Tammikuun lopussa mediayhtiö Schibsted ilmoitti toimenpiteistä kohonneiden kulujen ja paikallaan kitkuttavien tuottojen takia. 350 työntekijää saa lähteä. Kuukautta myöhemmin samainen yhtiö ilmoitti ostavansa Telian tv-toiminnot 585 miljoonalla eurolla. Kauppaan kuuluvat Ruotsin TV4 ja Suomen MTV.
– Ymmärrän, että tämä vaikuttaa ristiriitaiselta. Mutta nämä ovat kaksi täysin erillistä prosessia, sanoi Schibsted Median konsernijohtaja Siv Juvik Tveitnes vieraillessaan Svenska Dagbladetin toimituksessa heti kaupan julkistamisen jälkeen.
Kauppa toki tuntuu siinä mielessä loogiselta, että MTV on tehnyt muhkeita tappioita toistakymmentä vuotta ja TV4 on viime vuosina kyntänyt syvällä. Ehkä siksi tv-pomot näkevätkin kaupan positiivisessa valossa.
Toimintaa ”skaalataan ylöspäin”
Televisiotoiminnan keskittyminen ei enää herätä samanlaista intohimoa, kuin vielä parikymmentä vuotta sitten, sillä liikkuvaa kuvaa on jokaisessa mediassa tänä päivänä. Kysymys Schibstedin markkinaliikkeessä onkin mediakokonaisuudesta sekä maksullisina tarjottavista sisällöistä, selittävät mediasta tietävät.
Amerikkalaiset sisältöalustat ovat tosin menneet menojaan ansaintalogiikalla, jossa noin pääpiirteissään sisällön tekevät kuluttajat itse ja alustan tarjoaja kerää potin myymällä tietoja hyväuskoisten kuluttajien käyttäytymisestä.
Näin perinteisen pohjoismaisen median edustajalle ei oikein jää muuta mahdollisuutta, kuin yrittää hiihtää perässä. Schibsted perustelee Ruotsin ja Suomen kaupallisten tv-yhtiöiden ostoa ”toiminnan skaalaamisella ylöspäin” eri medioiden asiakaskontaktien yhdistämisellä.
Porvari näkee tummanpunaista
Ruotsidemokraattien tukeman porvarihallituksen riveistä on kuulunut suolaisia kommentteja norjalaisten tulosta Ruotsin mediamarkkinoille. Punainen vaate on Aftonbladetin sosialidemokraattisen sanoman levittäminen nyt myös näköradioon. Samaan leiriin kuuluva Svenska Dagbladet nähdään jo valmiiksi vaaleanpunaisena.
Moderaattien valtiopäiväedustaja Lars Beckman on epäileväinen kaupan ”tummanpunaisten” seurausten takia ja jakaa huolensa sosiaalisessa mediassa.
– TV4 viihtyy luullakseni mainiosti kimpassa @Aftonbladet’in kanssa. Heillä on yhteiset arvot. Valtio (Telia) myy TV4:n, mutta olisin mielelläni nähnyt jonkun muun suuren kansainvälisen media-alan toimijan asettuvan Pohjoismaihin kirittämään kilpailua. Nyt kaikesta tulee tummanpunaista.