– EU:sta tuppaa tulemaan myös liikennepuolelle kaikenlaista sääntelyä, jolla ei suinkaan ratkaista ongelmia, vaan lisätään niitä. Teemme LVM:ssä hartiavoimin töitä sen eteen, että päätösvalta myös liikenneasioissa pysyy jäsenvaltioilla. Näin olemme tehneet myös L-luokkien katsastuspakon kohdalla, toteaa ministeri Lulu Ranne.
EU:n komissio julkaisee ehdotuksensa liikennekelpoisuuspaketiksi todennäköisesti vuoden 2025 ensimmäisen puoliskon aikana. Täysin varmaa tietoa paketin aikataulusta ei kuitenkaan vielä ole.
Suomalaiset motoristit ovat vastuullista porukkaa
Liikennekelpoisuuspaketin yhtenä osana on katsastusdirektiivin päivitys, jossa säädetään muun muassa eri ajoneuvoluokkien katsastusvelvollisuudesta, joka jäsenmaiden tulee säätää kansallisesti.
Toistaiseksi L-luokilla ei ole katsastuspakkoa. Liikenne- ja viestintäministeriö on johdonmukaisesti vastustanut katsastuspakkoa ja ennakkovaikuttanut yhdessä muiden jäsenmaiden kanssa siihen, että direktiivissä säilyisi jatkossakin mahdollisuus päättää kansallisesti, katsastetaanko L-luokan ajoneuvoja vai ei. Komissioon on vaikutettu Ranteen mukaan faktat edellä.
– Suomalaiset motoristit ovat vastuullista porukkaa ja huolehtivat menopeleistään hyvin. Pakkokatsastus ei pelastaisi henkiä vaan ainoastaan paisuttaisi hallintoa ja motoristien sekä valtion kuluja, Ranne toteaa.
Motoristit sisäistäneet liikenneturvallisuuden merkityksen
Liikenneturvallisuustyö on ollut Ranteen työlistalla korkealla hallitustaipaleen alusta asti. Yhteistyötä tehdään Suomessa laajalla rintamalla yli sektorirajojen kattavan sidosryhmäverkoston kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan Suomen valtakunnallisen liikenneturvallisuusstrategian päivitystä, joka valmistuu ensi vuonna. Siinä korostuvat edelleen yhteistyö, asenteet, valistus ja koulutus.
Ranne muistuttaa, että liikennekuolemien ja loukkaantumisten määrää on onnistuttu vähentämään tilastokeskuksen tilastojen mukaan edelleen vuonna 2023. Ennakkotietojen mukaan Suomi on päässyt viime vuonna 2024 ennätysalhaisiin uhrilukuihin, ja liikennekuolemia oli 172. Vaikka uhriluku on jälleen laskenut, on se 172 tragediaa liikaa. Hälyttävää on, että lasten liikennekuolemat kasvoivat. Suomen tavoitteena on alle 100 liikennekuolemaa vuonna 2030.
– Motoristit ovat monien kansalaisten silmissä hurjaa joukkoa, mutta he ovat sisäistäneet liikenneturvallisuuden merkityksen erinomaisesti. Se on heillä sisään rakennettuna, ja he ovat parhaimmillaan esimerkkejä myös nuorille kuljettajille. Meidän jokaisen on tehtävä joka päivä parhaamme, että liikenteestä pääsee kunnossa kotiin.