

LEHTIKUVA
Koskela: Poikittaisratahanke hyödyttäisi koko Suomea – “Junayhteyksien kokonaisvaltainen kehittäminen on yksi vaihtoehto ainaiselle autoilijoiden kurittamiselle”
Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela toivoo lisää panostuksia ratahankkeisiin. Käynnissä olevien hankkeiden lisäksi yksi varteenotettava ratayhteys on Porista Parkanon, Haapamäen, Jyväskylän ja Savonlinnan kautta itärajalle Parikkalaan kulkeva poikittaisratayhteys, jonka kautta avautuisivat kansainvälisetkin yhteydet. Koskela onkin puhunut jopa Pori—Pietari—Peking-radasta.
– Tämä koko Suomen halkaiseva ratayhteys pätkii tällä hetkellä Porin ja Haapamäen välillä sekä Savonlinnan Laitaatsillan kohdalla. Porin ja Haapamäenkin välinen osuus omaa jo valmiin ratakäytävän, mikä vähentää rakennuskustannuksia merkittävästi. Ratavälillä ei myöskään ole kaavarasitetta eikä radan avaaminen vaadi ympäristölupaprosessia. Tämä mahdollistaa nopeat toimet radan kunnostamiseksi, Jari Koskela huomauttaa.
Pori-Pietari-Peking-silkkitie
Ratahanketta on edistetty Pori—Parkano—Haapamäki-ratatyöryhmässä, jossa on mukana toimijoita useasta eri kunnasta ja yhteistyötä on tehty myös maakuntaliittojen kanssa. Syksyllä kansanedustaja Koskela, osa ratatyöryhmän edustajista sekä Savonlinnan kaupunginjohto jätti lausunnon poikittaisradan lisäämisestä Väyläviraston vuosien 2022—2029 investointisuunnitelmaan.
– Uusi kehäratayhteys purkaisi monia nykyisen pääradan pullonkauloja. Tavaraliikenteen siirtäminen kehäradalle mahdollistaisi myös henkilöliikenteen ruuhkien vähenemisen pääradalla. Alueellisesti ratayhteys parantaisi maakunta-Suomen elinvoimaa ja nostaisi Porin sataman merkitystä.
– Itärajalta yhteyttä olisi yhtenevän raideleveyden ansiosta helppo jatkaa Venäjälle ja aina Tyynellemerelle asti. Voidaankin puhua suorastaan uudesta Pori—Pietari—Peking-silkkitiestä, Koskela toteaa.
Vaihtoehto autoilijoiden kurittamiselle
Koskela jätti syksyllä talousarvioaloitteen, jossa pyydettiin 70 000 euroa kehäradan esiselvitystöihin. Esiselvityksen ensimmäisenä vaiheena olisi toteutettava Pori—Parkano—Haapamäki-raideyhteyden uudelleenkäyttöönoton suunnittelu. Valitettavasti talousarvioaloite kaatui eduskunnan torstaisessa budjettiäänestyksessä äänin 123-35.
– Vaikka rahaa esiselitystyöhön ei tällä kertaa tullutkaan, niin toivon, että Suomen kehärataa lähdetään vielä yhdessä tuumin edistämään. Kun hallitus haluaa pitää kiinni yltiökunnianhimoisesta ilmastopolitiikastaan, niin junayhteyksien kokonaisvaltainen kehittäminen on yksi vaihtoehto ainaiselle autoilijoiden kurittamiselle, Koskela toteaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- budjettiäänestys henkilöliikenne Väylävirasto autoilijoiden kurittaminen poikittaisratahanke ylikunnianhimoiset tavoitteet tavaraliikenne talousarvioaloite ratahankkeet junayhteydet autoilijat Jari Koskela ilmastopolitiikka Liikenne
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Punavihreä utopia etenee Helsingissä, vaikka sähköauto on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin ratikka

Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa alentamalla sähkön ja polttoaineiden veroja 25 prosentilla – “Tämäkin on arvovalinta”

Perussuomalaiset esittää sähkön ja polttoaineiden veron alentamista neljänneksellä: Keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa – hallituksen vaihtoehdosta tulossa 1 200 euron lisälasku

Polttoaineiden hinnat ennätyskorkealla, hallituksesta lupailtiin rahallista hyvitystä pienituloisille autoilijoille – ”Ministeri Harakka, milloin aiotte toimittaa lupaamanne rahat ihmisten tileille?”

Satakunnan merkitys koko Suomen taloudelle on tärkeä – Huru ja Koskela: Porin lentokentän toiminta turvattava

Koskela: Suomen kehärata turvaa huoltovarmuutta ja avaa reitin länteen
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää