

LEHTIKUVA
Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”
Helsingin liikenne on suistumassa sekasortoiseen tilaan, sillä autolla liikkuminen kantakaupungissa alkaa olla liki mahdotonta. Tilanne kuitenkin tyydyttää vihreitä poliitikkoja, joiden pitkän linjan hankkeena on estää yksityisautoilu kokonaan. Kaupunkilaisten keskuudessa kytee silti vastarintaa, ja esimerkiksi ajokaistan poistamista Esplanadilta käsiteltäneen seuraavaksi hallinto-oikeudessa.
Vihreä kaupunkipolitiikka tekee tuhoaan Helsingin ydinkeskustassa. Kantakaupungin alue näivettyy samaan tahtiin, kun kaupungissa on meneillään yhtäaikaisesti katutöitä sekä useita muita liikenteen sujuvuutta rajoittavia toimia.
Liikennekaaos konkretisoituu keskustan päivittäisiin liikenneruuhkiin, joita kuvaillaan painajaismaisiksi: monin paikoin autot eivät yksinkertaisesti enää vain pääse etenemään, koska väylät eivät juuri vedä. Esimerkiksi ajomatka keskustasta Hermannin tukkutorille on venähtänyt 15 minuutista 45 minuuttiin, koska sujuvia kiertoreittejä ei ole. Pikkukadutkin ovat täynnä.
Helsingissä on normaalien katutöiden lisäksi kesällä meneillään myös isoja rakennushankkeita, kuten Kruunusiltoihin liittyvät työmaat, jotka saavat aikaan tukoksia. Kun soppaan lisätään liikennejärjestelyjen muutokset, kuten väylien muuttuminen yksisuuntaiseksi, ainekset liikenteen täystuhoon ovat käsillä.
Pyöräilijöiden ehdoilla
Tällä hetkellä kaupungissa liikkuvia autoilijoita turhauttavat erityisesti myös Esplanadin puiston liikennejärjestelyt, sillä puiston molemmilla puolilla ajoväylät on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta suljettu kaista varataan nyt kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten. Eteläesplanadin historiallisen nupukiveyksen päälle on vedetty asfaltti pyöräilyn helpottamiseksi.
Helsingin kaupungin projektijohtaja Tia Salminen puolustaa asfaltointia, joka on tehty täysin pyöräilijöiden ehdoilla.
– Olemme halunneet parantaa pyöräilyn olosuhteita. Pyöräily ei olisi mielekästä rosoisella nupukivellä, Salminen sanoo Helsingin Sanomissa.
Yllättäen edes monet pyöräilijät eivät ole Salmisen kanssa samaa mieltä. Useat helsinkiläiset pyöräilijät ovat todenneet, että pyöräily on ollut täysin mahdollista myös nupukivien päällä, vaikka ajovauhti hieman hidastuukin.
Olen kulkenut Esplanadia ylös ja alas säännöllisesti yli 30 vuotta enkä ole kokenut sitä ahtaaksi, ja kyllä olen pyöräillyt ja ajanut autoa (harvemmin) Kokeilu on täysin päätön. https://t.co/2YhcWSY9nk #kaupunkisuunnittelu #ilmasto
— Marianne Elfving 🌳casamarianne.bsky.social (@Casamarianne) May 16, 2023
Asianajaja teki valituksen
Kaupunkilaisten keskuudessa kytee vastarintaa. Hermoja raastava ratkaisu poistaa Esplanadeilta ajokaista autoilta ja siirtää ne pyöräilijöille on äskettäin viety hallinto-oikeuteen. Kysymys on ratkaisun päätöksentekoprosessista, jota valituksen tehnyt asianajaja Jukka Laitasalo kuvailee ”kunnallisen demokratian halventamiseksi”.
Valituksessaan Laitasalo vaatii, että hallinto-oikeus kumoaa ja palauttaa uudelleen käsiteltäväksi sekä kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen että viranhaltijapäätöksen. Molemmat päätökset koskevat Esplanadien ajojärjestelyjä.
Sen lisäksi Laitasalo pyytää, että oikeus määrää kaupunkia keskeyttämään Esplanadin uusien liikennejärjestelyjen toteutuksen ja palauttamaan järjestelyt entiselleen. Laitasalon mukaan tarkoitus ei ole puolustaa pelkkää yksityisautoilua, vaan saada logistiikka toimimaan kaikkien liikennemuotojen osalta.
Vihreä paikallispoliitikko: Autoilun pitääkin olla hankalaa
Keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat saaneet monet epäilemään, että autoilua halutaan nyt hankaloittaa aivan tarkoituksella. Ajokaistojen vähentämisestä tehtiinkin aiemmin päätös Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa vihreän apulaispormestari Anni Sinnemäen johdolla. Päätöstä puolsivat vihreät, vasemmistoliitto, sosiaalidemokraatit ja RKP. Päätöstä vastustivat kokoomus ja perussuomalaiset.
Suurena yllätyksenä ei voidakaan pitää sitä, että Helsingin liikennekaaos tyydyttää suuresti vihreitä poliitikkoja.
Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.
Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön.
— Ahto Apajalahti 🇫🇮🇪🇺 (@ahtoapajalahti) May 21, 2023
Liikennekaaos kuin suoraan vihreiden tavoiteohjelmasta
Vihreät on Helsingin valtuuston toiseksi suurin puolue, ja vihreitä tukemaan asettuvat usein vasemmistoliitto ja demarit. Helsinkiläiset autoilijat saavat siis juuri sitä, mitä on tilattu, kun valta on annettu vihreille.
Vihreiden kuntapoliitikko, aiemmin valtuustoryhmän varapuheenjohtajanakin toiminut Hannu Oskala kuvaa tavoitteen suorasukaisesti Suomen Kuvalehden vanhassa haastattelussa: vihreät haluaa estää yksityisautoilua.
– Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike, Oskala toteaa.
Sama autoilun estämisen tavoite on kirjattu myös vihreiden vuosien 2019-2023 tavoiteohjelmaan, jonka kuvaus näyttää toteutuneen sataprosenttisesti Helsingissä:
“Vähennetään yksityisautoilun määrää sulkemalla alueita autoliikenteeltä ja ottamalla käyttöön ruuhkamaksuja suurilla kaupunkiseuduilla. Tuetaan yhdyskuntasuunnittelua, joka edistää kävelyä ja pyöräilyä ja vähentää autoilua. Toteutetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma ja moninkertaistetaan valtion rahoitus pyörä- ja kävelyliikenteeseen.”
Helsinkiläinen äänestäjä: Mikäli autoilun estäminen ja liikennekaaos miellyttää sinua, seuraavissa kuntavaaleissa on syytä harkita vihreiden äänestämistä. Jos kuitenkin haluat, että kaupunkiin jatkossa pääsee ja sieltä voi poistua myös omalla autolla, suositeltavampi vaihtoehto on äänestää esimerkiksi perussuomalaisia.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vihreiden tavoiteohjelma Jukka Laitasalo liikennejärjestelyt Tia Salminen vihreä kaupunkipolitiikka Ahto Apajalahti yksityisautoilun hankaloittaminen liikennekaaos Hannu Oskala yksityisautoilu Pyöräily Anni Sinnemäki vihreät Liikenne Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:n vihreä agenda vastatuulessa – poliitikot vaativat yrityksille hengähdystaukoa uusien lakien paineesta

Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä

“Parempaa kuin seksi” – vihreät riemuitsevat Saksan ydinvoimaloiden sulkemisesta vaikka päästöt kasvavat

Pääkirjoitus: Me emme tienaa tällä

Maahanmuuttopolitiikan linjauksille päivä lisäaikaa hallitusneuvotteluissa – ilmastopolitiikan osalta jo edistystä tänään

Maahanmuutto- ja ilmastopolitiikasta esitykset valmiina – huomenna selviää, jatkuvatko hallitusneuvottelut samalla kokoonpanolla

Pääkirjoitus: Vihreiden matikka ei enää täsmää

Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen

Painopiste siirtyy epäolennaisuuksista valtion perustehtäviin: Väyläverkkoon ja rautateille tulossa miljardien investointi
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.

EVA tutki: Jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yleisradion uutisoinnin kallistuvan tiedonvälityksessään poliittisesti vasemmalle
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa yllättäviä tuloksia kansalaisten suhtautumisesta Yleisradion uutistuotantoon. Jopa 40 prosenttia vastaajista pitää Yle Uutisia vasemmalle kallistuvana. Vastaajista 19 prosenttia arvioi Ylen näkökulman olevan selvästi vasemmistolainen. Tutkimuksessa vain SDP:n puoluemedia Demokraatti ja vasemmistoliiton Kansan Uutiset arvioitiin vielä Yle Uutisiakin vasemmistolaisemmiksi.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää