Enemmistö eli 51 prosenttia peruskoulun ysiluokkalaisista ilmoittaa tehneensä rikoksen ainakin kerran viimeisten kahdentoista kuukauden aikana. Kyseessä voi Ruotsin rikostutkimuslaitos Brå:n selvityksen mukaan olla väkivalta- tai omaisuusrikos, vahingonteko tai huumausainerikos.
Brå:n kyselyyn vastasi 4 228 oppilasta yli 400 koulusta.
– Osuus kaikista oppilaista on suunnilleen sama kuin aiemmissakin mittauksissa. Pojat ja tytöt tekevät rikoksia suunnilleen yhtä paljon, kertoo Brå:n Aravella Lejonstad Dagens Nyheterissä.
Pahoinpitelyjä ja seksuaalista ahdistelua
45,3 prosenttia ysiluokan oppilaista ilmoittaa, että he ovat joutuneet rikoksen kohteiksi vuonna 2023. Luku on suunnilleen saman suuruinen sekä poikien että tyttöjen kohdalla.
Tavallisimmin koululaiset ovat joutuneet ryöstön kohteiksi, noin neljännes heistä vastasi niin. Pojat olivat joutuneet tyttöjä useammin pahoinpitelyn kohteeksi (21,4%). Tytöistä taasen 19,9 prosenttia oli joutunut jonkun laatuisen seksuaalirikoksen uhriksi.
Koulu tavallisin rikospaikka
Tavallisin rikospaikka on koulu. Uhkailua sen sijaan tapahtuu sekä koulussa, että sosiaalisessa mediassa. Poikien pahoinpitelyt tapahtuvat useimmiten koulussa tai sen läheisyydessä.
Tyttöjen seksuaalinen häirintä tai pakottaminen on tapahtunut omassa tai jonkun toisen kodissa. Seksuaalirikosten kohteeksi joutuminen on kuitenkin alimmalla tasolla koko vuonna 2015 alkaneen mittauskauden aikana.
Rikoksen uhriksi joutui muita useammin oppilas, joka oli syntynyt ulkomailla tai jonka molemmat vanhemmat olivat syntyneet Ruotsin ulkopuolella. Taustalla oli myös syrjäytymiseen ja heikkoon taloudelliseen tilanteeseen liittyviä syitä.
– Opetusministerinä olen huolissani siitä, että tilanne on edelleen näin vakava ja että koulu on aivan liian yleinen paikka rikollisuudelle, toteaa ruotsidemokraattien tukeman hallituksen Johan Pehrson.
Johtaja puuttuu
Pehrson korostaa Dagens Nyheterissä tulosten tuovan hänelle “palan kurkkuun”. Surkean tilanteen korjaamisessa tarvitaan sekä kovia, että pehmeitä toimia ja aikaista puuttumista.
Lisäksi opettajien asemaan on puututtava, sillä luokkahuoneissa ei enää ole “selkeätä johtajaa”.
– Koulun rooli on muuttunut ja jollakin tapaa vääristynyt. Koululaitos on nykyisellään sääntelemätön, joka on johtanut siihen, että aivan liian monet päättävät peruskoulun käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomina.