

LEHTIKUVA
Viikon 21/2023 luetuin
Toukokuu 2023 luetuin
Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä
Bud Light -oluen myynti Yhdysvalloissa on laskenut jo kuuden peräkkäisen viikon ajan sen jälkeen, kun olutbrändi julkisti mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin some-vaikuttajan kanssa. Asiakasboikotti on varsin vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Olutbrändi Bud Lightin pyrkimyksestä miellyttää tiedostavaa woke-asiakaskuntaa on tullut tähän mennessä vuoden kenties suurin markkinointimoka ja samalla oppikirjaesimerkki “Get woke, go broke” -ilmiöstä.
Huhtikuun alussa Bud Light lähti näyttävästi wokettamaan julkistaessaan mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu, eli oluenystävät vaihtoivat merkkiä.
Bud Lightin vähittäismyynti on laskenut jo kuusi peräkkäistä viikkoa. Toukokuun puoliväliin mennessä Bud Lightin myyntimäärät putosivat 28,4 %, mikä jatkaa alenevaa trendiä edellisen viikon 27,7 %:n myynnin laskusta.
Woke-mainonnan tuloksena myös Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Buschin osakkeen arvo on ottanut osumaa: Anheuser-Buschin markkina-arvosta on nyt sulanut jo huimat 6 miljardia dollaria.
Asiakkaat äänestävät lompakollaan
Bud Light -oluen vastainen asiakasboikotti Yhdysvalloissa on vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Sosiaalisessa mediassa tilanteen kehittymistä seurataan liki päivittäin. Bud Lightin brändin arvellaan tuhoutuneen niin vahvasti, ettei tuote kelpaisi enää edes käsidesiä naukkailevalle rappioalkoholistille.
https://twitter.com/therealceevro/status/1661244675356004353
Amerikkalainen sananparsi, jonka mukaan typerien pelien pelaamisesta voi voittaa typeriä palkintoja, näyttää muuttuneen todeksi Bud Lightin kohdalla.
Desperate Motherfuckers!!!
Play Stupid Fucking Games- Win Stupid Fucking Prizes. @budlight pic.twitter.com/3Mbkt7q3GL
— Rob/1865 (@Rob1865_) May 21, 2023
Olutboikotti käy helposti
Bud Light -boikotti asettuu osaksi Yhdysvalloissa vellovan kulttuurisodan melskettä. Yhdysvaltojen juomateollisuuden Beer Business Daily -julkaisun päätoimittaja Harry Schuhmacher arvioi, että aikakaudella, jolloin Yhdysvalloissa on meneillään syvällinen kulttuurinen ja poliittinen kahtiajakautuminen, light-oluen juojat eivät yksinkertaisesti vain halua joutua uuteen arvokeskusteluun ja perustelemaan olutvalintaansa kenellekään.
– Useimmat ihmiset eivät pidä tästä asiasta eivätkä halua joutua mukaan Bud Light -keskusteluun. Siksi he eivät aio ostaa olutta, Schuhmacher sanoo.
Olutboikotointi on yksilötasolla helppoa kuin heinänteko, sillä Yhdysvalloissa on saatavilla loputon määrä sekä kotimaisia että tuontioluita, joten kuluttajien on erittäin helppo vaihtaa merkkiä.
Menikö korjausliikkeen aika jo ohi?
Bud Light -brändille on ehdotettu nopeaa korjausliikettä ja ryhdistäytymistä – sekä markkinointitiimille potkuja. Joidenkin mielestä myös anteeksipyyntö olisi paikallaan.
This isn’t difficult @budlight
Apologize for what you did, fire your marketing team, sponsors hundreds of conservative organizations and influencers, and then MAYBE you can start to heal the damage you’ve caused pic.twitter.com/FwvyOPJ8Lh
— DC_Draino (@DC_Draino) April 17, 2023
Toistaiseksi emoyhtiö Anheuser-Busch on kuitenkin lähinnä seurannut tilanteen kehittymistä hyvin vaitonaisesti – ilmeisesti yhtiössä ei tiedetä, miten katastrofaalisen suunnan ottaneeseen mainoskampanjaan pitäisi puuttua.
Anheuser-Buschin väitettiin aiemmin jopa antaneen potkut koko markkinointitiimilleen, mutta se huhu osoittautui perättömäksi. Yhtiö on kuitenkin lomauttanut kaksi markkinointijohtajaansa. Äskettäin yhtiö myös peruutti osallistumisensa tapahtumaan Missourissa vedoten työntekijöidensä turvallisuushuoliin.
Bud Lightin tai olutbrändin emoyhtiön edustajat eivät toistaiseksi ole vahvistaneet, jatkuuko yhteistyö ja mainoskampanja transseksuaalin Mulvaneyn johdolla.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Harry Schumacher some-vaikuttajat Anheuser-Busch Bud Light Dylan Mulvaney transseksuaalisuus Woke boikotti Kulttuurisota Sosiaalinen media Some Yhdysvallat
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Woke on moderni riita-ideologia, jonka määrittämät ongelmat asettuvat normaaliväestön arkisen ymmärryksen ulottumattomiin

Woke elää ja voi hyvin syntisissä yliopistokaupungeissa – taustalla eliitin ja kansan ikiaikainen kuilu sekä kaipuu paratiisiin

Olutbrändi Bud Light ryhtyi wokettamaan: Emoyhtiön osake rommasi, tuohtuneet asiakkaat vaihtoivat toiseen kaljamerkkiin

Floridassa halutaan lailla estää lasten osallistuttaminen drag-esityksiin – paikallinen sateenkaariväki pahoitti mielensä: Pride-marssi peruttiin

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Päivän woke-pläjäys: Yleisradion jälkiviisas pahoitti mielensä hallituskokoonpanosta – ”Me ollaan sokeita sille, miten valkoiselta virallinen Suomi näyttää”

SuomiAreena: Kirjailija Andrew Doyle tulee Poriin puhumaan “woke-uskonnosta”

Politico-lehti: Kamppailu “tiedostavaa kapitalismia” vastaan on alkamassa EU:ssa

Kansainvälinen bisneskäsikirja varoittaa wokesta – yritysten on päätettävä, irtisanotaanko taitava työntekijä jos hän ajattelee väärin
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää