

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on monin paikoin nostanut polttoaineiden hinnat yli kipurajan, mikä iskee rajusti erityisesti autosta riippuvaisten kotitalouksien taloudelliseen tilanteeseen. Muiden muassa Saksa yrittää auttaa ahdinkoon joutuneita kansalaisiaan veronalennuksin, mutta Suomen vihervasemmistohallitusta ei pienituloisten hätä kiinnosta.
Polttoaineiden korkeat hinnat ovat kurittaneet autoilijoita ympäri maailmaa kuluvan vuoden aikana. Saksassa parlamentti riensi kansalaisten apuun alentamalla polttoaineiden verotusta EU:n minimitasolle kesäkuusta elokuuhun. Myös joukkoliikenteen lippujen hintaa laskettiin tuntuvasti kolmeksi kuukaudeksi.
– Saksan parlamentti on ymmärtänyt, että ihmiset eivät autoile huvikseen, vaan todellisen tarpeen vuoksi. Suomessa taas hallitus vähät välittää pienituloisten työssäkäyvien ahdingosta, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen toteaa.
– Joukkoliikennettä harvaan asutuilla alueilla ei ole tai vuorovälit eivät mahdollista työssäkäyntiä, mutta sehän ei cityvihreitä ja vihervasemmistoa kiinnosta. Hallituksen tavoitteena lienee pakottaa harvaan asuttujen alueiden asukkaat kasvukeskuksiin ja samalla autioittaa maaseutu lopullisesti.
Autoilijat hallituksen loputon lypsylehmä
Huhtikuun alussa hallitus ilmoitti polttoaineiden jakeluvelvoitteen väliaikaisesta laskemisesta vuosina 2022 ja 2023. Jakeluvelvoitteen laskun on arvioitu näkyvän erityisesti dieselin hinnassa, mutta etenkin Autoliitto on vaatinut kovempia toimia polttoaineiden hintojen laskemiseksi.
– Autoilijat ovat hallituksen loputon lypsylehmä, jolta puristetaan kaikki, mikä vaan irti lähtee. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, eikä autolle ole muuta vaihtoehtoa monillakaan paikkakunnilla. Työnteon kannattavuus laskee sitä mukaa, kun polttoaineiden hinnat nousevat, eikä loppua näy.
– Jakeluvelvoitteen lasku on askel oikeaan suuntaan, mutta tarvitaan lisää toimia, jotta suomalaisilla on edelleen varaa käydä töissä ja kaupassa. Polttoaineveroa sekä dieselautojen käyttövoimaveroa on laskettava välittömästi ja pysyvästi, Antikainen vaatii.
Myös sähköautoilun kustannukset karkaavat käsistä
Myöskään sähköautoon vaihtaneet eivät ole välttyneet autoilun kohonneilta kustannuksilta sähkön hinnan noustua ennätysmäisen korkeaksi.
– Vihervasemmistohallitus yrittää pakottaa suomalaisia sähköautoilijoiksi välittämättä siitä, että suurimmalla osalla autosta riippuvaisista pienituloisista ei todellakaan ole varaa sähköautoon eikä monilla myöskään ole auton latausmahdollisuutta kotipihassa.
– Sähkön hinta on karannut käsistä siinä missä liikennepolttoaineidenkin, mikä kurjistaa pienituloisten tilannetta entisestään. Suurella osalla haja-asutusalueiden asukkaista ei ole toivoakaan sähköauton ostamisesta, kun kaikki käytettävissä olevat rahat valuvat auton tankkiin ja oman kodin lämmitykseen, mutta sitä hallitus ei edelleenkään tunnu ymmärtävän, Antikainen moittii.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- polttoaineiden hinnannousu työssäkäyvät Ukrainan sota Venäjän hyökkäys työnteon kannattavuus dieselin hinta vihervasemmistohallitus harvaanasutut maakunnat jakeluvelvoite Autoliitto maaseudun alasajo Autoilun hinta veronalennukset polttoaineiden verotus käyttövoimavero kasvukeskukset sähkön hinta polttoaineiden hinta Sähköautot autoilijat pienituloiset vihervasemmisto Euroopan unioni polttoainevero kotitaloudet Joukkoliikenne Sanna Antikainen Saksa talous
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Työmatkojen vähennyskorvauksia kasvatettava enemmän kuin hallitus esittää – Mäenpään kunnianhimoisempi lakialoite tukisi paremmin työhönmenoalueen kasvua

Saksassa tankataan kesällä alebensaa

Perussuomalaiset vaatii autoilun kustannusten laskua – Saksassa suuri veroale: ”Suomessa hallitus levittelee käsiään”

Polttoaine maksaa jo lähes 2,5 euroa litralta – ”Ilmastotoimiin painettava jarrua”

Mäenpää tyytymätön kuljetusyritysten määräaikaiseen polttoainetukeen – hallitus unohti taksit, maanrakennusalan ja metsäkoneyrittäjät

Yhä useampi pulassa nousevien elinkustannusten kanssa: Suomalaisten selkä uhkaa katketa – ”Sinivalkoinen siirtymä on välttämätön”

Leena Meri: VR:n on panostettava palveluun

Perussuomalaiset: Hallituksen julistettava energiahätätila – ”Tärkeintä on se, että kansalaisten sähkölaskut pienenevät”

Sähköautot seisontaan Sveitsissä – jos energiapula iskee
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää