Keskustan Petri Honkonen (vas.), vihreiden Maria Ohisalo ja vasemmistoliiton Li Andersson SuomiAreenan puheenjohtajatentissä Porissa 12. heinäkuuta 2022. Arkistokuvaa. / LEHTIKUVA
Kun vasemmisto julistaa olevansa “historian oikealla puolella”, niin missä se täsmälleen ottaen silloin oikeastaan on?
Viime vuosina vasemmisto on julistanut itsensä useissa kysymyksissä ”historian oikealle puolelle” niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vasemmistolainen kirjailija William Deresiewicz puolestaan irtisanoutuu tällaisesta retoriikasta ja kritisoi sitä propagandaksi. Hän näkee vertauskuvan ”historian oikeasta puolesta” ongelmallisena ja muistuttaa, ettei historialla ole tietoista henkeä ja tahtoa, joka valitsisi puolensa. Deresiewiczin mukaan sellainen on historiatonta, mystistä ajattelua. Se estää näkemästä, miten maailma oikeasti toimii ja lietsoo ylimielisyyttä.
Viime vuosina suomalaisessa politiikassa on yleistynyt retoriikka, jossa poliitikko julistautuu ylevästi “historian oikealle puolelle”. Tarkemmin ottaen tätä omahyväistä kielenkäyttöä on esiintynyt lähinnä hallituksen riveissä. Omien sanojensa mukaan historian oikealla puolella itsensä ovat nähneet mm. Sdp:n Sanna Marin, keskustan Annika Saarikko, vihreiden Atte Harjanne sekä vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki. Historian oikealla puolella olemiseen on vedottu esimerkiksi ajettaessa kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa ja huumeiden käyttöhuoneita.
Vihreiden aktivistihistorioitsija Oula Silvennoisen mukaan “Historian oikealla puolella kannattaa olla, koska muuten päätyy sen väärälle puolelle.”
Poliittisena retoriikkana historian oikealla puolella oleminen on tosiasiassa ulkomailta tuotu muoti-ilmaisu. Myös Yhdysvalloissa vasemmisto viljelee ilmaisua ja käyttää sitä vastustajiensa vähättelyyn. Eri mieltä olevat eivät enää ole vain väärässä, vaan heidät nähdään turmiollisina, turhina ja tuomittuina historian kadotukseen.
Poliittisesti vasemmistolaiseksi itsensä määrittelevä kirjailija William Deresiewicz kritisoi The Free Press -julkaisussa vasemmiston poliittista retoriikkaa ja sen taustalla olevaa maailmankuvaa. Hänen mukaansa ajatus historian oikealla puolella olemisesta on vaarallinen myytti, joka perustuu virheelliseen käsitykseen historiasta.
Ajatus historiallisesta hengestä on ikivanha ja on löydettävissä mm. Hegelin ja Marxin 1800-luvun filosofiasta sekä myöhemmistä vasemmistoliikkeistä. Deresiewiczin mukaan tämä vasemmistolainen historiakäsitys ei ole realistinen kuvaus todellisuudesta, vaan myytti ja korkeintaan teoria. Hän muistuttaa, että historialla ei ole puoluekantaa, henkeä tai ennalta määrättyä tavoitetta.
Deresiewicz nostaa tikunnokkaan myyttisen kielikuvan “historia tulee tuomitsemaan…”. Käytännössä “historialla” tarkoitetaan tulevaisuutta ja tulevaisuudessa tehtäviä tulkintoja menneisyydestä. Taustalla on ajatus, että tulevaisuudessa väistämättä oikea erottuisi väärästä.
Ajattelutavan mukaan historia siis johtaisi näkemysten konsensukseen. Kaikki olisivat lopulta samaa mieltä. Piste. Deresiewicz kysyy, onko tällaista koskaan tapahtunut? Onko aikaa, jolloin ei olisi ollut vastakkainasettelua? Nykypäivän poliittiset kiistat edustavat sitä tulevaisuutta, jonka menneet sukupolvet saattoivat odottaa olevan yksimielisempi, harmonisempi ja moraalisempi.
Deresiewiczin mukaan ajatus historian lopullisesta tuomiosta vääristää ymmärrystämme historiasta, ihmisten ajattelusta ja toiminnasta. Historiaa tulkitaan uudelleen ja uudelleen eri aikoina, ja sitä tekevät eri tavalla ajattelevat ihmiset. Tunnettuja historiallisia hahmoja ja päätöksiä arvioidaan tavoilla, joita ei osattu ennustaa omana aikanaan niin kannattajien kuin vastustajienkaan näkökulmasta.
Ajatus tiettyjen poliittisten liikkeiden ja ideologioiden vääjäämättömästä voittokulusta sokaisee näkemästä maailman monimutkaisuutta ja epävarmuuksia. Deresiewicz käyttää esimerkkinä vasemmiston kuvausta nykyajasta “myöhäiskapitalismina”. Käsitteeseen on leivottu sisään ennustus, että kapitalismi olisi elinkaarensa loppuvaiheessa. Jo 1800-luvulla elänyt Karl Marx uskoi itse todistavansa kapitalismin loppuvaihetta. Todellisuudessa erilaiset yhteiskuntajärjestelmät ja valtarakenteet voivat muuttaa muotoaan tai syntyä uudestaan.
Deresiewicz näkee vasemmiston historiauskossa uskonnollisia piirteitä. Puolensa valitseva ja lopullisia tuomioita antava historia on kuin pyhä henki. “Historian oikealla puolella” olevat yhteiskunnalliset toimijat muistuttavat messiaanista pelastajaa, joka lupaa pelastusta ikuiselta kadotukselta. He nostavat itsensä jalustalle, jolta voi sanella muille, miten tulee äänestää, ajatella ja toimia. Tässä Deresiewicz näkee evankelisen saarnaamisen piirteitä. Erona on se, että historiauskon opinkappaleet keksitään mielivaltaisesti ja tyrkytetään ihmisille vailla itsekritiikkiä.
Erityisenä ongelmana vasemmistolaisessa historiakäsityksessä Deresiewicz näkee sen, että siitä puuttuu nöyryys. Sitä käytetään röyhkeyden oikeuttamiseksi. Hänen mukaansa ihmisillä on taipumus ylikorostaa nykyhetken poikkeuksellisuutta ja dramaattisuutta, kriisejä ja poikkeustiloja. Tämä mielentila ruokkii militanttia aktivismia.
Ajatus historian valtuuttamasta erityisestä missiosta oikeuttaa normien kiertämistä. Tämän on voinut todeta omakohtaisesti jokainen, joka on havainnoinut cancel-kulttuuria sekä lievempää median ja tutkijoiden osallistumista poliittisiin hysterioihin. Ammattieettisistä, neutraaleista tiedonvälityksen ja tutkimuksen ihanteista on paikoittain joustettu juuri ”historian oikealla puolella olemisen” nimissä.
Paitsi että historia ei valtuuta ketään. Deresiewicz kiteyttää, että historian mystifioiminen on pohjimmiltaan propagandaa. Sillä yritetään höynäyttää ihmisiä uskomaan, että jokin korkeampi voima olisi tehnyt poliittiset päätökset ihmisten puolesta.
SUOMEN UUTISET
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Mira Nieminen ei kannata huumausaineiden käyttötilakokeilua – “Olen nähnyt tarpeeksi sitä, mihin päihteet ja huumeet sekä niiden ympärille liittyvä elämäntapa vievät”
Viikon suosituimmat
Li Andersson esiintyi äärivasemmiston katuväkivaltaa tukevassa tilaisuudessa
Vasemmiston meppi Li Andersson puhui äärivasemmistolaista katuväkivaltaa normalisoivassa tilaisuudessa keskiviikkona. Europarlamentin vasemmistoryhmän tapahtuma oli järjestetty Budapestin katupahoinpitelyistä epäiltyjen äärivasemmistolaisten tukemiseksi. Puheessaan Andersson oli erityisen tuohtunut siitä, että kansanedustaja Teemu Keskisarja piti puheen Suomen itsenäisyyspäivän 612-soihtukulkueessa.
Tynkkynen osti Hesarin etusivun täyteen maahanmuuttopolitiikkaa
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen kertoo Helsingin Sanomissa tänään maanantaina julkaistavassa etusivun mainoksessaan "rajat auki" -politiikan jäävän historiaan katastrofaalisena kokeiluna. Kukaan ei enää pysty kiistämään niitä ongelmia, joista perussuomalaiset ovat jo vuosia varoitelleet.
Greta Thunberg esiintyi Saksassa: “Vit**un Saksa! Ja vit**un Israel!”
Ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg piti puheen Palestiinaa tukevassa tapahtumassa Mannheimissa Saksassa. Puheen osuus, jossa hän huusi "Vit**un Saksa! Ja vit**un Israel!", tallentui videolle.
Vasemmistotaustainen oikeusprofessori maalailee kauhukuvia maamiinoihin kävelevistä turvapaikanhakijoista – puolustusvaliokunnan perussuomalaisilta tylyt terveiset professorille
Valtiosääntöasiantuntija Martin Scheinin kirjoitti X:ssä viime viikolla viestiketjun, jossa hän esittää erikoisin perusteluin turvapaikanhakijoihin vetoamalla ettei Suomen pitäisi irtautua Ottawan sopimuksesta. Puolustusvaliokunnan perussuomalaiset kansanedustajat Jari Ronkainen ja Miko Bergbom tyrmäävät professorin väitteet.
Rami Lehtinen: ”Pitääkö jonkun oikeasti kuolla ennen kuin äärivasemmiston uhka nousee todelliseen keskusteluun Suomessa?”
Suomessa on paljon keskusteltu ääriliikkeiden uhista. Keskusteluja on käyty mm. iltapäivälehdissä ja Ylen A-studiossa. - Keskusteluja vain leimaa yksi pieni yksityiskohta: aihe keskittyy väistämättä aina pelkästään äärioikeiston uhkaan, perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen sanoo.
Eduskunta äänesti pois ’’moninkertaisen ensikertalaisuuden’’ – Vigelius: ’’Rikoksenuusijat ansaitsevat ankarammat tuomiot’’
Eduskunta äänesti perjantaina niin kutsutusta ’’ensikertalaisuusalennuksesta’’. Ensikertalaisena tuomittu vapautuu vankilasta ehdonalaiseen normaalia aikaisemmin. Tähän asti rikoksentekijä on voitu tuomita ensikertalaisena myös, jos hän ei ole istunut vankilassa edeltäneenä viitenä vuotena.
Krista Kiurua lyöty kasvoihin
Pekka Aittakumpu: “Keskustalla on menossa kampanja, jossa valehdellaan, että Oulaskankaan sairaala olisi lakkautusuhan alla”
Joka neljäs ruotsalaisnuori aikuistuu lukutaidottomana – mitä ihmettä he tekevät seuraavat 60 vuotta ja kuka sen maksaa?
Kyky ymmärtää kirjoitettua tekstiä on ehdoton edellytys täysivaltaiselle jäsenyydelle länsimaisessa yhteiskunnassa. Jos sadat tuhannet nuoret valmistuvat peruskoulusta käytännössä lukutaidottomina, seuraukset ovat arvaamattomat. Hyviä ne eivät ole missään tapauksessa.
Argentiinan rankka talousihme näyttäisi toimivan – inflaatio on hallinnassa eikä kansa ole noussut kapinaan
Argentiinasta kuuluu kummia. Hyperinflaatio on taitettu ja talous kasvaa. Presidentti Javier Milein anarkokapitalismi näyttäisi vuoden kokemuksella sittenkin toimivan. Milei on ankarasta vyönkiristyksestä huolimatta säilyttänyt kansan tuen, eikä sosiaalinen tahi taloudellinen katastrofi toteutunut. Ajatukset alkavat itää Suomessakin.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 3/2024
Lue lisää
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää