MATTI MATIKAINEN
Mäkelä: Keskusta ja Berner autoilijan kimpussa – “Ikään kuin ei riittäisi, että autoilusta kerätään nyt vuosittain yli 8 miljardia veroja sekä maksuja”
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) jatkaa innokasta suomalaisen liikenteen mylläämistään. Ministeriön asettaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän julkistamat dokumentit ovat karua kertomaa – ainakin ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvalle. Tavoitteen hiilineutraalista liikenteestä kustantavat kokonaan suomalaiset autonkäyttäjät, muistuttaa perussuomalaisten kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jani Mäkelä.
– Tämä on valitettavan johdonmukaista jatkoa aiemmille ulostuloille, joissa valtiovalta uhkaa puuttua suomalaisten autoiluun kurittamalla sitä rajuilla hinnankorotuksilla. Ikään kuin ei riittäisi, että autoilusta kerätään nyt vuosittain yli 8 miljardia veroja sekä maksuja. Tästä palautuu vain pieni osa teiden kunnossapitoon.
Ulkomaalainen rekkaliikenne kuluttaa teitä ilmaiseksi
Mäkelä mielestä on hyvin tavallista, että hallitus haluaa löytää maksumiehen Suomesta.
– Sillä ei ole mitään kiirettä periä maksuja teillämme kulkevalta ulkomaalaiselta rekkaliikenteeltä. Kansainvälinen liikenne ylipäänsä on rajattu tarkastelun ulkopuolelle. Esityksiä valmisteltiin virkamiesten ohella elinkeinoelämän lobbareiden myötävaikutuksella, Mäkelä arvostelee.
– Virkamiehiltä nämä esitykset eivät yllätä, vastaavia valiokunnassa vuosia käsiteltyäni. Pöytälaatikosta heiltä löytyy suunnitelmia tähän jatkoksikin – autojen satelliittiseurantaa myöten. Se taas ihmetyttää, kuinka keskustapuolue voi ministerinsä kautta antaa tukensa tällaiselle. Kuinka he voivat haluta pakottaa tavallisen kansalaisen vähentämään tarpeellista ja perusteltua liikkumistaan?
Auto on monelle työssäkäynnin ehto
Mäkelä muistuttaa, että Suomi on harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa.
– Autolla liikkuminen perustuu käytännön elämän tarpeisiin ja pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Auto on monelle työssäkäynnin ehto, kun työskentelyalueet suurenevat ja julkinen liikenne heikkenee.
– Autoilijan asemaa ei tule vaikeuttaa, vaan päinvastoin helpottaa, Mäkelä sanoo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
EU ja vihreä politiikka iskevät autoilijan ja duunarin kukkaroon: “Vihreät haluavat verottaa maan kyykkyyn pahemmin kuin sosialistit”
Ronkainen: Monellakaan ei ole varaa uuteen autoon – “Ministereiden tuloluokassa ollaan täysin irti tästä todellisuudesta”
Toimittaja hajosi autokammoisiin vihreisiin: “Kielletään nastarenkaat ja dieselit, alennetaan nopeuksia, parkkipaikoista tehdään pyöräteitä”
Leena Meri: Normaalia elämää on alettu jostain syystä kutsua haitalliseksi – ja kaikesta oikeasti haitallisesta pitäisi aina puhua ihmisoikeuskysymyksenä
Tavio: Autoilun kokonaiskustannuksia laskettava – “Ostovoima siirtyisi suoraan muuhun kulutukseen”
PS: Voiko hallitus luvata, että rahat tieverkkoon löytyvät ja ettei satelliittiseurantaan perustuvaa tiemaksua valmistella?
Taviolta kirjallinen kysymys dieselverosta – “Suomessa on autoilijoita syrjivä tilanne”
Meri ja Elomaa: Hallituksen korjattava budjettiriihessä Kela-kyytien ongelmat
Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa
Viikon suosituimmat
Teemu Keskisarjan ja Onni Rostilan kolumni: Näin Yle valeuutisoi pikkutyttöjen teurastuksen
Itäkeskuksen muslimiyrittäjä HS:lle: Hameen on oltava löysä lantion kohdalta, jotta muut miehet kuin minä eivät näe
Helsingin Itäkeskuksen Hansasillalla esillä ollut islamilaisia pukeutumissääntöjä esittelevä kyltti on puhututtanut mediassa ja somessa tällä viikolla. Kyltissä kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa samankaltaisia kylttejä on nähty jo pitkään. Saksassa on tuotu oikeuden eteen myös sharia-poliiseja.
Maahanmuuttopolitiikka kiristyy koko EU:ssa – PS-meppi Sebastian Tynkkynen: ”Ratkaisujen aika on tullut” – kokoomuksen meppi Aura Salla nosti äärioikeistokortin
Euroopan unionin maahanmuuttopolitiikka on liikkeessä ja kääntymässä selvästi tiukempaan suuntaan. Sekä keskeisissä EU-toimielimissä että jäsenvaltioiden hallinnoissa ilmenee tahtotilaa tiukentaa maahanmuuton sääntöjä ja tehostaa laittomasti EU:ssa oleskelevien palautuksia. - Ihmisoikeuksista EU:ssa pidetään jatkossakin kiinni, mutta kenenkään ihmisoikeus ei ole oleskelu laittomasti EU-maissa, perussuomalaisten meppi Sebastian Tynkkynen sanoo.
Vihersiirtymä vastatuulessa: Saksalaisautoilijat vaihtavat sähköautonsa bensaan ja dieseliin
Autoilijoiden siirtyminen sähköisiin kulkuvälineisiin tökkii välittömästi, kun tuet loppuvat. Saksassa jopa kolmannes sähköautoaan vaihtaneista on siirtynyt takaisin bensaan tai dieseliin sen jälkeen, kun avustukset hiipuivat. Tavoite fossiilivapaasta uusien autojen kaupasta vuonna 2035 karkaa yhä kauemmaksi.
Kamala Harris on positiivisen erityiskohtelun tuotos – maailman menestynein “DEI-rekry”
Kamala Harris on uransa joka käänteessä hyötynyt siitä, että hän on nainen ja kuuluu rodulliseen vähemmistöön. Hän on malliesimerkki siitä, miten paljon positiivinen erityiskohtelu voi edistää vähemmistöjen menestystä. Varapresidenttinä hän oli Bidenin "DEI-rekry", joka lopulta syrjäytti presidentti Bidenin. Nyt hänellä on mahdollisuus nousta maailman mahtavimman maan presidentiksi.
Yle kehysti Trumpin kampanjatilaisuuden vitsin rasismiksi: ”Roskasaari” – tosiasiassa Puerto Rico hukkuu roskiin
Ylen toimittajien mieleen ei tullut tarkistaa, miksi Amerikassa on ennenkin kutsuttu Puerto Ricoa roskasaareksi. Rasismi ei liity asiaan, vaan vertaus on sangen kirjaimellinen, koska roskia Puerto Ricossa riittää. Saaren asukkaiden yksi suurimpia ongelmia onkin jäteasemien tilan puute, ja eri arvioiden mukaan kaatopaikkatila saattaa loppua kesken 2–4 vuodessa.
Mäenpää: Itäkeskuksen kyltit seurausta vihreiden maahanmuuttopolitiikasta
Yksi kuluvan viikon kuumimmista puheenaiheista on ollut Helsingin Itäkeskukseen ilmestynyt herättänyt ohjetaulu koskien musliminaisten pukeutumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää muistuttaa ohjeistuksesta pöyristynyttä vihreiden puheenjohtajaa Sofia Virtaa siitä, että tapahtunut on seurasta vihreidenkin tukemasta avoimien rajojen maahanmuuttopolitiikasta.
PS-Nuoriso: Suomessa ei ole sijaa sharia-laille
Perussuomalainen Nuoriso on tyrmistynyt, mutta ei vähääkään yllättynyt islamilaisten pukeutumissääntöjen julistamisesta Itäkeskuksessa. Uutisoidussa julisteessa kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa julisteet ovatkin jo vuosia sitten vaihtuneet islamistisiin “sharia-poliiseihin”, jotka häiriköivät kansalaisia islamilaisten oppien rikkomisesta.
SVT nauhoitti salaa Malmössä imaamin perjantairukouksen, jossa ylistettiin Hizbollahin johtaja Nasrallahia
Ruotsin yleisradioyhtiön uutistoimitus SVT Nyheter oli tekemässä tutkivaa journalismia, kun imaami Sami Al-Tameemi ylisti Hizbollahin edesmennyttä johtajaa Hassan Nasrallahia perjantairukouksessa Libanonin kulttuuriyhdistyksessä Malmössä. Hän kutsui Nasrallahia marttyyriksi. SVT nauhoitti tilaisuuden. Tämä oli SVT:n toinen käynti yhdistyksen tiloissa.
Kun transkiihkoilu tieteen jyräsi: woke-aktivistilääkäri salasi tutkimustulokset, joiden mukaan murrosiän siirtäminen ei paranna nuorten mielenterveyttä
Merkittävänä transoikeuksien puolestapuhujana tunnettu lääkäri myönsi estäneensä julkaisemasta tutkimustuloksia vuosikymmenen takaisesta hankkeesta, jonka tulokset eivät miellyttäneet häntä. Veronmaksajien rahoittaman, 10 miljoonaa dollaria maksaneen hankkeen tarkoituksena oli selvittää murrosikää jarruttavien hoitojen vaikutuksia amerikkalaislapsiin. Tutkimuksesta ei löytynyt näyttöä sille, että murrosiän lykkääminen parantaisi potilaiden mielenterveyttä. New York Timesin haastattelema kohutohtori Johanna Olson-Kennedy uskoo, että lapsille suunnattujen transhoitojen kriitikot saattaisivat hyödyntää tutkimustuloksia poliittisesti. Olson-Kennedyn toimintaa on arvosteltu tieteen vastaiseksi. Kriitikot huomauttavat, että tutkimustulosten panttaaminen estää kansaa saamasta tieteellistä tietoa aiheesta, joka jakaa amerikkalaisten mielipiteitä erittäin jyrkästi.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää