

Euractiv kuvakaappaus
Laiton maahanmuutto repii Italiaa: Tuhat Välimereltä saapunutta pääsi maihin – perusongelma ratkaisematta
Italian rannikon edustalla odotti päiväkausia neljä pelastusalusta kyydissään lähes tuhat parempaa elämää etsivää ihmistä. Italian uusi hallitus ei halunnut ottaa laittomia siirtolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaan, koska EU:lla ei ole valtioiden keskinäistä sopimusta taakanjaosta. Mereltä pelastetut pääsivät maihin mutta varsinainen ongelma on ratkaisematta.
Vielä viime viikolla Italian rannikolla höyrysi avointa satamaa etsien neljä pelastusalusta avointa satamaa etsien. Aluksilla oli mukanaan lähes tuhat Välimereltä poimittua laitonta siirtolaista ja turvapaikanhakijaa. Sisäministeri Matteo Piantedosi ilmoitti, että ”alusten on poistuttava Italian aluevesiltä ja alusten rekisterivaltion on otettava vastuu” väkijoukosta.
Pääministeri Giorgia Melonin uusi hallitus yritti näin toistaa vuoden 2018 taktiikan, jolloin silloinen sisäministeri ja nykyinen infrastruktuuriministeri Matteo Salvini yritti pitää mereltä pelastettuja, laittomia maahan pyrkijöitä rahtaavat alukset pois Italian satamista.
Orban ehti jo kiitellä Melonin hallituksen toimia
Unkarin pääministeri Viktor Orbán ehtikin jo sunnuntaina Twitterissä kiittää Melonia ja Italian uutta hallitusta ”Euroopan rajojen suojelemisesta”.
Asian hankaluutta osoittaa kuitenkin se, ettei Orbán ottanut kantaa Melonin vaatimuksiin Välimeren kasvavan siirtolaisvirran jakamisesta kaikkien EU-valtioiden kesken.
Italian viranomaiset purkivat maihinnousukiellon viimein tiistaina, jolloin kolme alusta rantautui Italiaan ja norjalainen Ocean Viking suuntasi kohti Ranskaa.
Italian haluttomuus vastaanottaa Välimeren ylitse yrittäviä, parempaa elämää etsiviä ihmisiä johtuu siitä, että väestöpaine kohdistuu voimakkaimmin Italiaan. Ihmissalakuljettajat ovat pesiytyneet paljolti Libyaan, josta taas lyhin reitti Eurooppaan kulkee juuri Italian ulkosaarten ja Sisilian kautta.
Kuka on vastuussa?
EU:ssa ei ole päästy sopuun kattavasta maahanmuuttopolitiikasta ja taakanjaosta. Energia- sekä talouskriisin ja Ukrainan sodan kurimuksessa jäsenvaltioilta lienee turha odottaa juuri nyt yksimielisyyttä siitä, miten Eurooppa lähes yksin voisi olla ylikansoitetun maailman sosiaalitoimisto sekä leipäkori.
Sisäministeri Piantedosin mukaan laivan lippuvaltio on vastuussa aluksen merestä poimimista ihmisistä. YK:n ja ihmisoikeusasiantuntijoiden mukaan näin ei ole, vaan merestä pelastetut ihmiset pitää voida toimittaa lähimpään turvalliseen satamaan, jos alus on yksityisen toimeksiantajan tehtävässä.
EU:n maahanmuuttolait ja toimivat käytännöt pitäisi hyväksyä ennen europarlamenttivaaleja vuonna 2024. Sitä ennen ollaan tilanteessa, jossa Italiaan saapuneista ja parempaa elämää hakeneista vain 2–4 prosenttia suuntaa eteenpäin muualle EU:n alueelle tai Britanniaan.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ihmisoikeusasiantuntijat Ocean Viking EU:n maahanmuuttopolitiikka europarlamenttivaalit Matteo Piantedosi Ukrainan sota energiakriisi ihmissalakuljettajat talouskriisi Giorgia Meloni laittomat siirtolaiset Euroopan unioni Matteo Salvini Libya Viktor Orbán YK Turvapaikanhakijat pakolaiset Italia EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontex: Laiton maahantulo lähes tuplaantunut EU:n ulkorajoilla alkuvuonna

Pako Afrikasta on alkanut – Italiaan saapui jopa tuhat laitonta maahantulijaa muutamassa tunnissa

Kehitysapu on tehotonta, veronmaksajilta kerättyjä miljardeja valuu korruptioon – perussuomalaiset vaatii nykyisestä kehitysapumallista luopumista

Laittomien maahanmuuttajien vyöry Eurooppaan vilkkainta sitten vuoden 2016

Maapallon väkiluku jo 8 miljardia – paine kasvaa hyvinvoivassa maailmassa

Immonen: Siirtolaistulva Eurooppaan on pysäytettävä – ”Välimeren yli tullut 50 % enemmän siirtolaisia kuin vuonna 2021”

Teuvo Hakkarainen vaatii rajoja kiinni: ”Humanitaarisen avun nimissä toimivien ihmiskauppiaiden alukset on takavarikoitava”

Italiaan kansallinen hätätila laittoman maahanmuuton patoamiseksi – Euroopan unionia kaivataan taas taakanjakoon

Siirtolaisruuhka pahenee Italiassa, vaikka merimatkasta joutuu maksamaan ihmissalakuljettajille keskimäärin 6 000 euroa – Lampedusan saaren tilanne jo kestämätön
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää