Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) juonii yhä digivalvontaa Suomen liikenteeseen – nyt yksityisteille. Samalla Berner aikoo muuttaa yksityisteillä ajamisen luvanvaraiseksi ja maksulliseksi. Bernerin juonesta varoittaa perussuomalaisten kansanedustaja Martti Mölsä.
Berner julkaisi luonnoksen hallituksen esityksestä yksityistielaiksi 26.1. Se lähti lausuntokierrokselle samaan aikaan, kun Bernerin liikenneselvitys kuohutti kansaa ja mediaa. Bernerin liikennemalli haudattiin nopeasti pääministerin käskystä autokaupan pysähdyttyä. Mutta Berner jatkoi vastaavaa mullistusta yksityistiepuolella.
– Kukaan ei ehtinyt reagoida asiaan eduskunnan istuntotauosta johtuen ja kun asia ei mediaakaan kiinnostanut, Mölsä moitti.
Valtion tuet alentuneet
Yksityisten toimijoiden omistamia yksityisteitä on Suomessa noin 360 000 kilometriä. Niiden varrella asuu noin puoli miljoonaa ihmistä ja kesämökkejä näiden teiden vaikutusalueella on lähes 190 000, joka tarkoittaa noin 40 prosenttia koko maan loma-asuntokannasta.
Yksityistiet rakennetaan paljolti alueen asukkaiden yksityisin varoin. Valtiolta voi anoa hankkeisiin tukea, mutta valtion tuet ovat vähentyneet jatkuvasti. Valtio lakkautti vuosittaisen kunnossapitotuen jo 1996. Valtionavustuksia maksetaan nyt 3 miljoonaa euroa.
– Eli vähissä tulevat olemaan ne säästöt, jos niitä haetaan uudistuksen johdosta, Mölsä toteaa.
Kustannukset nousevat
Myös kunnat voivat avustaa yksityisteitä harkinnanvaraisesti. Kuntaliiton mukaan 80 prosenttia kunnista haluaisi voida avustaa yksityisteitä jatkossakin.
– Hallituksen esitykseen on jälleen piilotettu se seikka, että kaikki maksavat liikkumisestaan. Mielestäni taka-ajatuksena on, että mustat laatikot eli seurantalaitteet tarvitaan, sillä porttien ja veräjien aikakauteen ei palata, vaikka niitä Sveitsistä vielä löytyisikin, Mölsä syyttää.
– Mikä muuttuu? Kustannukset nousevat. Tämä hallituksen esitysluonnos on haudattava lausuntokierroksen jälkeen, koska uudistusesitys ei sisällä mitään sellaista argumenttia, jolla olisi saavutettavissa säästöä valtionhallinnossa ja vielä vähemmän kunnan tai yksityisen tienkäyttäjän taloudessa, Mölsä vaatii.
Yksityistielaki ja siihen liittyvät lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.