

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?
Kansanedustaja Jukka Mäkynen haluaisi poistaa dieselin käyttövoimaveron, jota hän pitää nykyhetkellä vanhentuneena ja epäoikeudenmukaisena dieselautoilijoita kohtaan.
Käyttövoimavero tunnetaan myös dieselverona. Kyseinen vero maksaa dieselautoilijalle tyypillisesti keskimäärin noin 700 euroa vuodessa. Ajoneuvoveroa peritään Suomessa liikennekäytössä olevista ajoneuvoista. Se jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon (dieselvero).
Ajoneuvovero määräytyy päiväkohtaisesti. Bensiinikäyttöisestä autosta maksetaan vain perusveroa. Käyttövoimaveroa maksetaan muista kuin bensiinikäyttöisistä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Jukka Mäkysen mielestä kyseinen vero on nykyhetkellä vanhentunut ja epäoikeudenmukainen dieselautoilijoita kohtaan.
Saastuttavat vähemmän kuin bensa-autot
Kun dieselvero aikoinaan tuli voimaan Suomessa, haluttiin sillä kompensoida dieselin ja bensan hintaeroa. Aikoinaan riittikin, että ajoi yli 20 tuhatta kilometriä vuodessa, jotta dieselauton pitäminen oli suhteessa bensalla ajavan kanssa tasapuolista. Polttoaineiden nykyhinnoilla dieselautoilijan pitäisi ajaa vähintään kolme kertaa enemmän vuodessa, jotta alkuperäinen kompensointiajatus toteutuisi.
– Tutkitusti on faktaa myös se, että dieselautot myös saastuttavat vähemmän kuin bensa-autot, mutta käyttövoimaveron joutuu silti maksamaan, vaikka dieselautoa ajettaisiin vain muutama tuhat kilometriä vuodessa, toteaa Mäkynen.
Kansalaisaloitteen paikka
Tämän niin sanotun dieselveron määrä ei perustu hiilidioksidipäästöihin vaan auton sallittuun kokonaismassaan sadan kilon tarkkuudella. Bensa-autoja koskeva ajoneuvoveron perusvero sen sijaan määrittyy suoraan auton CO2-arvon perusteella, joten pienemmillä päästöillä verokin jää pienemmäksi.
– Dieselautoilu on lisäksi ympäristöystävällisempää kuin bensa-autoilu. Dieselvero olisi nyt aika poistaa polttoaineiden nykyhintojen vuoksi kokonaan. Siinä voisi olla perussuomalaisten nuorisojärjestölle kansalaisaloitteen paikka, Mäkynen linjaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- bensa-autoilu dieselautoilu dieselautoilijat bensiiniautot Perussuomalainen Nuoriso hiilidioksidipäästöt ajoneuvovero käyttövoimavero Dieselvero diesel Dieselautot Jukka Mäkynen kansalaisaloite
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:lla taas ketunhäntä kainalossa: ”Jokainen maksaisi tankatessaan veroa Brysseliin”

Polttoaineiden hinnat pilvissä – kasvavat ilmastotoimet ajavat suomalaisia energiaköyhyyteen: ”Kyllähän tämä hirvittää”

Dieselin hinnannoususta jopa 500 miljoonan euron lisäkustannus kuljetusalalle – Koponen: Hallituksen toimet syövät kotimaisen teollisuuden kilpailukyvyn

Ammattidiesel otettava käyttöön Suomessa – bensakuskiakin paleltaa

Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn

Perussuomalaiset vaativat dieselautojen käyttövoimaveron poistoa pikaisesti – Tavio: “Käyttövoimavero on syrjivä dieselin nykyhinnoilla”

Dieselin ja bensan hinnat nousivat yli kipurajan – tästä ei selittämällä selviä
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää