LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Marinin hallitus ajaa kuljetusyrittäjät kohti konkurssia tuhoten samalla Suomen tiestön – Koponen: “Hallitus ei ole kiinnostunut yrittäjistä tai huoltovarmuudesta”
Kuljetusyritysten liikevaihdon ennusteet ovat Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n uusimman kuljetusbarometrin mukaan alimmat yli kymmeneen vuoteen. Kuljetusalan etujärjestöt vaativat polttoaineiden hintaa korottavien päätösten perumista ja lisäpanostuksia perusväylänpitoon. Tavoitteet ovat aivan samoja, joita perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen on turhaan yrittänyt rummuttaa hallitukselle.
Dieselin hinta on ylittänyt jo kauan sitten kuljetusalan sietokyvyn: vuonna 2022 kuljetusyritysten kustannukset olivat Tilastokeskuksen mukaan 12,7 % edellisvuotta korkeammat. Kustannusnousu on syönyt kannattavuuden ennätysalhaalle.
– Hallitus ei ole kiinnostunut yrittäjistä tai huoltovarmuudesta, vaan vuoden 2024 alussa jakeluvelvoite tulee nousemaan Sanna Marinin hallituksen päätösten seurauksena 28 prosenttiin, joka tarkoittaa noin 800 miljoonan euron kustannusten lisäystä kaikille dieseliä käyttäville suomalaisille. Jakeluvelvoite tulisi poistaa välittömästi. Tämä laskisi polttoaineiden hintoja ja nostaisi kuljetusalan kilpailukykyä, tiivistää perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen.
Autoilijat ovat valtiolle rahasampo
Kuljetusbarometrin mukaan yrittäjät ovat todella tyytymättömiä tiestön kuntoon. Teitä pitäisi päällystää 4 000 kilometriä vuodessa, jotta korjausvelka ei kasvaisi entisestään. Tämän lisäksi tie- ja rataverkko kaipaavat mittavia investointeja ja pääväylien kehittämistä.
– Autoilijat ovat valtiolle rahasampo, mutta samaan aikaan tieverkosto on huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin korjausvelan ollessa 1,5 miljardia euroa, kertoo Koponen.
Myös vinjettimaksu otettava käyttöön
Autoilun veroeurot siirtyvät Suomessa heikosti tiestön hyväksi. Viime vuosina noin 0,8 miljardia euroa on palautunut liikennesektorille valtion tieverkon ylläpitämiseen ja kehittämiseen käytettynä rahoituksena. Koponen on ehdottanut niin sanottua vinjettimaksua eli tienkäyttökorvausmaksua ulkomaisille ajoneuvoille. Suomen teillä liikkuu päivittäin jopa 2 700 raskasta ulkomaista ajoneuvoa, joiden ajoista ei kerry valtiolle minkäänlaista tienpitokorvausta.
– Tämä on väärin kotimaisia liikenneyrittäjiä ja veronmaksajia kohtaan, moittii Koponen.
Euroopan unionissa kerätään erilaisia tienkäyttömaksuja kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Esimerkiksi norjalaiset yritykset käyttävät kuljetuksiinsa mieluummin suomalaista tieverkostoa, koska se on niille ilmaista. Tieliikenneverkon ylläpidosta huolehtii suomalainen veronmaksaja ulkomaisten yritysten mitenkään osallistumatta teiden kunnossapitoon.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- dieselin hinta Sanna Marinin hallitus jakeluvelvoite tienkäyttömaksu Kuljetusyritykset konkurssit kuljetusyrittäjät korjausvelka Ari Koponen veronmaksajat Vinjettimaksut tiestö Huoltovarmuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Perussuomalaiset vastustavat polttoaineiden hintojen korottamista jakeluvelvoitteella
Ari Koponen moittii hallituksen kykenemättömyyttä helpottaa yrittäjien ahdinkoa: “Korkeat polttoainehinnat rapauttavat investoinnit ja heikentävät ostovoimaa”
Perussuomalaisten liikennevaliokuntaryhmä vaatii ammattidieselin käyttöönottoa: “Jakeluvelvoite on käytännössä merkittävä hinnankorotus, jota emme voi kannattaa”
Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta
Hei työmatka-autoilija: Jos kaipaat vielä nykyistäkin kalliimpia työmatkoja, niin äänestä vihreitä – vihreät haluaa liikenteen kilometripohjaista verotusta
Koskela vaatii hallitusta harkitsemaan jakeluvelvoitteen kiristämistä uudelleen: “Polttoaineiden hinnat ovat jo nyt olleet aivan liian korkeita”
Hallitukselle tiukkaa palautetta huoltovarmuusselonteosta: “Huoltovarmuuden arviointi ei ole oikea paikka kansalliselle hengennostatukselle tai ideologiselle virheiden peittelylle”
Reijonen vaatii aikalisää hiilineutraalisuustavoitteisiin – kaikki keinot autoilun kustannusten vähentämiseksi selvitettävä
Juvonen: Käyttövoimavero on aikansa elänyt
Viikon suosituimmat
Tynkkynen osti Hesarin etusivun täyteen maahanmuuttopolitiikkaa
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen kertoo Helsingin Sanomissa tänään maanantaina julkaistavassa etusivun mainoksessaan "rajat auki" -politiikan jäävän historiaan katastrofaalisena kokeiluna. Kukaan ei enää pysty kiistämään niitä ongelmia, joista perussuomalaiset ovat jo vuosia varoitelleet.
Pekka Aittakumpu: “On aika tunnustaa, miten suurta vahinkoa yksisilmäinen monikulttuurisuusaatteen ihannointi on aiheuttanut”
Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakummun mielestä on aika tunnustaa monikulttuurisuusaatteen suomalaisille arvoille aiheuttama vahinko ja seistä rohkeasti isänmaamme takana.
Joka neljäs ruotsalaisnuori aikuistuu lukutaidottomana – mitä ihmettä he tekevät seuraavat 60 vuotta ja kuka sen maksaa?
Kyky ymmärtää kirjoitettua tekstiä on ehdoton edellytys täysivaltaiselle jäsenyydelle länsimaisessa yhteiskunnassa. Jos sadat tuhannet nuoret valmistuvat peruskoulusta käytännössä lukutaidottomina, seuraukset ovat arvaamattomat. Hyviä ne eivät ole missään tapauksessa.
Ääliösuvaitsevainen valtamedia jauhoi ensin huolipuhetta naisiin kohdistuvasta väkivallasta – vähättelee nyt väkivaltaan lietsovaa graffitia eikä tunnista enää naisvihaa
Naisiin kohdistuvan väkivallan -jopa naisvihan - hyväksyminen graffiteissa taiteellisen vapauden nimissä tai väkivallan vähättely johtaa jälleen havaitsemaan median räikeät kaksoisstandardit.
Lux Helsingin somekampanja yhdistää hijabin naisten voimaannuttamiseen – Lähi-idän asiantuntija: Monin paikoin maailmaa naiset on pakotettu huntuun vielä tänäkin päivänä
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset huomasivat Lux Helsingin somekampanjan, jossa esiintyy hijabiin puettu nainen. Kampanjavideota näytettiin esimerkiksi Facebookissa. Hijab-kuvan jälkeen videolle tulee versaalein kirjoitettuna sana "empowering" (voimaannuttaa).
Argentiinan rankka talousihme näyttäisi toimivan – inflaatio on hallinnassa eikä kansa ole noussut kapinaan
Argentiinasta kuuluu kummia. Hyperinflaatio on taitettu ja talous kasvaa. Presidentti Javier Milein anarkokapitalismi näyttäisi vuoden kokemuksella sittenkin toimivan. Milei on ankarasta vyönkiristyksestä huolimatta säilyttänyt kansan tuen, eikä sosiaalinen tahi taloudellinen katastrofi toteutunut. Ajatukset alkavat itää Suomessakin.
Isku saksalaisella joulutorilla, saudimies kaahasi autolla väkijoukkoon – sisäministeri oli aiemmin varoittanut suuresta terrori-iskun vaarasta joulumarkkinoilla
Mies kaahasi henkilöautolla väkijoukkoon joulutorilla Magdeburgissa Saksassa. Mediatiedot kertovat useista kuolonuhrista ja kymmenistä loukkaantuneista.
SDP esitti pakolaiskiintiön ja vastaanottotukien korottamista – hallitus äänesti opposition haaveet kumoon
Vasemmistopuolueet esittivät tiistaina valtion talousarviota käsittelevässä eduskunnan täysistunnossa useita muutoksia sisäministeriön hallinnonalaan ja maahanmuuttoon liittyen. Perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigelius kritisoi opposition linjaa vastuuttomaksi.
Joulutori-iskun takana pakolaisstatuksen saanut lääkäri – vannoi jo vuosi sitten kostoa Saksalle
Saksassa asuvan saudiarabialaisen lääkärin Taleb Al Jawad Abdulmohsen (50) perjantai-iltana Magdeburgissa autolla täpötäydelle joulutorille tekemässä terrori-iskussa kuoli viisi ja loukkaantui yli 200 ihmistä. Tekijä on saudiarabialainen pakolainen.
SDP sai kyytiä kyselytunnilla: Demareiden veronalennuspuheisiin ei voi suhtautua vakavasti
Perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigelius osui napakymppiin muistuttaessaan demareita SDP:n vaihtoehtobudjetin tuntuvista veronkorotuksista.
Uusimmat
Kolumni: Ensimmäinen puolitoistavuotinen ministerinä
Ronkainen: Ansaitsisiko metsästys virallisen roolin puolustuksessa?
Toimitus suosittelee
PS Naiset 3/2024
Lue lisää
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää