LEHTIKUVA
Koronakriisi sen viimein todisti – henkilöauto on välttämätön
Pandemian aikana lentokoneet seisovat kentillä ja junat kulkevat parhaimmillaankin harvakseltaan. Julkisilla kuljettaessa on aina mahdollista saada virustartunta. Toista se on yksityisautossa, sinne mennään minne nokka näyttää ja ollaan turvassa kanssakulkijoiden koronaroiskeilta.
Ruotsin valtiopäivien autoverkosto ottaa Aftonbladetin mielipidekirjoituksessa härkää sarvista ja käy vastahyökkäykseen yhteiskuntaan pesiytynyttä autovihamielisyyttä vastaan.
Julkista liikennettä vältellään pandemian jälkeen
Kansanedustajat perustelevat yksityisautoilun puolustuspuhetta parlamentaarikon perusteellisuudella. Aloitetaanpa kokemuksilla Kiinasta. Bloomberg Greenin artikkelin mukaan yksityisautoilu on Kiinassa lisääntynyt koronarajoitusten hellittäessä. Kansalaiset välttelevät julkista liikennettä ja tapa on saattanut tulla jäädäkseen.
Parlamentaarikkojen mielestä ”jo tämä toivottavasti osoittaa, että henkilöauton joustavuus ja monikäyttöisyys on ohittamatonta. Ilman autoa useammat sairastuisivat ja talouden jarrut kirskuisivat nykyistäkin pahemmin.”
Polttomoottorin aika ei ole ohitse
Seuraavaksi senaattorit lyövät tiskiin vaatimuksensa yksityisautoilun pysyvästä helpottamista pandemian jälkeen. Ensinnäkin tulevaisuuden kaupungit on suunniteltava myös yksityistä autoilua varten. Muuten kävelykeskustoissa saattavat vaeltaa ainoastaan menneisyyden haamut.
Katujen ja valtateiden ylläpitoon pitäisi panostaa rutkasti. Näin vastataan kuljetustarpeisiin, jotka taas lisääntyvät yhteiskunnan toipuessa pandemian kiroista. Parlamentaarikot ovat myös sitä mieltä, että polttomoottorin aika ei ole ohitse, jo pelkästään sen ”kriisivarmuuden” takia. Polttomoottori kun toimii myös paikallisesti tuotetulla biopolttoaineella.
Loppu ”autovihamielisyydelle”
Parkkipaikan pitää sijaita lähellä asumuksia ja parkkimaksutkin voisi unohtaa, ainakin ympäristöystävällisiltä autoilta. Kokoomustaustaiset parlamentaarikot haluaisivat poistaa verot työnantajan maksamalta parkkipaikalta ja autotallilta, sillä ”työssäkäynti ei ole etu vaan välttämättömyys”.
Virkamiesten ja osan poliitikoistakin strategia on viimeisen 20 vuoden ajan ollut yksityisautoilun vähentäminen, sanoo se loppuosa poliitikoista.
– Tälle asenteelle on nyt pantava piste. Valtion ja kuntien pitää ymmärtää, että henkilöauto on täällä tänään ja myös huomenna, Ruotsin valtiopäivien autoverkosto vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ympäristöystävällisyys polttomoottori toipuminen pandemiasta autovihamielisyys yksityisautoilun helpottaminen henkilöauto Ruotsin valtiopäivien autoverkosto pandemia koronavirus julkinen liikenne yksityisautoilu Kiina
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Moottori-lehti: Miksei korona-suosituksissa mainita oman auton käyttöä?
Ilmastoväki kauhuissaan – Trump hölläsi autojen kulutusrajoja
Taviolta toimenpidealoite: Polttoaineverotusta pienennettävä heti – yksityisautoilun suosiminen on terveysteko
Halla-aho varoitti osan Suomesta muuttuvan asuinkelvottomaksi vihervasemmiston ilmastopolitiikan vuoksi, opetusministeri Li Andersson vastasi asiattomuuksilla: “p*skapuhetta”
Millä ajat, jos bensa maksaa viisi euroa litralta?
Reijonen: Miksi liikenneministeri on tyrmäämässä yksityisautoilua?
Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua
Viikon suosituimmat
Keskisuomalaisen päätoimittaja Yle-pomo Riikka Räisäsestä: Näillä näytöillä joku muu päätoimittaja olisi jo eronnut
Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola arvioi, että Riikka Räisäsen asemassa joku muu päätoimittaja olisi jo joutunut eroamaan tehtävästään.
Aamulehden ex-päätoimittaja: Ylen piikkiin rakastajansa kanssa matkustanut uutispomo Riikka Räisänen pitäisi siirtää syrjään
Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu kummeksuu Ylen toimintaa tuoreessa kohussa, joka liittyy Ylen päätoimittajan Riikka Räisäsen matkusteluun Euroopassa tuoreen miesystävänsä kanssa Ylen rahoilla.
Poliisi nappasi Helsingin yliopiston kunniatohtorin kiinni kahdesti – ensin Kööpenhaminassa, sitten Tukholmassa
Palestiina-huivin harteilleen kietonut ilmastoaktivisti ja kunniatohtori Greta Thunberg pidätettiin viime viikolla Israelin vastaisen mielenosoituksen aikana Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa. Thunberg on myös Suomen ja Ruotsin poliisin vanha tuttu.
Halla-aho: Arvelen, että moni muukin kuin persukansa alkaa ymmärtää Ylen prioriteetteja – ”Leikkausvaraa riittää myös tulevaisuudessa”
Samana päivänä kun maltilliset leikkaukset julkistettiin, Yle ilmoitti aloittavansa somalin- ja arabiankielisen uutispalvelun.
Antikainen: Yle on väärässä – uutiset somaliaksi ja arabiaksi eivät auta sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan
Torstaina 12.9. Yle ilmoitti aloittavansa arabian- ja somalinkieliset uutispalvelut 23.9. Yle perustelee päätöstään sillä, että se auttaa kyseisiä kieliä puhuvia sopeutumaan yhteiskuntaan ja ymmärtämään paremmin suomalaista elämäntapaa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mielestä somalian- ja arabiankielisten uutisten lisääminen ei edistä maahanmuuttajien integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.
Purra oudoksuu Ylen valikoivaa tarmokkuutta – Jos väläytetään jopa Pikku Kakkosen tai MM-hiihdon lakkauttamista, miten rahaa ja energiaa riittää somalian- ja arabiankielisiin uutislähetyksiin?
Yle ilmoitti torstaina aloittavansa somalin- ja arabiankielisen uutispalvelun. Ylen Ykkösaamussa tänään vieraillut puheenjohtaja, valtionvarainministeri Riikka Purra oudoksuu Ylen valintoja,
Nuorisokoteja myydään rikollisjengeille: ”Todellisuus muistuttaa karmeaa pilaa”
Netin .se-päätteisillä kauppapaikoilla saattaa tulla vastaan otsikko: ”Hyvämaineinen ja erittäin kannattava nuorisokoti myynnissä – luvat kunnossa”. Ostajaksi kelpaa kuka vain – vaikka jengirikollinen. Ruotsin poliisin mukaan useita kuntien ja valtion rahoittamia nuorisokoteja pyörittääkin jo järjestäytynyt rikollisuus.
Vihersiirtymän vaikeudet kasaantuvat – akkutehdas kuilun reunalla: ”En ihmettele, jos konkurssi olisi edessä puolen vuoden sisällä”
Kiinalaisautojen esiinmarssi kiristää kilpailua autonvalmistajien välillä. Eurooppalaiset sähköautojen valmistajat leikkaavat tuotantoaan. Vuonna 2025 tuotetaan viisi kertaa kysyntää enemmän akkukennoja. Vihreän siirtymän vauhtisokeus voi käydä kalliiksi sijoittajille ja akkutehtaiden työntekijöille.
Päivän Pointti: Elokapina huutelee herkästi omien oikeuksiensa perään, mutta loukkaa samalla tietoisesti muiden liikkumisvapautta
Elokapina-liike vähät välittää muiden ihmisten oikeudesta liikkua kaupunkialueella, koska elokapinalaisten mukaan liikkumisen vapaus saa väistyä elokapinalaisten oikeuksien tieltä. Äskettäin Elokapina on vaatinut syytesuojaa syyttäjälaitokselta.