

LEHTIKUVA
Länsirannikon satamien käytön laajentaminen on huoltovarmuuskysymys
Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela haluaa, että tulevalla hallituskaudella panostetaan Suomen länsirannikon satamien toimintaedellytyksiin ja mahdollisuuksiin.
– Suomi on viennin ja tuonnin osalta täysin merikuljetusten varassa. Viennistä 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia kuljetetaan laivoilla. Suurin osa merikuljetuksista kulkee Suomenlahden satamien kautta, Jari Koskela muistuttaa.
Suomenlahti alttiina häirinnälle
Suomenlahden kautta kulkevalle meriliikenteelle luo oman riskinsä Venäjän läheisyys ja aktiivisuus merialueella. Yle kertoi torstaina, että Venäjä on Krimin valtauksen jälkeen lisännyt toimintaansa esimerkiksi 40 kilometrin päässä Kotkasta sijaitsevalla Suursaarella. Suursaaren kautta on todennäköisesti jo häiritty Suomen lentoliikennettä.
– Suomenlahden meriliikenne on osin ruuhkautunut ja alttiina Venäjän häirinnälle etenkin kriisitilanteissa. Olisikin syytä nyt panostaa läntisen Suomen satamiin esimerkiksi Raumalla, Porissa, Kaskisissa, Vaasassa, Pietarsaaressa ja Oulussa. Näiden nykyistä laajemmasta käytöstä olisi hyötyä myös maamme raskaalle teollisuudelle, Koskela toteaa.
Venäläisomistukset ongelmana
Turun satamaa Koskela pitää myös tärkeänä reittinä länteen, mutta on tiedossa, että Turun saaristossa on paljon venäläisomisteisia tontteja, joita voidaan käyttää merikuljetusten häirintään. Koskelan onkin vaatinut tiukempaa lainsäädäntöä venäläisomistusten rajoittamiseksi.
Oma ongelmansa on myös Ahvenanmaalla edelleen sijaitseva Venäjän konsulaatti, joka valvoo itsehallintoalueen demilitarisaatiota.
– Suomi on käytännössä saari, joten meillä pitää jo huoltovarmuudenkin takia olla käytössä useita vaihtoehtoisia reittejä muualle maailmaan. Ahvenanmaan demilitarisoinnista on päätetty Krimin sodan jälkeen vuonna 1856, jolloin Venäjä hävisi sodan ja Suomi oli suuriruhtinaskuntana osa Venäjää. Koko demilitarisaatiota olisi perusteltua pohtia uudelleen, kun Suomi ei ole ollut enää yli sataan vuoteen osa sodan hävinnyttä valtiota, vaan on liittoutumassa Krimin sodan voittaneiden valtioiden kanssa, Koskela painottaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Turun saaristo Suomenlahti venäläisomistukset satamat merikuljetukset häirintä Jari Koskela Huoltovarmuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Koskela pitää leväperäistä ja venäläisten kiinteistökaupat edelleen mahdollistavaa lainsäädäntöä riskinä kansalliselle turvallisuudelle

Turvallisuuspoliisi Säpo huolissaan Venäjän vakoilusta: Ulkomaalaisten kiinteistökauppoja halutaan suitsia myös Ruotsissa

Antikainen vaatii venäläisten vakoilukonsulaatin lakkauttamista Ahvenanmaalla ja vakoilijoiden karkottamista – “Ahvenanmaa on strategisesti erittäin merkittävä kohde Itämerellä”

Tavio: Vihreä siirtymä ristiriidassa kotimaisen huoltovarmuuden kanssa – ”Hiilikasoja ja turvetta tarvitaan edelleen”
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Kansainvälinen kehitysrahoitus kääntyi selvään laskuun vuonna 2024 niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Tuoreen laskelman mukaan Suomen antama kehitysapu pieneni 12,9 prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024 - siis yhdessä vuodessa.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää