

LEHTIKUVA
Koskenkylä: EU:n budjettisuunnitelma osin oikealla linjalla, mutta Suomen hallitus sekoilee
VTT Heikki Koskenkylä arvioi Suomen hallituksen EU-budjettilinjausten olevan vanhoillisia ja ristiriitaisia, eivätkä ne vastaa Suomen yleistä etua.
Taustaa: Euroopan komissio esitteli budjettikomissaari Günther Oettingerin johdolla vappuviikolla EU:n budjetin peruslinjat vuosille 2021–2027. Budjetti kasvaisi jonkin verran edellisestä kaudesta, mutta reaalisesti vain vähän (oletuksena 1,5 % inflaatio). Budjetin kokonaissumma olisi 1280 mrd. euroa (1,28 biljoonaa). Perusongelmana esityksessä on Britannian eron Brexitin käsittely. Britannia on ollut huomattava nettomaksaja. Luonnollisin tapa rakentaa uusi budjetti olisi eliminoida Britannian osuus kokonaan tuloista ja menoista sekä rakentaa uusi budjetti alemmalta lähtötasolta. Nyt kuitenkin kaavaillaan jäsenmaksujen korotuksia, joilla paikattaisiin Britannian noin 12 miljardin euron aukkoa vuosittain tulopuolella. Saksan hallitus on alustavasti ilmoittanut olevansa halukas nostamaan osuuttaan. Monet maat kuten Suomi vastustavat jäsenmaksujen nostamista.
Budjettineuvottelut jatkuvat nyt seuraavat kaksi vuotta ja viimeistään syksyllä 2020 pitäisi uusi 7-vuoden budjetti olla hyväksytty. Euroopan parlamentti käsittelee myös budjettia ja sen tulee puoltaa esitystä. Lopullisesti budjetin hyväksyy Eurooppa-neuvoston kokous, jonka tulee olla yksimielinen.
Suurin osa budjetista maatalous- ja koheesiotukea
Budjetin käsittelyyn sisältyy nyt poikkeuksellisen suuria rahamääriä ja poliittisia ehtoja koskevia ongelmia. Maataloustuet ja koheesiotuet ovat jo pitkään olleet yli 60 prosenttia budjetin menopuolesta. Koheesiotuet kohdistuvat köyhille alueille ja ovat eräänlaista EU:n aluepolitiikkaa. Tällaista yksioikoista tukirahan jakoa on laajalti pidetty tehottomana ja talouden vanhoja rakenteita tukevana. Monet katsovat, että yhteisiä varoja tulisi käyttää talouden rakenneuudistuksiin, yhteisiin koko EU:ta hyödyttäviin hankkeisiin ja tulevaisuuteen suuntautuviin hankkeisiin, kuten T&K menoihin, innovaatioiden tukemiseen ja koulutuksen edistämiseen.
Maailmanpoliittisen tilanteen kasvaneet ongelmat, jotka liittyvät EU:n kannalta turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan, terrorismin torjuntaan, rajavalvontaan, kyberhäirintään ja maahanmuuton hallintaan ovat koko EU:lle hyödyllisiä ja pitkälti jo välttämättömiä rahankohteita. Näihin tulisi satsata yhteisiä varoja selvästi nykyistä enemmän.
Komissio onkin tehnyt merkittävän ehdotuksen alkaa vähentää suoria maataloustukia noin viidellä prosentilla ja karsia myös koheesioavustuksia. Erityisesti koheesiorahojen käytössä on esiintynyt holtittomuutta ja korruptiota eikä varojen käyttöä ole pystytty kunnolla valvomaan. Monet maat näyttävät kannattavan tällaista EU:n budjetin menopuolen rakenteellista muutosta. Sitä onkin ehdotettu jo ainakin 10 vuoden ajan. Vastarintaa muutokselle ilmeni silti myös heti useiden maiden taholta.
Oikausvaltioperiaate
Jo edellä mainitut komission muutosehdotukset tulevat aiheuttamaan kiivasta väittelyä ja erimielisyyttä. Ranska on ainakin aiemmin puolustanut saamiaan suoria maataloustukia hyvin kiivaasti. Vielä kiihkeämpi keskustelu syntynee komission ehdotuksesta, että maatalous- ja koheesiotukien saaminen kytkettäisiin siihen, noudattaako saajamaa EU:n yhteisiä arvoja ja erityisesti oikeusvaltion periaatteita. Jos havaitaan rikkomuksia, niin tukia voitaisiin karsia tai lykätä tuonnemmaksi. Kyseessä olisi uusi sanktio EU:n käyttöön, jolla jäsenmaat pidettäisiin ”kurissa ja nuhteessa” arvojen suhteen. Tällainen sanktion käyttö vaatisi ilmeisesti yksimielistä päätöstä, mitä on vaikeaa saavuttaa. Oikeusvaltioperiaatteesta ja EU:n arvojen liittämisestä tuen saannin ehdoksi on jopa suurta erimielisyyttä Saksassakin. CSU:n johto suhtautuu hyvin epäilevästi kun taas CDU-puolue ja liittokansleri Angela Merkel kannattavat tiukkoja ehtoja. Pääministeri Juha Sipilä puolusti heti oikeusvaltioperiaatteeseen sidottua ehdollisuutta tukien saamisessa, mutta hallituksen sisällä on näkemyseroja.
PS-puolue ei myöskään näytä olevan ehdollisuuden kannalla. Juristikansanedustajat Leena Meri (ps.) ja Ville Tavio (ps.) ovat kritisoineet ehdollisuutta voimakkaasti. Tavio kommentoi pitävänsä tällaista ehdollisuutta erittäin kyseenalaisena ja vaarallisena. Tällä tiellä ”EU lipuu kohti totalitarismia, jossa rangaistaan jäsenvaltioita kansallismielisyydestä”.
Tavion arvioon voidaan lisätä se, että EU:ssa on jo voimassa olevia sanktiomahdollisuuksia vakaus- ja kasvusopimuksen rikkomuksista, mutta niitä ei ole käytetty kertaakaan, vaikka sopimusta on rikottu lukuisia kertoja. Esim. Ranskan budjetin alijäämä on ollut lähes joka vuosi yli kolmen prosentin rajan. Vakavana arvojen rikkomuksena voidaan pitää monien jäsenmaiden jopa laajaakin korruptiota. Tätä on liittynyt myös EU:lta saatujen tukien käyttöön. Komissio on ollut täysin voimaton korruption vähentämisessä. Tällä alueella komission tulisikin olla aktiivinen ja kehittää sanktiointia sinne.
Erikoista oli maatalousministeri Jari Lepän ulostulo asiassa heti budjettiluonnoksen julkistettua. Hän tyrmäsi heti noin viiden prosentin maataloustukien leikkaukset mahdottomina. Seitsemän vuoden aikana Suomen saamat tuet laskisi noin 20 miljoonaa euroa. Suomi saa vuosittain EU:n tukia maatalouteen 870 milj. euroa. Kaikkiaan maatalouden saama tuki on noin kaksi miljardia euroa. Jotkut tunnetut oikeusoppineet arvelevat, että Leppä voi olla jäävi käsittelemään tällaisia asioita, koska hänen oma maatilansa saa tukea yli 100 000 euroa vuodessa.
Komissiolla on ollut taka-ajatuksena, että kun maatalous- ja koheesiotukia vähennetään niin maat saavat itse hoitaa oman lisätukensa näille alueille. Tällöin tukien käyttöä on helpompi valvoa ja käyttö tehokkaampaa ja vähemmän korruptiota kuin EU:n tehottomassa keskitetyssä byrokratiassa.
Miten budjetti tulisi rakentaa?
Kaiken kaikkiaan EU:n budjetti vuosille 2021-2027 tulisikin rakentaa seuraaville periaatteille:
- Budjettien kokoa ei kasvateta ja Britannian jättämää aukkoa ei täytetä jäsenmaksujen korotuksella.
- Maatalous- ja koheesiotukien määriä aletaan vähentää vuosittain tavoitteena saavuttaa 5 – 10 prosentin säästö uudella budjettikaudella. Jäsenmaat voivat itse korvata alentuneet tuet EU:sta omilla varoillaan.
- Budjetin menoja lisätään yhteisissä hankkeissa ja erityisesti turvallisuuden hoidossa, terrorismin torjunnassa, rajavalvonnan tehostamisessa, pakolaisten palauttamisessa ja maanpuolustuksessa.
- Lisäksi EU:n budjetin menoissa aletaan kasvattaa yhteisiä tutkimus- ja innovaatiohankkeita, edistää digitalisaatiota, tehostaa koulutusta yleensä ja parantaa yhteistä infrastruktuuria.
Tavoitteena tällä budjetin rakenteen muutoksella on edistää EU:n talouden dynaamisuutta, tuottavuutta ja kasvua eikä tukea vanhoja rakenteita. Suomen hallituksen EU:n budjetin linjaukset ovat vanhoillisia ja ristiriitaisia eivätkä ne vastaa Suomen yleistä etua.
HEIKKI KOSKENKYLÄ
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:n “nuuka nelikko” jyrkkänä: Budjetti ei saa kasvaa

Komissio avaa EU-budjettipelin ensi viikolla – luvassa melkoinen vääntö

Leena Meri huolestunut komission esityksestä – on mahdollista, että EU alkaa tulkita oikeusvaltioperiaatetta Suomen puolesta

PS-kansanedustaja Ville Tavio: EU lipuu kohti totalitarismia
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää