Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Nopeusrajoituksia ei alenneta – Mäkelä: Hallituksen ja perussuomalaisten tavoite on korjata tiet paremmiksi, ei pakottaa suomalaisia ajamaan hitaammin

23.08.2024 |15:30

Perussuomalaisten liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet ottavat tyytyväisenä vastaan Väyläviraston päätöksen siitä, että se ei anna uutta nopeusrajoitusohjetta.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jani Mäkelä pitää käytyä keskustelua hyvänä esimerkkinä siitä, miten asioihin voi vaikuttaa, kun ollaan ajoissa liikkeellä.

– Kansalaiset antoivat palautetta somessa, Väylävirastoon, ministerille ja meille kansanedustajille ihan niin kuin pitääkin. Lähes kaikki olivat sitä mieltä, että pannaan mieluummin tiet kuntoon kuin alennetaan nopeuksia. Tämä on myös perussuomalaisten linja, Mäkelä toteaa.

– Ja nyt teitä todella pannaan kuntoon. Kuten ministeri Lulu Ranne on sanonut, teillä tuoksuu asfaltti. Pelkästään tänä vuonna kunnostetaan ennätysmäärä tiestöä, noin 4 000 kilometriä.

Mäkelä korostaa, että hallituksen ja perussuomalaisten tavoite on korjata tiet paremmiksi, ei pakottaa suomalaiset ajamaan hitaammin.

Ranne: Paras liikenneturvallisuuden tekijä löytyy peilistä

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo asiasta viestipalvelu X:ssä:

– Totesin 30.5.2024 mm. seuraavaa: Mahdolliset päätökset nopeusrajoitusohjeen muutoksista tehdään lausuntopalautteen käsittelyn ja niiden arvioinnin perusteella. Kannustan kaikkia lausumaan aktiivisesti.

– Liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parannetaan mm. teiden korjausvelkaa taklaamalla sekä erityisesti nykyistä sääntelyä ja lakeja noudattamalla.

– Paras liikenneturvallisuuden tekijä löytyy peilistä. Ollaan liikenteessä kunnossa ja kunnolla.

Liikenneturvallisuustavoitteet saavutettava muin keinoin

Virasto pyysi alkukesästä lausuntoja maanteiden nopeuksiin suunniteltuihin muutoksiin. Esityksessä nopeutta olisi laskettu 100 km:n tuntinopeudesta 80 km:n tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrin matkalla kohteissa, joissa kohtaamisonnettomuuden riski on kohonnut tai tieolosuhteet puoltaisivat nopeuden alentamista. Muutokset olisivat tulleet voimaan osana päivitetyn nopeusrajoitusohjeen käyttöönottoa.

Suunnitelmasta käytiin keskustelua sidosryhmätilaisuuksissa. Lisäksi suunnitelma oli kesällä lausuntokierroksella, jolla lausuntoja saatiin 144 kappaletta. Aiheesta käytiin myös laajaa kansalaiskeskustelua eri medioissa. Laajan palautteen keskeinen viesti oli, että liikenneturvallisuustavoitteet tulee saavuttaa muilla keinoin kuin nopeusrajoituksia alentamalla.

 

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelä.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita