tekee tuhoaan Helsingin ydinkeskustassa. Kantakaupungin alue näivettyy samaan tahtiin, kun kaupungissa on meneillään yhtäaikaisesti katutöitä sekä useita muita liikenteen sujuvuutta rajoittavia toimia.
Liikennekaaos konkretisoituu keskustan päivittäisiin liikenneruuhkiin, joita kuvaillaan painajaismaisiksi: monin paikoin autot eivät yksinkertaisesti enää vain pääse etenemään, koska väylät eivät juuri vedä. Esimerkiksi ajomatka keskustasta Hermannin tukkutorille on venähtänyt 15 minuutista 45 minuuttiin, koska sujuvia kiertoreittejä ei ole. Pikkukadutkin ovat täynnä.
Helsingissä on normaalien katutöiden lisäksi kesällä meneillään myös isoja rakennushankkeita, kuten Kruunusiltoihin liittyvät työmaat, jotka saavat aikaan tukoksia. Kun soppaan lisätään liikennejärjestelyjen muutokset, kuten väylien muuttuminen yksisuuntaiseksi, ainekset liikenteen täystuhoon ovat käsillä.
Pyöräilijöiden ehdoilla
Tällä hetkellä kaupungissa liikkuvia autoilijoita turhauttavat erityisesti myös Esplanadin puiston liikennejärjestelyt, sillä puiston molemmilla puolilla ajoväylät on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta suljettu kaista varataan nyt kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten. Eteläesplanadin historiallisen nupukiveyksen päälle on vedetty asfaltti pyöräilyn helpottamiseksi.
Helsingin kaupungin projektijohtaja Tia Salminen puolustaa asfaltointia, joka on tehty täysin pyöräilijöiden ehdoilla.
– Olemme halunneet parantaa pyöräilyn olosuhteita. Pyöräily ei olisi mielekästä rosoisella nupukivellä, Salminen sanoo Helsingin Sanomissa.
Yllättäen edes monet pyöräilijät eivät ole Salmisen kanssa samaa mieltä. Useat helsinkiläiset pyöräilijät ovat todenneet, että pyöräily on ollut täysin mahdollista myös nupukivien päällä, vaikka ajovauhti hieman hidastuukin.
Olen kulkenut Esplanadia ylös ja alas säännöllisesti yli 30 vuotta enkä ole kokenut sitä ahtaaksi, ja kyllä olen pyöräillyt ja ajanut autoa (harvemmin) Kokeilu on täysin päätön. https://t.co/2YhcWSY9nk #kaupunkisuunnittelu #ilmasto
— Marianne Elfving 🌳casamarianne.bsky.social (@Casamarianne) May 16, 2023
Asianajaja teki valituksen
Kaupunkilaisten keskuudessa kytee vastarintaa. Hermoja raastava ratkaisu poistaa Esplanadeilta ajokaista autoilta ja siirtää ne pyöräilijöille on äskettäin viety hallinto-oikeuteen. Kysymys on ratkaisun päätöksentekoprosessista, jota valituksen tehnyt asianajaja Jukka Laitasalo kuvailee ”kunnallisen demokratian halventamiseksi”.
Valituksessaan Laitasalo vaatii, että hallinto-oikeus kumoaa ja palauttaa uudelleen käsiteltäväksi sekä kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen että viranhaltijapäätöksen. Molemmat päätökset koskevat Esplanadien ajojärjestelyjä.
Sen lisäksi Laitasalo pyytää, että oikeus määrää kaupunkia keskeyttämään Esplanadin uusien liikennejärjestelyjen toteutuksen ja palauttamaan järjestelyt entiselleen. Laitasalon mukaan tarkoitus ei ole puolustaa pelkkää yksityisautoilua, vaan saada logistiikka toimimaan kaikkien liikennemuotojen osalta.
Vihreä paikallispoliitikko: Autoilun pitääkin olla hankalaa
Keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat saaneet monet epäilemään, että autoilua halutaan nyt hankaloittaa aivan tarkoituksella. Ajokaistojen vähentämisestä tehtiinkin aiemmin päätös Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa vihreän apulaispormestari Anni Sinnemäen johdolla. Päätöstä puolsivat vihreät, vasemmistoliitto, sosiaalidemokraatit ja RKP. Päätöstä vastustivat kokoomus ja perussuomalaiset.
Suurena yllätyksenä ei voidakaan pitää sitä, että Helsingin liikennekaaos tyydyttää suuresti vihreitä poliitikkoja.
Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.
Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön.
— Ahto Apajalahti 🇫🇮🇪🇺 (@ahtoapajalahti) May 21, 2023
Liikennekaaos kuin suoraan vihreiden tavoiteohjelmasta
Vihreät on Helsingin valtuuston toiseksi suurin puolue, ja vihreitä tukemaan asettuvat usein vasemmistoliitto ja demarit. Helsinkiläiset autoilijat saavat siis juuri sitä, mitä on tilattu, kun valta on annettu vihreille.
Vihreiden kuntapoliitikko, aiemmin valtuustoryhmän varapuheenjohtajanakin toiminut Hannu Oskala kuvaa tavoitteen suorasukaisesti Suomen Kuvalehden vanhassa haastattelussa: vihreät haluaa estää yksityisautoilua.
– Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike, Oskala toteaa.
Sama autoilun estämisen tavoite on kirjattu myös vihreiden vuosien 2019-2023 tavoiteohjelmaan, jonka kuvaus näyttää toteutuneen sataprosenttisesti Helsingissä:
“Vähennetään yksityisautoilun määrää sulkemalla alueita autoliikenteeltä ja ottamalla käyttöön ruuhkamaksuja suurilla kaupunkiseuduilla. Tuetaan yhdyskuntasuunnittelua, joka edistää kävelyä ja pyöräilyä ja vähentää autoilua. Toteutetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma ja moninkertaistetaan valtion rahoitus pyörä- ja kävelyliikenteeseen.”
Helsinkiläinen äänestäjä: Mikäli autoilun estäminen ja liikennekaaos miellyttää sinua, seuraavissa kuntavaaleissa on syytä harkita vihreiden äänestämistä. Jos kuitenkin haluat, että kaupunkiin jatkossa pääsee ja sieltä voi poistua myös omalla autolla, suositeltavampi vaihtoehto on äänestää esimerkiksi perussuomalaisia.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vihreiden tavoiteohjelma Jukka Laitasalo liikennejärjestelyt Tia Salminen vihreä kaupunkipolitiikka Ahto Apajalahti yksityisautoilun hankaloittaminen liikennekaaos Hannu Oskala yksityisautoilu Pyöräily Anni Sinnemäki vihreät Liikenne Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
EU:n vihreä agenda vastatuulessa – poliitikot vaativat yrityksille hengähdystaukoa uusien lakien paineesta
Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä
“Parempaa kuin seksi” – vihreät riemuitsevat Saksan ydinvoimaloiden sulkemisesta vaikka päästöt kasvavat
Pääkirjoitus: Me emme tienaa tällä
Maahanmuuttopolitiikan linjauksille päivä lisäaikaa hallitusneuvotteluissa – ilmastopolitiikan osalta jo edistystä tänään
Maahanmuutto- ja ilmastopolitiikasta esitykset valmiina – huomenna selviää, jatkuvatko hallitusneuvottelut samalla kokoonpanolla
Pääkirjoitus: Vihreiden matikka ei enää täsmää
Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen
Painopiste siirtyy epäolennaisuuksista valtion perustehtäviin: Väyläverkkoon ja rautateille tulossa miljardien investointi
Viikon suosituimmat
Kirjailija Jarkko Tontti: Punavihreä kupla on puhkeamassa – ”Eliitille koittanut viimeinen hetki havahtua, että he ovat irtautuneet suomalaisesta elämästä”
Punavihreä kupla on suomalaisessa poliittisessa keskustelussa tunnettu käsite, jolla kuvataan sananmukaisesti kuplautunutta, vasemmistoa myötäilevää yhteisöä. Punavihreään hegemoniaan on tähän saakka keskeisesti kuulunut yhteiskunnallisen eliitin ja sitä myötäilevän median voimakas vieraantuminen tavallisesta kansasta, sen huolenaiheista ja toiveista. Juristitaustainen kirjailija Jarkko Tontti esittää nyt konkreettisin perusteluin, miten ajat ovat muuttuneet ja punavihreä arvomaailma törmännyt seinään.
Ilmastonmuutos ei sytyttänyt Los Angelesin maastopaloja – epäiltyjä tuhopolttajia otettu kiinni
Ilmastonmuutos on saattanut pahentaa Kalifornian kuivuutta ja voimistaa tuulia, mutta maastopalot johtuvat ihmisten toiminnasta. Useita epäiltyjä tuhopolttajia on jo otettu kiinni. Kuvernööri Newson on kutsunut kansalliskaartin apuun estämään palaneiden kotien ryöstelyä.
Vanhemmat ottavat jo juristin mukaan lapsensa opettajatapaamisiin – opettajilta kuppi nurin
Opettajien työelämä Ruotsissa ei ole välttämättä ollut ruusuilla tanssimista tähänkään asti. Uusin vitsaus ovat juristit, joita vanhemmat raahaavat mukaan pikkupiltin opettajatapaamisiin. Näin tapahtuu sekä hyvinvoivissa yksityiskouluissa että ongelmalähiöiden kunnallisissa oppilaitoksissa. Kuppi meni nurin jo opetusministeriltäkin.
Mikä meni pieleen journalismissa? – Näkökulmia median alennustilan aiheuttajista
2020-luvulla journalismi on kriisissä. Toimittajien ja mediayleisön suhde on jännittynyt, ja samalla uudet ailahtelevat ansaintamallit kasaavat painetta toimituksille. Mediamaailmaa läheltä seuraavat vaikuttajat tarkastelevat syitä siihen, miksi journalismi on ajautunut alennustilaan.
Elon Muskin X-kirjoitus nosti esiin taannoiset Isoa-Britanniaa ravisuttaneet lasten raiskausrikokset – viranomaiset eivät aluksi puuttuneet rikoksiin rasismileiman pelossa
Viestipalvelu X:ssä levisi keskustelu Ison-Britannian lähihistoriassa tapahtuneista lapsiin kohdistuneista järkyttävistä seksuaalirikoksista. Satoja lapsia ja teini-ikäisiä tyttöjä joutui laajamittaisen “raiskausringin” hyväksikäytön kohteeksi. Elon Muskin mainitsemista rikoksista vaaditaan nyt kansallista tutkimusta.
Mielipiteenvapaus somessa kuohuttaa saksalaisia – viestipalvelu X:stä alkoi joukkopako, kun Musk kehotti saksalaisia äänestämään AfD:tä
Amerikkalaisen teknomiljardöörin Elon Muskin ja Vaihtoehto Saksalle -puolueen (AfD) puheenjohtajan Alice Weidelin torstai-iltana X-viestipalvelukanavalla käymä keskustelu Saksan politiikasta ja Mars-lennoista räjäytti käyntiin myrskyisän keskustelun vaalivaikuttamisesta ja mielipiteenvapaudesta sosiaalisessa mediassa. Monet ammattiliitot ja Saksan korkein oikeus ovat ilmoittaneet jättävänsä X:n.
Somaleista puolet työttöminä ja lopuilla usein toimeentulovaikeuksia Ruotsissa – maan työikäisistä enemmistö ulkomaalaistaustaisia jo vuonna 2033
Yli puolet Ruotsin työikäisestä väestöstä on ulkomaalaistaustaisia vuonna 2033. Heistä useimpien tausta on Euroopan ulkopuolella. Kohti mielenkiintoisia aikoja ollaan menossa ja äänestämisessä saattaa piillä demokratian muutoksen avain. Göteborgs-Posten on haastatellut somalivaikuttajaa.
Hybridiosaamiskeskuksen johtaja Jukka Savolainen: Suomalaiset oikeusoppineet politikoivat asiantuntijaroolissa – ”Vastauksiin yhdistyy omia toiveita siitä, kuinka asioiden pitäisi olla”
Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen arvostelee suomalaisia oikeustieteilijöitä sortumisesta politikointiin. Asetelma oli nähtävissä etenkin viime kesänä eduskunnan säätämästä rajaturvallisuuslaista käydyn julkisen keskustelun yhteydessä. Eduskunta sääti lain, vaikka eräät kansainvälisen oikeuden professorit katsoivat että lain soveltaminen rikkoisi kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.
Kiinalaiset troolarit imuroivat kalat maailman meristä – pian tyhjän saa pyytämättäkin
Kun Kiinan omat merialueet oli kalastettu tyhjäksi, kommunistivaltio pystytti maailman suurimman kalastuslaivaston ja lähetti sen imuroimaan maailman merille. Valtavat uivat tehtaat tuhoavat kalakantoja kiihtyvällä vauhdilla. 3,3 miljardia ihmistä saa maailmassa huomattavan osan ravintoaan kalasta, mutta ennen pitkää yhä useammalle jää nälkä.
Donald Trump haluaa lopettaa tuulivoiman rakentamisen: “Se on kaikkein kalleinta energiaa ja monta kertaa kalliimpaa kuin puhdas maakaasu”
Uusiutuvan energian osalta on nyt selvää, että tuulivoiman vyöry on ohitse Yhdysvalloissa. Trumpin presidenttikaudella sitä ei rakenneta lisää ainakaan merelle. Halvin energianlähde on maakaasu – siksi siihen panostetaan.
Uusimmat
Turun Perussuomalaiset nimesi lisää kuntavaaliehdokkaita
Ennen woke oli cool – nyt pelkkä haalistuva kirosana
Toimitus suosittelee
PS Naiset 3/2024
Lue lisää
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää