

Mäkelä: Toimiva liikenne koko yhteiskunnan perusedellytys -“Yhteistä omaisuutta ollaan yksityistämässä saalistajien taskuun”
Liikenteen sujuvuus ja luotettavuus ovat koko yhteiskuntamme toiminnan perusedellytys, painotti perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoron eduskunnassa pitänyt kansanedustaja Jani Mäkelä.
Eduskunnassa käydään parhaillaan välikysymyskeskustelua raideliikenteestä ja valtion omistajaohjauksesta.
Perussuomalaisten mielestä koko liikenneinframme kunto sekä luotettavien tietoliikenneyhteyksien että raideliikenteen toimiminen, mukaan lukien hyvä henkilöjunaliikenne, ovat asioita joista valtiovallan täytyy huolehtia.
Perusteollisuuden toimintaedellytyksiä parannettava
Perussuomalaiset painottavat, että pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassa hyväkuntoinen liikenneverkosto on perusedellytys kansalaisten tasa-arvoiselle liikkumiselle.
– Haluamme myös parantaa perusteollisuutemme toimintaedellytyksiä maassamme. Perussuomalaiset toimivat aina suomalaisen työn ja yrittämisen puolesta.
– Vuosikymmenet jatkuneita laiminlyöntejä ei kuitenkaan korjata vaalikaudessa, eikä kenties kahdessakaan – niin huolimattomasti ovat vallassa olleet hallitukset hoitaneet liikennepolitiikan tehtäviään, perussuomalaiset moittivat puheenvuorossaan.
Liikkumisen oltava turvallista
Perussuomalaiset toimivat jatkossakin omassa politiikassaan johdonmukaisesti niin, että kansalaisten liikkuminen on turvallista ja kohtuuhintaista.
– Olemme pahoillamme siitä, että nykyisen hallituksen ideologia ja uskonkappale ovat markkinaehtoisuus ja kilpailun vapauttaminen keinolla millä hyvänsä. Jopa niin, että yksityistetään ulkomaisille saalistajille veronmaksajien varoin hankittu yhteinen omaisuus ulkomaisen pääoman eduksi ja taskuun.
Liikkumisen hinta mennyt yli sietorajan
Hallituksen tekemät liikennepolitiikkaan kohdistuneet verot ja maksut ovat olleet kohtuuttomia niitä ihmisiä kohtaan, jotka joutuvat ajamaan paljon joko työnsä tai asuinpaikkansa vuoksi.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä haluaa pitää myös autoilun kustannukset sellaisina, että eläminen koko maassa – myös maaseudulla – on mahdollista.
– Nyt tätä elintärkeää tarvetta uhataan kohtuuttomilla liikenteen päästövaatimuksilla, joihin vastaaminen on epärealistista haihattelua, Mäkelä sanoi.
– Hallitus on tehnyt kiistanalaisen avauksen rautateiden henkilöjunaliikenteen kilpailuttamisesta. Tätä hallitus perusteli Euroopan unionin vaatimuksilla, esittäen kuitenkin paljon enemmän kuin EU tosiasiassa vaatii.
Hallituksen mallissa VR:n kalusto, huolto sekä kiinteistöt erotettaisiin jatkossa omiksi yhtiöikseen, jotka olisivat halukkaiden operaattoreiden käytössä oman alueellisen monopolin muodostamiseen.
– EU on tämänkin takana. Ja Suomi aikoo taas mennä pidemmälle kuin mikään muu EU-maa. EU ei edellytä VR:n purkamista! Mäkelä huomautti.
Kilpailua saa olla oikein toteutettuna
Perussuomalaiset eivät vastusta kilpailua, jos se on kuluttajan etu.
– Mutta tällä tavoin toteutettuna valtion rautateiden pilkkominen toisi päinvastaisen tuloksen. Perussuomalaiset ovat erityisen huolissaan henkilöstön asemasta ja kansallisomaisuuden tuhoamisesta.
– Valtionyhtiön arvo romahtaisi ja nykyisen jo käytössä olevan kaluston kunto heikkenisi. Lippujen hinnat samaten todennäköisesti nousisivat. Todellista kilpailua ei syntyisi, kun yksi monopoli korvattaisiin toisella alueellisella monopolilla, Mäkelä varoitti.
Perussuomalaiset eivät hyväksy sitä, että kalustoyhtiön syntyessä yritykset käärisivät voitot veronmaksajien kustannuksella.
– Kilpailutus johtaisi lähes varmasti siihen, että yksityiset yritykset ajaisivat jatkossa vain kannattavimmat junavuorot ja hiljaisimmat, kannattamattomat junavuorot, kaatuisivat kuitenkin veronmaksajien kontolle.
– Kansainvälinen pääoma ei ajattele Suomen aluekehitystä tai väestömme tasapuolista kohtelua. Ne ovat meidän päättäjien vastuulla, Mäkelä muistutti.
Ei leikitä kansallisesti elintärkeällä asialla
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän mielestä hallituksen valitsemalla etenemistavalla saadaan aikaan vahinkoa ja haittaa hyödyn sijaan.
– On kestämätöntä alistaa liikenteen ala toisensa jälkeen kokeiluille, joiden seurauksia ei tiedä kukaan ja joiden peruminen on hyvin vaikeaa tai jopa mahdotonta.
– Liikenne on niin suuri ja tärkeä asia, että sillä leikkiminen vaarantaa kansallisen etumme – me emme voi sellaista sallia, emmekä hyväksyä. Kannatamme tehtyä epäluottamuslause-ehdotusta hallitukselle, Mäkelä totesi.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Meri huomauttaa hallituksen VR-aikeista: Hintakilpailun väitetyt edut otetaan duunarin palkasta

Hallitus pilkkoo VR:n – hallintoneuvoston puheenjohtajalta täystyrmäys: “Ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot”

Leena Meri VR-kiistasta: Keskustan vaalien alla toistelema “Suomi kuntoon”-hokema tarkoittikin “Suomi myyntiin”-politiikkaa

EU ja vihreä politiikka iskevät autoilijan ja duunarin kukkaroon: “Vihreät haluavat verottaa maan kyykkyyn pahemmin kuin sosialistit”

VR tekee huipputulosta veronmaksajille – Hallintoneuvoston puheenjohtaja: Miksi Sipilän hallitus tuhoaa tämän firman?
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää