Artikkeli kuva

KUVAKAAPPAUS/YOUTUBE

Näin ruotsidemokraatit yrittää voittaa herruuden verkossa

04.11.2019 |11:05

Ruotsidemokraatit hengittää gallupeissa aivan demareiden niskaan ja saattaa vielä tänä syksynä nousta maan suurimmaksi. Puolue on kuitenkin ollut vallan kammareiden ulkopuolella 15 vuotta ja tämä on pakottanut kansallismieliset ja maahanmuuttokriittiset voimat etsimään vaihtoehtoisia vaikutuskanavia.

Ruotsidemokraatit on löytänyt alusta alkaen netin ja sosiaalisen median valtaeliitin unohtaman kansan äänitorveksi. Verkossa puolue onkin sitten jo itsensä kokoinen ja muut puolueet tulevat jälkijunassa tai jopa resiinassa. Somessa lasketaan jokainen ääni.

Menestyksen pitkä varjo

Ruotsidemokraattien voittokulun köli laskettiin runsaat 15 vuotta sitten, Facebookin perustamisen aikoihin. Kansallismielinen keskustelu heräsi henkiin ja vuonna 2008 ilmestyivät ensimmäiset oikeat uutiset vaihtoehdoksi valtamedialle. Maahanmuutosta janottiin ja jaettiin enemmän uutisia kuin missään virallisissa dagensnyhetereissä.

Vuoden 2010 valtiopäivävaaleista lähtien puolueen panostus verkkokeskusteluun ja -mediaan on ollut erittäin määrätietoista. Viimeistään vuoden 2018 vaaleissa totuus selveni jo kaikille. Ruotsidemokraattien Facebook veti kävijöitä yhtä paljon kuin kaikkien muiden puolueiden facet yhteensä. Instagramissa puolue sai seitsemän kertaa enemmän tykkäyksiä kuin sosialidemokraatit. Nämä vain esimerkkeinä.

Valtamediaa vastaan

Ruotsidemokraattien keskeinen tapa toimia on reagoida valtamediaa vastaan. Koska eliitin johtama media kertoo liian vähän tai vinoutuneesti puolueen politiikasta ja henkilöistä. Koska omaa sanomaa ei ole saatu julki, on pitänyt luoda omat mediat ja kanavat, kertovat ruotsidemokraatit itse. Kyse ei siis ole vapaaehtoisesta valinnasta, vaan pakosta.

Ruotsidemokraatit katsovat maailmaa uutispainotteisesti ja puolue viestii muista uutisvälineistä tutulla ja turvallisella tavalla. Sisältö onkin sitten oman näköistä. Puolueen viestintähenkilöt eivät kokoonnu aamukahville juoruamaan politiikasta, vaan keskustelemaan päivän uutisagendasta ja siitä, miten sitä voisi hyödyntää puolueen viestinnässä.

Tunne on tärkeintä

Puolue pitää selvän hajuraon maan vaihtoehtoisiin medioihin, koska se ei halua tulla yhdistetyksi tarkistamattoman ja mahdollisesti juridisesti ongelmallisen informaation levittämiseen. Vaihtoehtoiset uutislähteet kuitenkin toimivat kokonaisuutena enemmän tai vähemmän puolueen päämäärien hyväksi.

Ruotsidemokraatit ovat saaneet hyvin kiinni myös somen keskeisestä ominaisuudesta, joka on useammin oman sanan levittämistä kuin harrasta nyökyttelyä ja kuuntelua. Puolueen terävä pää on hieman huolissaan siitä, että toisinaan porukka paiskaa someen tavaraa enemmänkin tunne- kuin älypohjalta.

Sanoma uutisten ympärille

Ruotsidemokraattien sosiaalisen median menestyksestä huolimatta muut puolueet eivät ole lähteneet kopioimaan toimintamallia. Johtuen lähinnä siitä, että ruotsidemokraatit rakentavat viestintäimperiuminsa uutisten ympärille. Ruotsidemokraatit kertovat, että maassa on ongelmia. Demarit, vihreät, keskusta, liberaalit ja vasemmistopuolue eivät voi sitä tehdä, koska ne pitävät kaikki yhdessä hallituksen kulisseja pystyssä.

Maltillinen kokoomus ja kristillisdemokraatit ovat oppositiossa ja osin ryhtyneet jakamaan ruotsidemokraattien kriittistä maailmankuvaa maahanmuuton aiheuttamista epäkohdista ja rikollisuudesta. Ehkä edellä mainitut puolueet ovat oivaltaneet, että se on tunne, joka parhaiten toimii sosiaalisessa mediassa.

 

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Li Andersson esiintyi äärivasemmiston katuväkivaltaa tukevassa tilaisuudessa

12.12.2024 |17:15
4.
Suomen uutiset logo

Vasemmistotaustainen oikeusprofessori maalailee kauhukuvia maamiinoihin kävelevistä turvapaikanhakijoista – puolustusvaliokunnan perussuomalaisilta tylyt terveiset professorille

11.12.2024 |16:56

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää