

LEHTIKUVA
Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa GPS-häirintälaitteiden hallussapidon kieltämistä – Mäenpää kiittää aiemman aloitteensa huomioimisesta: ”Asia näyttää vihdoin edistyneen”
Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää vaati maaliskuisessa toimenpidealoitteessaan satelliittipaikannuksen häirintälaitteiden hallussapidon kieltämistä luvallista tutkimustoimintaa ja viranomaiskäyttöä lukuun ottamatta. Nyt asiaan on herätty laajemminkin eduskunnassa. Aamulehti kertoi tänään, kuinka eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa on herännyt huoli GPS-häirintälähettimien eli niin sanottujen jammereiden käytöstä. Tuoreen uutisen mukaan valiokunta ehdottaa häirintälaitteiden hallussapidon kieltämistä ja sanktioimista.
Valiokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) korostaa laitteiden käytön kasvua ja turvallisuusuhkia. Hän kertoo, että osalle valiokunnankin jäsenistä tuli yllätyksenä, miten tällaisia häirintälähettimiä voi ostaa kuka tahansa ja käyttää niitä häiritäkseen taajuuksia. Valiokunnassa ollaan huolissaan siitä, että suuritehoisilla lähettimillä olisi mahdollista häiritä esimerkiksi lento- ja meriliikennettä, mikä aiheuttaisi vakavaa vaaraa liikenteen turvallisuudelle.
– Vaadin maaliskuisessa toimenpidealoitteessani satelliittipaikannuksen häirintälaitteiden hallussapidon kieltämistä luvallista tutkimustoimintaa ja viranomaiskäyttöä lukuun ottamatta. Nyt asia näyttää vihdoin edistyneen, Juha Mäenpää iloitsee.
Laitteiden omistaminen sallittua
Häirintälaite on tietyillä taajuusalueilla toimiva kohinateholähde, joka saa virran akusta tai esimerkiksi auton tupakansytyttimestä. Ne toimivat siten, että ne lähettävät tyhjää roskasignaalia samoilla taajuuksilla, joita satelliitit käyttävät viestintäänsä. Tämän vuoksi laite ei osaa enää paikantaa itseään tiheässä signaaliviidakossa.
Tarkoituksena on varjella käyttäjän yksityisyyttä ja estää satelliittipaikannuksen käyttö. Samalla häirintä vaikuttaa kuitenkin myös muiden lähistöllä olevien henkilöiden satelliittipaikannusta käyttäviin laitteisiin. Häiritsimiä on myös muille taajuusalueille. Ne estävät WLAN-verkot tai matkapuhelinten yhteydet.
– Laitteiden häiritsevä käyttö onkin nykyisellään kielletty, mutta niiden ostaminen tai omistaminen on sallittua, selvensi Mäenpää aloitteessaan.
Aamulehden mukaan häirintälaitteille ei käytännössä ole mahdollista saada nykylain puitteissa sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa tarkoitettua radiolupaa.
Kieltäminen olisi johdonmukainen askel
Toimenpiteet ongelman suitsimiseksi eivät sinänsä olisi kovin dramaattisia nykytilanteeseen verrattuna.
– Selkeä keino taistella edellä kuvattua viheliäistä vaivaa vastaan olisi häiritsevän käytön lisäksi kieltää satelliittipaikannuksen häirintälaitteiden hallussapito kokonaan. Tämä olisi myös aivan johdonmukainen askel eteenpäin nykyisestä lainsäädännöstä, joka vietäisiin asian suhteen vain niin sanotusti loppuun asti, Mäenpää huomautti maaliskuussa.
– On vaikea keksiä kestäviä perusteita sille, miksi yhdelläkään yksityishenkilöllä, yhteisöllä tai yrityksellä pitäisi olla oikeus pitää hallussaan kyseisenkaltaisia häirintälaitteita luvallista ja turvallista tutkimustoimintaa lukuun ottamatta. Uudistus antaisi viranomaisille yhden lisätyökalun ongelman kitkemiseksi, Mäenpää kiteytti.

PS ARKISTO
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- jammerit GPS-häirintälaitteet satelliittipaikannuksen häirintälaitteet liikenne- ja viestintävaliokunta Jouni Ovaska meriliikenne turvallisuusuhat lainsäädäntö toimenpidealoite Juha Mäenpää Lentoliikenne
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Suojelupoliisin päällikkö Juha Martelius: ”Venäjän sisäiset yhteenotot ovat spekulaatiota – mutta maan tulevaisuutta on pitkällä tähtäimellä vaikea ennustaa”

Supo: Venäjä on edelleen Suomen suurin turvallisuusuhka

Tomi Immonen Naton kokouksessa Virossa: “Venäjä muodostaa pitkäkestoisen turvallisuusuhan Euroopalle”

Presidenttiehdokas Jussi Halla-aho: ”On vain ajan kysymys, milloin Venäjällä päätetään, että Suomessa asuvat Venäjän kansalaiset kaipaavat Venäjän suojelua”
Viikon suosituimmat

Yle-pomo Merja Ylä-Anttilalle tiukka kysymys kansalaisaloitteen kuulemistilaisuudessa: Onko Yleisradio tietoisesti hakenut säästöjä suosituimmista ja näkyvimmistä toiminnoistaan?
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta järjesti tänään julkisen kuulemisen, jonka aiheena oli Yle kuriin nyt! -kansalaisaloite. Kuulemistilaisuudessa aloitteen tekijät kertoivat syitä, miksi aloite on tehty, ja esittivät tarkemmin, mitä muutoksia Yle-lainsäädäntöön haluttaisiin. Paikalla oli myös Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Suomalaisyritys markkinoi maahantulopaketteja Iranissa ja Lähi-idässä – yrityksen somepäivityksessä kerrotaan Suomen tarvitsevan 60 000 maahanmuuttajaa vuodessa
Oikeudellista konsultointia tarjoavan oikeustoimiston neuvonantaja-asiantuntija-tittelillä esiintyvä henkilö markkinoi maahantulopaketteja Suomeen Iranissa ja Lähi-idässä. Helmikuun lopulla neuvonantajan Facebook-päivityksessä kerrottiin, että Suomi tarvitsee 60 000 maahanmuuttajaa vuosittain. Lisätietoja 4 500 euron hintaisesta maahantulopaketista saa 70 euroa maksavan puhelun kautta.

Garedew: Vanhemmilla on lakiin perustuva oikeus kieltää sateenkaari-ideologian opettaminen lapsilleen
Seta ry kiertää jälleen kouluja ja järjestää koulutuksia myös päiväkotien opettajille. Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew vaatii loppua tälle lasten seksualisoinnille. Vanhemmilla on oikeus kieltäytyä vakaumuksensa vastaisesta materiaalista ja opetuksesta lapsilleen.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Kansalaisaloitteen tekijät: Ylen rahoitusta leikattava Ruotsin tasoon eli 76 euroon per asukas
Yle kuriin nyt! -kansalaisaloitteen laatijoiden mielestä Yleisradio on tietoisesti hakenut säästöjä kaikista näkyvimmistä ja suosituimmista toiminnoista esimerkiksi irtisanomalla työntekijöitä ja vihjaamalla katsojaluvuiltaan suosituimpien ohjelmien lopettamiseen.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Trump lennätti väkivaltaisen venezuelalaisjengin jäseniä El Salvadorin jättivankilaan – ihmisoikeusaktivistit kauhuissaan
Trump lennätti satoja karkotettavia El Salvadorin jättivankilaan 227 vuotta vanhan lain perusteella. Ihmisoikeusaktivistit ovat kauhuissaan, koska jättivankila on epämiellyttävä paikka ja karkotukset suoritettiin ilman oikeuden istuntoa. Demokraatit hakivat välittömästi toimeenpanokiellon karkotuksille, mutta lentokoneet ehtivät kansainväliseen ilmatilaan ennen tuomarin kieltoa. Trumpin näyttävä PR-tempaus onnistui yli odotusten, mutta juridinen vääntö tulee jatkumaan korkeimmassa oikeudessa.

Vigeliukselta kovaa kritiikkiä Yleisradion johdolle: ’’Uutisista leikkaaminen on Ylen päätös, ei eduskunnan’’
Yle-työryhmässä neuvotellut ja Ylen hallintoneuvostossa työskentelevä kansanedustaja Joakim Vigelius ottaa kantaa Ylen säästöihin kohdistuneeseen kritiikkiin. Hänen mukaansa säästöjen kohdentamisesta vastaa Yle, ei eduskunta.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.