Vuonna 2024 epäilyjä oli yhteensä 1 104 ja niitä vastaava rahamäärä oli yhteensä noin 7,2 miljoonaa euroa. Kelan etuuksia koskevia väärinkäytösepäilyjä on eniten perustoimeentulotuessa, työttömyysturvassa ja yleisessä asumistuessa. Vuonna 2024 väärinkäytösepäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista oli alle puoli promillea.
– Kelan tarjoamat tuet muodostavat olennaisen osan suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää. Ne turvaavat ihmisten toimeentuloa elämäntilanteissa, joissa muu tulo ei riitä. Järjestelmän laajuus ja monimutkaisuus tekevät siitä kuitenkin alttiin väärinkäytöksille. Näihin ongelmiin vastaaminen edellyttää sekä lainsäädännön kehittämistä että toimintaympäristön uudistamista, jotta järjestelmä voisi olla tehokkaampi, oikeudenmukaisempi ja kestävämpi, sanoo Mira Nieminen.
Avoin tiedonhallinta auttaa ehkäisemään väärinkäytöksiä
Julkisen sektorin tehokkuus ja luotettavuus riippuvat suuresti tiedon liikkuvuudesta eri viranomaisten ja toimijoiden välillä. Kun tieto siirtyy sujuvasti ja turvallisesti, päätöksenteko nopeutuu, palvelut paranevat ja resurssit käytetään tehokkaammin. Samalla avoin ja läpinäkyvä tiedonhallinta auttaa ehkäisemään väärinkäytöksiä ja parantaa kansalaisten luottamusta viranomaisiin.
– Väärinkäytös Kelan etuuksissa tarkoittaa tarkoituksellista perusteetonta etuuden hakemista, kuten virheellisen tiedon antamista, asiakirjan väärentämistä tai tietojen salaamista. Noin puolet väärinkäytösepäilyistä johtaa tutkintapyyntöön poliisille, usein petoksena tai väärennyksenä. Olisiko tarpeen kiinnittää huomiota myös etuisuuksiin, joita haetaan maksimoimalla maksimoimalla erilaisten tukien määrä hyötymistarkoituksessa?
Vähentää myös tarpeetonta byrokratiaa
Viranomaisten ja muiden julkisten tahojen järjestelmissä oleva tieto pitää saada nykyistä tehokkaampaan käyttöön. Viranomaisten tulee voida jakaa keskenään tietoa lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseksi ja tiedolla johtamisen tueksi.
– Tiedon parempi liikkuvuus vähentää myös tarpeetonta byrokratiaa. Kun eri viranomaiset voivat hyödyntää yhteisiä tietojärjestelmiä, kansalaiset ja yritykset säästyvät turhilta lomakkeilta ja asiointi nopeutuu. Esimerkiksi verohallinnon ja Kelan yhteistyö mahdollistaa sen, että asiakkaiden ei tarvitse toimittaa samoja tietoja useaan kertaan eri viranomaisille.
– Tiedon liikkuvuuden parantaminen tuo hyötyjä niin kuntien ja hyvinvointialueiden asukkaille kuin koko yhteiskunnalle. Viranomaisten tiedonliikkuvuuden edistämiseksi ja sujuvoittamiseksi jatketaan töitä ja etsitään keinoja, Nieminen toteaa.