

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Marinin hallitus syö teollisuuden kilpailukykyä kaikkialta – ”Täysin kestämätöntä”
Yritysten toimintakyvyn kannalta hyvässä kunnossa oleva tieverkko on perusedellytys, joka mahdollistaa niin raaka-aineiden kuin tuotteidenkin liikkumisen ympäri vuoden. – Samalla se nostaa suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä, kansanedustaja Ari Koponen muistuttaa.
Alkutuotannon kuljetukset ovat myös täysin riippuvaisia alemmasta tieverkosta ja yksityisteistä.
— Hallituksen pitäisi ymmärtää, että teiden huono kunto vaarantaa teollisuuden kilpailukyvyn lisäksi myös kuljettajan ja kuljetusten turvallisuuden. Suomalainen teollisuus on kaukana markkinoista, minkä vuoksi meidän pitää tehdä toimia, jotka parantavat teollisuuden kilpailukykyä, Ari Koponen sanoo.
Liikenne on 8 miljardin euron rahasampo
Suomessa kerätään EU-maista kolmanneksi eniten veroja autoa kohden. Keskimääräinen vuosittainen autoiluun liittyvä verokulu per auto on Suomessa 2 523 euroa. Liikenteestä saatu verotuotto on merkittävästi suurempi kuin esimerkiksi tulovero palkoista ja eläkkeistä.
Valtio kerää autoilusta veroja moninkertaisesti sen summan, mitä se tarvitsee tieverkon ylläpitämiseen. Koponen pohtiikin, mihin suuri osa kerätyistä veroeuroista katoaa, sillä tien kunnostamiseen rahaa ei ainakaan kokonaisuudessaan laiteta.
— Liikenne on valtiolle 8 miljardin euron rahasampo. Silti tiestön päällystystöihin on varattu tänä vuonna vain 170 miljoonaa euroa, millä saadaan noin 2 500 kilometriä uutta pintaa. Väyläviraston mukaan maanteitä pitäisi päällystää vuosittain 3 500-4 000 kilometriä, jotta tiestön kunto ei heikkene.
– Suomessa autoilusta saatuja verotuloja ei ole korvamerkitty liikenteen ja samalla teollisuuden hyväksi, kuten esimerkiksi Ruotsissa. Mihin nämä loput rahat häviävät?Koponen kysyy.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kuljetuskustannukset polttoaineen hinta Ari Koponen autoilijat Tieverkko Liikenne hallitus verotus Kilpailukyky Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Purra: Vihreän elvytyksen sijaan pitäisi puhua vihreästä tainnutuksesta – ”Päätökset kohdistuvat palkansaajien rahapussiin siten, että asumisen, autoilun ja lämmityksen kustannukset kohoavat”

Marinin hallitus jakaa velkarahaa ystävilleen – Koponen: “Eikö mikään riitä?”

Reijonen: Suomen tiet ovat luokattoman huonossa kunnossa – tiestön kunnostukseen satsattava reilusti

Reijonen vaatii hallitusta ottamaan hiilineutraalisuustavoitteissaan huomioon myös tiestön korjaustoimet: “Teiden kunnossapito on myös ilmastoteko”

Hallitus verottaa autoilijat hengiltä ja pitää tiestön huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin: “Punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua”
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää