

LEHTIKUVA
Muistatko, kun kokoomus julisti: ”Autot kuuluvat teille” – Nyt Petteri Orpo jo intoilee EU:n päätöksestä kieltää polttomoottoriautot
Kokoomuspomo Petteri Orpon hehkuttaminen sitoutumisesta tavoitevuosiin hiilineutraaliudessa sekä intoilu polttomoottoriautojen myynnin kiellosta ei ole täysin yhteneväinen kansan mielipiteen kanssa. Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa 44 prosenttia suomalaisista katsoo, että ilmastotoimet tulisi laittaa tauolle, koska tarvitsemme käyttöömme kaiken saatavilla olevan energian.
Helsingin Sanomien eilisessä puoluejohtajien ilmasto- ja luontotentissä kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo asemoi kokoomuksen tiukkojen ilmastotoimien tekijäksi, joka ei ole valmis tinkimään ilmastotoimista saati sitten Suomen tavoitteesta päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä.
– Ei, kuului Orpon tiukka vastaus, kun häneltä kysyttiin, onko kokoomus valmis hallitukseen, joka lykkää Suomen hiilineutraalisuustavoitetta hieman eteenpäin.
Orpon mukaan kokoomus ei tingi tavoitevuodesta 2035, koska ”tutkijat, yritykset ja suomalaiset sanovat, että se saavutetaan”.
– Se on mahdollista, meillä on teknologiaa, yrityksiä, Suomeen on tulossa miljardi-investointeja, joilla tämä ratkaistaan, Orpo päästeli.
Kuuluvatko autot enää teille, kokoomus?
Kokoomuksen ilmastolinjaukset ovat herättäneet hämmennystä. Moni muistaa viime eduskuntavaalien alla puolueen tienvarsimainokset, jossa puoluepomo Orpon kasvokuvalla vakuutetaan: ”Autot kuuluvat teille”.
Terkkuja täältä maakunnasta! Nähdäänkö tämä mainos pian myös Helsingissä, @kokoomus? #ilmastovaalit pic.twitter.com/KYTbTS4gC4
— Sonja Finér (@sonjafiner) February 16, 2019
Kokoomuksen linja yksityisautoiluun on merkillisen vaihtelevaa ja epäselvää, sillä esimerkiksi kokoomuksen kansanedustaja Kalle Jokinen on vakuutellut, ettei kokoomuksen linja ole polttomoottoriautojen kieltäminen.
– Suomi pyörii kumipyörillä nyt ja tulevaisuudessa. Henkilöautot ovat aivan välttämättömiä ihmisille Suomessa ja tulevat olemaan jatkossakin, Jokinen kommentoi ”Autot kuuluvat teille” -mainosta.
Toissapäivänä Helsingin Sanomien Lasten uutisten järjestämässä vaalitentissä kokoomuksen suhtautuminen oli hieman toisenlainen, sillä tilaisuudessa Orpo suorastaan iloitsi EU-parlamentin päätöksestä kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuonna 2035.
– Juuri äsken luin uutisen, että EU on kieltämässä polttomoottoriautot vuoteen 35 mennessä, eli näitä päätöksiä tulee nyt koko ajan. Nyt meidän päättäjien, kaikkien pitää sitoutua siihen. Meidän tehtävä on tehdä päätöksiä, että saastuttaminen loppuu, on toivoa, Orpo hehkutti.
Ilmastopolitiikka politisoituu ja polarisoituu
Orpon intoilu sitoutumisesta tavoitevuosiin sekä hehkuttaminen polttomoottoriautojen myynnin kiellosta ei ole täysin yhteneväinen kansan mielipiteen kanssa.
Esimerkiksi Elinkeinoelämän valtuuskunnan (Eva) tuoreen arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 44 prosenttia suomalaisista katsoo, että ilmastopolitiikka ja ilmastotoimet tulee laittaa nyt tauolle, koska tarvitsemme käyttöömme kaiken saatavilla olevan energian.
Tutkimus osoittaa myös, että suhtautuminen ilmastopolitiikkaan on akuutin energiakriisin oloissa käymistilassa, ja näkemykset näyttäisivät jakaantuvan aiempaa enemmän kahteen lähes tasavahvaan leiriin.
Tästä kielii myös se, että enää vain 42 prosenttia on sitä mieltä, että Suomella on moraalinen velvollisuus toimia ilmastonmuutoksen torjunnan eturintamassa.
Malttia intoiluun ja realismia
Perussuomalaiset katsoo, että ilmastopolitiikkaa on tehtävä maltilla. Perussuomalaiset ajaa sitä, että tavoite hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035 lykätään vuoteen 2050, joka on myös muiden, kuten EU:n, tavoite.
Puoluejohtajien ilmasto- ja luontotentissä eilen perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra huomautti, että tavoitevuosi 2035 ensinnäkin näyttää epärealistiselta.
– Valitettavasti se ei näytä toteutuvan, koska se on itsessään liian kunnianhimoinen. Viime vuonnakin on jouduttu lisäämään kivihiilen ja öljyn käyttöä.
Purra huomautti myös, että Suomen oleellisten verrokkimaiden, kuten Saksan ja Ruotsin, hiilineutraalisuustavoite on asetettu 10 vuotta Suomea myöhemmäksi.
– Se, että Suomi haluaa globaalin ongelman edessä tehdä itse huomattavasti muita enemmän ja kunnianhimoisempia toimia, on vain omille nilkoillemme potkimista. Se lisää kotitalouksien kustannuksia ja vieläpä tilanteessa, jossa inflaatio jyllää, Purra sanoi.
Perussuomalaiset vaatii järkeä ilmastotoimiin
Purra linjasi, että perussuomalaisten keskeisenä tavoitteena on vahvistaa ostovoimaa, erityisesti keskituloisen palkansaajan ostovoimaa.
– Suomen ajama nykyinen ilmastopolitiikka tulee kuitenkin vain lisäämään palkansaajan kustannuksia. Tämä todetaan suoraan jopa ympäristöministeriön omassa vuosikertomuksessa.
Perussuomalaiset ei suhtaudu ilmastopolitiikkaan vihamielisesti. Perussuomalaiset kuitenkin pitää esillä, että ilmastopolitiikkaa tulee tehdä suhteessa muihin maihin samalla Suomen oma kilpailukyky ja ostovoima säilyttäen sekä niin, että toiminta olisi taloudellisesti ja teknologisesti järkevää.
– Me olemme ihan samalla tavalla sitoutuneet siihen, että fossiilisista päästään irti. Sen tulee kuitenkin tapahtua teknis-taloudellisesti järkevässä aikataulussa, Purra sanoi.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- hiilineutraalisuustavoite 2035 ylikunnianhimoiset ilmastotavoitteet arvo- ja asennetutkimus Elinkeinoelämän valtuuskunta ilmastotoimet autot EU-parlamentti polttomoottoriautot Ilmastonmuutos Kalle Jokinen Riikka Purra Petteri Orpo ilmastopolitiikka Kokoomus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Suomi on keskellä energiakriisiä – Riikka Purra kysyi Annika Saarikolta: ”Oletko mielestäsi mukana järkivihreässä hallituksessa?”

Tavio: “Suomen hiilineutraaliustavoite on huuhaata”

Perussuomalaiset: Kansallinen ilmastostrategia ajaa teollisuuden ahtaalle – ilmastotoimille aikalisä

Perussuomalaiset: Suomea pitää rakentaa, ei raunioittaa

Koskela: Maaseutu ja pienituloiset joutuvat liian kireän ilmastopolitiikan maksajiksi

Purra: Suomessa on ilmastohallitus, jolle veronmaksajan raha on halpaa

Kun ilmastopolitiikka vedetään överiksi, suomalaisen elintaso laskee Pohjois-Korean tasolle

Perussuomalaisten sinivalkoinen siirtymä muistuttaa tosiasioista: Hokema oikeudenmukaisesta siirtymästä ja ilmastopolitiikasta on valheellista – “Rahaa tällaiseen ei ole”

Reijonen vaatii aikalisää hiilineutraalisuustavoitteisiin – kaikki keinot autoilun kustannusten vähentämiseksi selvitettävä
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää