LEHTIKUVA/ARKISTO
Ministeri Ranne: Läntiset yhteydet ovat maamme elinehto – ”Hallitusohjelma painottaa kansallista turvallisuutta”
Liikenne- ja viestintäministeriö on vahvistanut kuluvan hallituskauden aikana rooliaan turvallisuuden rakentajana. Ministeriön toiminnan ja käytettävissä olevien investointivarojen on ministeri Ranteen mukaan vahvistettava turvallisuutta ja taloutta muuttuneessa toimintaympäristössä.
Kadettikunta ry:n ja Suomen Sotatieteellinen Seura ry:n turvallisuuspoliittisessa seminaarissa Helsingin Tieteiden talossa keskiviikkona puhunut liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne muistutti, että suomalaisten turvallisuuden rakentamisen pitää aina olla kaiken päätöksenteon keskiössä.
– Sen ohi eivät saa mennä poliittiset intohimot tai henkilökohtaiset tunteet ja toiveet.
Turvallisuuden rakentamisen on Ranteen mukaan perustuttava kansalliseen etuun ja tarpeisiin, todelliseen tilannekuvaan ja sen jatkuvaan päivittämiseen sekä faktoihin.
– Läntiset yhteydet ovat aina olleet maamme elinehto. Niiden merkitys kuitenkin kirkastuu valitettavan usein vasta kriiseissä ja unohtuu rauhallisina aikoina.
Maantiede on ja pysyy
Sotatalvena 1939-40 Itämeri jäätyi. Viipurin, Hangon sekä Helsingin satamat jouduttiin sulkemaan. Jäänmurtajien auki pitämät väylät olivat kapeita rännejä, jotka olivat neuvostolentäjille helppoja maaleja. Merikuljetuksia keskitettiin pimeän aikaan.
– Ilman länsiyhteyksiä puna-armeija olisi jyrännyt meidät huolimatta suomalaisten uskomattomasta kestokyvystä sadanviiden kunnian päivän ajan. Kahdeksassakymmenessäneljässä vuodessa on muuttunut paljon, mutta maantiede on ja pysyy. Läntiset yhteydet ovat edelleen maamme elinehto, sanoi Ranne.
Hallitus rakentaa turvallisuutta
Liikenne- ja viestintäministeriö virastoineen on vahvistanut kuluvan hallituskauden aikana rooliaan turvallisuuden rakentajana. Ministeriön toiminnan ja käytettävissä olevien investointivarojen on Ranteen mukaan vahvistettava turvallisuutta ja taloutta muuttuneessa toimintaympäristössä.
– Erinomaista ja erittäin tiivistä yhteistyötä erityisesti puolustusvoimien ja -ministeriön sekä sisäministeriön kanssa vahvistetaan edelleen. Väylä, Traficom ja Ilmatieteenlaitos palvelevat turvallisuusviranomaisina ja tekevät turvallisuustyötä sekä kokoavat ja tuottavat tietoa kansallisen turvallisuuden vahvistamiseksi. Yhteistyöllä varmistamme Suomen toimintakyvyn niin normaalioloissa kuin poikkeustilanteissa, Ranne kertoi.
– LVM:n kurssi on siis kääntynyt huomattavasti verrattuna aikaisempiin hallituskausiin. Hallinnonalan asiantuntijat, viranomaiset ja virkamiehet ovat olleet tässä muutoksessa ratkaiseva tekijä. Faktaministeriö tuottaa faktoja, joiden pohjalta turvallisuutta on hyvä rakentaa.
– Hallitusohjelma painottaa kansallista turvallisuutta, ja siellä mainitaan myös läntiset yhteydet. Kirjauksissa ei kuitenkaan määritellä, kuinka niitä tulisi rakentaa, Ranne huomautti.
Toimivaa ja kestävää perusinfraa tarvitaan
Alkuperäisessä kolmen miljardin euron investointiohjelmassa ei myöskään ollut listausta uusista investointikohteista, jotka nimenomaan vahvistaisivat läntisiä yhteyksiä.
– Tämän vuoksi lähdimme johdonmukaisesti ajamaan ja perustelemaan investointien uudelleenpainotuksia ja nykyisen infran vahvistamista heti hallituksen alkutaipaleelta alkaen. Tarvitsemme toimivaa ja kestävää perusinfraa. Läntisiä yhteyksiä, jotka palvelevat siviililiikennettä ja sotilaallista liikkuvuutta ja toimivat molempiin suuntiin.
Kriittisimmät puutteet koskevat länsi-itä- sekä etelä-pohjois-suuntaisten maantie- ja rautatieväylien kuntoa, välityskykyä ja kaksikäyttöisyyttä. Pohjois-Suomen maayhteyksien kehittäminen länteen on Ranteen mukaan avainasemassa.
– Uudistettu infrapaketti painottuu nyt koko Suomen tiestöön. Investointilistalle nousivat uusina hankkeina muiden muassa valtatiet 12, 15 ja 21. Näiden urakkavalmistelut alkavat välittömästi. Myös valtatie 5:n rahoitus saatiin sovittua. Hankkeet ovat poikittaisyhteyksien, huoltovarmuuden, turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten hyvän arjen kannalta erittäin tärkeitä.
– Valtatie 15:stä nostan erikseen esiin sen vaikutusalueella olevan Suomen suurimman sataman ja liikenneturvallisuuden. Lapin valtatie 21 on koko Lapille tärkeä kansainvälinen yhteys Ruotsin kautta Pohjois-Norjaan ja Jäämerelle. Valtatie 12:n yhteysväli Lahti-Kouvola on tärkeä osa itä-länsi-suuntaista valtatieverkkoa, jonka turvallisuutta ja toimintavarmuutta nyt parannetaan, Ranne kertoi.
Radat ovat osa turvallisuutta
Yhteyksiä länteen on Ranteen mukaan parannettava myös ratahankkeilla.
– Suunnitelmallinen siirtyminen eurooppalaiseen raideleveyteen askel kerrallaan on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Moni kohotteli kulmakarvojaan, kun tietoon tuli, että Väylävirasto laatii toimeksiannostani parhaillaan selvitystä eri vaihtoehdoista eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen sekä mahdollisten uusien yhteyksien rakentamistarvetta Suomesta Ruotsiin.
– Työssä asetetaan suuri painoarvo puolustushallinnon näkemyksille ja huoltovarmuudelle. Selvitys valmistuu elokuussa 2025.
– Lisäksi valmistelussa on hallitusohjelman mukainen selvitys merenkurkun kiinteästä yhteydestä, missä arvioidaan sen tarvetta ja mahdollisia vaikutuksia myös sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden kannalta. Itse näen, ettei silta ole tässä ensisijainen ratkaisu. Kiinteä yhteys voi tarkoittaa myös aluskannan lisäämistä.
Katse kohdistuu päättäväisesti länteen
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on päivityksessä ja keskiössä on turvallisuusympäristössä tapahtuneiden muutosten huomiointi.
– Katse on ulotettava entistä päättäväisemmin länteen. Aiempaa merkityksellisempää on esimerkiksi se, millaiset olosuhteet vallitsevat Ruotsissa ja kuinka logistiset kuljetusketjut toimivat Narvikin satamaan ja länteen yleisesti. Onkin varmistettava, että liikennejärjestelmä sekä turvaa arjen toimivuuden että tukee sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta parhaalla mahdollisella tavalla, Ranne sanoi.
– Samalla meidän pitää sovittaa yhteen naapurimaiden suunnitelmat. Suunnitelman uudet tavoitteet ovat toimivuus, turvallisuus ja kestävyys, ja se valmistuu loppuvuodesta.
– Kun raja itään on kiinni, on yhteyksiä länteen vahvistettava entistä päättäväisemmin. Yhdessä.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- länsiyhteydet liikennejärjestelmä sotilaallinen liikkuvuus turvallisuusympäristö maantiet rautatiet infra infrainvestoinnit elinkeinoelämä itäraja ratahankkeet päätöksenteko Hallitusohjelma Lulu Ranne Turvallisuuspolitiikka Turvallisuus Huoltovarmuus
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat
Tappelut ”mustien ja valkoisten” oppilaiden välillä jatkuneet koko syksyn ruotsalaiskoulussa – ”Traagista”, valittaa paikallispoliisi
Pohjoismaisen yhteiskunnan polarisaatio kuplii kunnolla nyt jo koululaitoksessa. Ruotsalaisessa pikkukunnassa ”mustat ja valkoiset” ovat pitkin syksyä ottaneet yhteen nyrkein ja iskulausein. Useimmat tappeluihin ja levottomuuksiin osallistuneista ovat 10-vuotiaita.
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset toivovat burkakieltoa: “Ennen kun tulin Suomeen, en ollut nähnyt burkaa”
Iranin Teheranista kotoisin oleva nainen kertoo nähneensä burkan ensi kertaa Helsingissä. Hän kertoo tajunneensa tuolloin, että suomalainen feminismi tarkoittaa vain "sinisiä ja vihreitä hiuksia tai ajamattomia kainaloita".
Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”
Tänään vietetään kansainvälistä miestenpäivää. Nyky-yhteiskunnassa nainen voi avoimesti kertoa miesvihastaan, mutta toksisesta radikaalifeminismistä ei juurikaan puhuta. Somevaikuttaja Emmi Nuorgam sanoo vihaavansa "mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä". Kansanedustaja Joakim Vigelius vastaa kysymällä, miksei mediassa koskaan kirjoiteta avoimesti naisten radikalisoimiseen pyrkivistä vihaisista feministinaisista.
Rydman: Helsingistä tehtävä jälleen turvallinen – ”On luovuttava politiikasta, joka karkottaa pääkaupungista hyvät veronmaksajat ja täyttää sen väkivaltaisilla jengeillä ja islamistisaarnaajilla”
Helsingin pormestariksi pyrkivä elinkeinoministeri Wille Rydman haluaa palauttaa pääkaupunkimme takaisin tunnollisille työssäkäyville ihmisille ja uutterille yrittäjille. - Helsinki kuuluu niihin alueisiin maassamme, jotka eniten kärsivät vääränlaisesta maahanmuuttopolitiikasta, Rydman sanoo.
Halla-aho: “Tällä tavoin venäläisille voitaisiin osoittaa, että vaikka kello käy, niin kello ei käy heidän hyväkseen”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho kommentoi tuhat päivää jatkunutta Ukrainan sotaa Suomen Uutisille.
Päivän pointti: Trump valitsi ministeriksi huippuyliopistosta valmistuneen sotaveteraanin – valtamedia ja vasemmistomeppi veivasivat tittelin tv-juontajaksi
Yhdysvaltain presidentiksi valitun Donald Trumpin tuoreet henkilövalinnat tulevaan hallintoonsa aiheuttavat ahdistusta mediassa ja Trumpin politiikan vastustajissa. Reaktiot ovat samankaltaisia Atlantin valtameren molemmilla puolilla.
Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan
Viime vuosina media on korostanut kerronnassaan "laitaoikeistoa" ja välittänyt mielellään kuvaa oikeiston radikalisoitumisesta länsimaisena ilmiönä. Yhdysvalloista kerätyn datan valossa näyttää kuitenkin siltä, että pikemminkin vasemmiston näkemykset ovat muuttuneet radikaalimmiksi, kun taas oikeisto on pysynyt lähes paikallaan.
Mitä ihmettä? Britanniassa poliisi ilmestyi palkitun toimittajan ovelle, ilmoitti tutkivansa “ei-rikollista viharikostapausta”, muttei suostunut kertomaan, mistä oli kyse
Johtavat brittiläiset poliitikot ovat esittäneet voimakasta kritiikkiä poliisille, joka tutkii Telegraph-lehden toimittajan sosiaalisen median julkaisua. Essexin poliisi ilmestyi viime sunnuntaina palkitun toimittaja Allison Pearsonin ovelle ja kertoi tutkivansa tämän vuoden takaista sosiaalisen median päivitystä ”ei-rikollisena viharikostapauksena”. Poliisi kieltäytyi kertomasta tarkemmin edes tutkinnan alaiselle Pearsonille, mitä sisältöä tutkinta koskee. Tapaus on herättänyt kansainvälistä huomiota, ja sitä on verrattu orwellilaiseen fiktioon.
Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan
Suomi keskeyttää maaohjelman kautta tehtävän kahdenvälisen kehitysyhteistyön Somalian kanssa, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Tavio kertoo. Päätös palautuu hallitusohjelmaan, jossa linjataan, että Suomen kehitysyhteistyö on ehdollistettu omien kansalaisten vastaanottamiselle ja kansainvälisen sääntöperusteisen järjestyksen tukemiselle.
Uusimmat
Jaana Strandman: Hallitus vahvistaa lasten oikeuksia
Miko Bergbom: Päätös Somalian maaohjelman keskeyttämisestä on oikea
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää