

LEHTIKUVA
Mäkynen: Biokaasuautoiluun panostamalla lisää kotimaisia työpaikkoja
Perussuomalaisten kansanedustaja Jukka Mäkynen on jättänyt kirjallisen kysymyksen biokaasuautoista hallituksen vastattavaksi. Mäkynen pitää bioautoja sähköautoja huomattavasti ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona, ja biokaasuautoiluun panostamisella olisi Suomelle myös valtavat työllistämis- ja talousvaikutukset.
Hallitusohjelman mukaan Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Liikenteen päästövähennystavoitteiden tulee vastata tähän tavoitteeseen. Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti valmistui viime kuussa. Työryhmä suosittelee, että Suomessa olisi 700 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.
Työryhmä on suosituksissaan todennut, että kaasuautotavoitteita tulee tarkistaa ylöspäin. 2,5 TWh:n biokaasumäärällä voisi vuonna 2030 liikkua esimerkiksi noin 145 000 kaasukäyttöistä henkilö- ja pakettiautoa ja noin 6 000 raskasta ajoneuvoa.
Biokaasuautot vahvasti aliedustettuina suosituksissa
Perussuomalaisten kansanedustaja Jukka Mäkysen mielestä biokaasuautot ovat vahvasti aliedustettuina työryhmän suosituksissa.
– Suomessa on valtava potentiaali panostaa biokaasuautoilun tulevaisuuteen. Esimerkiksi kotiseudullani Pohjanmaalla on biokaasuautojen erityisosaamista ja edistyksellistä biokaasutuotantoa muun muassa Stormossenilla. Jos biokaasualaan alettaisiin toden teolla panostamaan, niin tällä olisi valtavat taloudelliset vaikutukset kotiseudullani Vaasassa, jonne syntyisi lisää uusia työpaikkoja biokaasuautoilun ympärille.
– Biokaasuautoilun tulevaisuuden toimintaedellytykset Suomessa ovat kuitenkin auki. Sen lisäämiseksi tarvitaan myös biokaasuautoilun mahdollistavaa infrastruktuuria, esimerkiksi kaasutankkausasemia ja muita pitkän tähtäimen toimenpiteitä, joilla sitoutetaan kotimaiset biokaasualan toimijat investoimaan biokaasuautoilun tulevaisuuteen Suomessa. Jos alan yrittäjät eivät näe biokaasuautoiluun panostamista kannattavana, niin mitään buumia emme tule näkemään, Mäkynen linjaa.
Biokaasu maakaasua ja sähköä ympäristöystävällisempää
Hallituksen työryhmän loppuraportissa puhutaan biokaasuautojen lisäämisestä. Kuitenkin EU:n valmisteilla olevassa puhtaiden ajoneuvojen direktiivissä biokaasu rinnastetaan maakaasuun. Eurooppalainen autoteollisuus on lobannut voimakkaasti sähköautoilun puolesta, ja se näkyy myös puhtaiden ajoneuvojen direktiivin sisällössä.
Biokaasun käyttö polttoaineena vähentää auton kasvihuonekaasupäästöjä noin 85 % verrattuna bensiiniin, kun huomioidaan polttoaineen koko elinkaaren aikaiset päästöt. Maakaasulla vastaava vähennys on 25 %. Biokaasulla ajavat autot ovat maakaasua ja sähköautoilua huomattavasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Suomen toimittava nopeasti EU:n suuntaan
Mäkysen mukaan tällä hetkellä on epäselvää, kuinka paljon EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi tulee rajoittamaan Suomen omia pyrkimyksiä lisätä biokaasuautoja tulevaisuuden Suomessa.
– Toivon, että kirjallisen kysymyksen vastaus antaisi selkoa sille, mikä vaikutus EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivillä on suomalaisille biokaasualan yrittäjille. Suomessa voidaan asettaa kunnianhimoisia tavoitteita ilmastopolitiikassa, mutta totuus on se, että EU saattaa hyvinkin kaventaa niitä järkeviä ilmastopoliittisia ratkaisuja, joilla lisätään kotimaista työllisyyttä.
– Tilanne vaatii nopeita toimia Suomen hallitukselta EU:n suuntaan. Jos nyt ei toimita, niin Suomi menettää taas hyvän työllistämiskeinon, kun se alistaa itsensä EU:n määräysvallan alle, Mäkynen summaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- EU-direktiivit biokaasuautoilu hiilineutraalius Biokaasu kirjallinen kysymys Sähköautot Maakaasu Jukka Mäkynen työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


PS: Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikka vaarantaa Suomen teollisuuden

Koponen vastustaa ruuhkamaksuja: Työntekoon kohdistuva lisävero, joka ristiriidassa työllisyystavoitteiden kanssa

Etelä-Euroopalle lahjarahaa – suomalaiselle autoilijalle ennätyksellinen polttoaineveron korotus

Antikainen: Hallitus tekemässä työssäkäynnistä yhä kalliimpaa – “Nähtävästi haluaa verottaa Suomen ja suomalaiset kuoliaiksi”

Hallitus kiristää verotusta – autoileva öljylämmittäjä on tuplakärsijä

Antikainen: Onko mitään sellaista kustannusta, jota vihreät eivät haluaisi yhteiskunnan vastuulle?

Ranne: Hiilineutraaliustavoite vie Suomen konkurssiin

Mäkynen: Kaatumisharjoittelu lisättävä koulujen opetussuunnitelmiin – kaatumisten ja liukastumisten kustannukset valtavia
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Joka toinen somaliäiti Suomessa on yksinhuoltaja – onko yksinhuoltajuus oikeasti moniavioisuutta?
Ylen artikkeli vuodelta 2009 kertoi, että 46 prosenttia Suomessa asuvista somaliäideistä asui tuolloin yksin lastensa kanssa. Yhtenä selittävänä tekijänä jutussa pidettiin moniavioisuutta, sillä Suomessa voi kihlautua useamman henkilön kanssa.

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa

Latvia irtautumassa Ottawan miinakieltosopimuksesta
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää