Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta

25.05.2022 |15:32

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on monin paikoin nostanut polttoaineiden hinnat yli kipurajan, mikä iskee rajusti erityisesti autosta riippuvaisten kotitalouksien taloudelliseen tilanteeseen. Muiden muassa Saksa yrittää auttaa ahdinkoon joutuneita kansalaisiaan veronalennuksin, mutta Suomen vihervasemmistohallitusta ei pienituloisten hätä kiinnosta.

Polttoaineiden korkeat hinnat ovat kurittaneet autoilijoita ympäri maailmaa kuluvan vuoden aikana. Saksassa parlamentti riensi kansalaisten apuun alentamalla polttoaineiden verotusta EU:n minimitasolle kesäkuusta elokuuhun. Myös joukkoliikenteen lippujen hintaa laskettiin tuntuvasti kolmeksi kuukaudeksi.

– Saksan parlamentti on ymmärtänyt, että ihmiset eivät autoile huvikseen, vaan todellisen tarpeen vuoksi. Suomessa taas hallitus vähät välittää pienituloisten työssäkäyvien ahdingosta, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen toteaa.

– Joukkoliikennettä harvaan asutuilla alueilla ei ole tai vuorovälit eivät mahdollista työssäkäyntiä, mutta sehän ei cityvihreitä ja vihervasemmistoa kiinnosta. Hallituksen tavoitteena lienee pakottaa harvaan asuttujen alueiden asukkaat kasvukeskuksiin ja samalla autioittaa maaseutu lopullisesti.

Autoilijat hallituksen loputon lypsylehmä

Huhtikuun alussa hallitus ilmoitti polttoaineiden jakeluvelvoitteen väliaikaisesta laskemisesta vuosina 2022 ja 2023. Jakeluvelvoitteen laskun on arvioitu näkyvän erityisesti dieselin hinnassa, mutta etenkin Autoliitto on vaatinut kovempia toimia polttoaineiden hintojen laskemiseksi.

– Autoilijat ovat hallituksen loputon lypsylehmä, jolta puristetaan kaikki, mikä vaan irti lähtee. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, eikä autolle ole muuta vaihtoehtoa monillakaan paikkakunnilla. Työnteon kannattavuus laskee sitä mukaa, kun polttoaineiden hinnat nousevat, eikä loppua näy.

– Jakeluvelvoitteen lasku on askel oikeaan suuntaan, mutta tarvitaan lisää toimia, jotta suomalaisilla on edelleen varaa käydä töissä ja kaupassa. Polttoaineveroa sekä dieselautojen käyttövoimaveroa on laskettava välittömästi ja pysyvästi, Antikainen vaatii.

Myös sähköautoilun kustannukset karkaavat käsistä

Myöskään sähköautoon vaihtaneet eivät ole välttyneet autoilun kohonneilta kustannuksilta sähkön hinnan noustua ennätysmäisen korkeaksi.

– Vihervasemmistohallitus yrittää pakottaa suomalaisia sähköautoilijoiksi välittämättä siitä, että suurimmalla osalla autosta riippuvaisista pienituloisista ei todellakaan ole varaa sähköautoon eikä monilla myöskään ole auton latausmahdollisuutta kotipihassa.

– Sähkön hinta on karannut käsistä siinä missä liikennepolttoaineidenkin, mikä kurjistaa pienituloisten tilannetta entisestään. Suurella osalla haja-asutusalueiden asukkaista ei ole toivoakaan sähköauton ostamisesta, kun kaikki käytettävissä olevat rahat valuvat auton tankkiin ja oman kodin lämmitykseen, mutta sitä hallitus ei edelleenkään tunnu ymmärtävän, Antikainen moittii.

 

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Li Andersson esiintyi äärivasemmiston katuväkivaltaa tukevassa tilaisuudessa

12.12.2024 |17:15
4.
Suomen uutiset logo

Vasemmistotaustainen oikeusprofessori maalailee kauhukuvia maamiinoihin kävelevistä turvapaikanhakijoista – puolustusvaliokunnan perussuomalaisilta tylyt terveiset professorille

11.12.2024 |16:56

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää