– Tämä on erittäin ryhdikäs ja tervetullut linjaus, sillä koulujen ensisijainen tehtävä on tarjota rauhallinen ja keskittymistä edistävä oppimisympäristö, toteaa kansanedustaja Mira Nieminen. Kännykät ovat monille nuorille erottamaton osa arkea, mutta niiden paikka ei ole oppitunneilla. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että kännyköiden käyttö häiritsee keskittymistä, heikentää oppimista ja voi jopa lisätä levottomuutta luokkahuoneessa. Kun puhelin on käden ulottuvilla, houkutus vilkuilla sitä kasvaa, mikä vie huomiota pois opetuksesta.
Valiokunnan mukaan kouluilla on oikeus rajoittaa matkapuhelimien käyttöä opetuksen aikana, jos se tukee opetuksen järjestämistä ja edistää työrauhaa. Myöskään sääntely, joka koskee mobiililaitteiden rajoittamista muulloin kuin oppitunneilla, ei valiokunnan mukaan muodostu perusoikeuksien kannalta ongelmalliseksi.
Myös välitunnit rauhoitettava kännyköiltä
Nieminen on hyvillään linjauksesta, joka turvaa oppilaiden sivistyksellisten oikeuksien toteutumista perustuslainmukaisesti. Mobiililaitteiden käytön rajoittaminen myös muulloin kuin oppitunneilla on mieleinen, sillä se tukee ajatusta koko koulupäivän rauhoittamisesta kännykkävapaaksi. Tästä asiasta Nieminen on jättänyt myös toimenpidealoitteen, jossa ehdotetaan kännykkärajoitusten laajentamista myös välitunteja koskeviksi. Tätä ovat toivoneet niin opettajat kuin hallituksen esityksen lausuntopalautteen perusteella monet muutkin tahot.
– Aloitteen tavoitteena on edistää oppilaiden sosiaalista vuorovaikutusta, keskittymistä ja hyvinvointia sekä parantaa oppimistuloksia, Nieminen korostaa.
– Välitunnit ovat olennainen osa koulupäivää ja tarjoavat mahdollisuuden liikkumiseen, mikä on tärkeää oppilaiden terveydelle ja oppimiselle, hän lisää.
Kännyköiden rajoittaminen ei ole vapaudenriistoa
On tärkeää, että koulut voivat tarvittaessa rajoittaa kännyköiden käyttöä myös muulloin kuin oppitunneilla. Koulun tehtävä on kasvattaa nuoria ymmärtämään, milloin ja missä laitteiden käyttö on tarkoituksenmukaista. Tämä ei tarkoita, että teknologiaa tulisi vältellä, vaan että sitä käytetään opetuksessa harkiten, ohjatusti ja tarpeen mukaan. Laki olisi hyvä tehdä Suomessakin koko koulupäivä huomioiden, sillä monessa Euroopan maassa tähän on jo päädytty. Myös Ruotsissa ollaan lakia muuttamassa tiukempaan suuntaan.
Perustuslakivaliokunnan linjaus tukee koulujen mahdollisuuksia puuttua häiriöihin ja varmistaa oppilaiden keskittyminen. Kännyköiden rajoittaminen ei ole vapaudenriistoa, vaan teko oppimisen ja koulurauhan puolesta.