

LEHTIKUVA
Koponen vastustaa ruuhkamaksuja: Työntekoon kohdistuva lisävero, joka ristiriidassa työllisyystavoitteiden kanssa
Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan tullaan säätämään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseuduilla ruuhkamaksujen käyttöönoton, eli kaupungit voisivat halutessaan veloittaa autoilijoilta tienkäyttömaksuja.
Hallitus on päässyt hiljattain neuvottelutulokseen ja allekirjoittanut Helsingin ja Tampereen seutujen kanssa sopimuksen valmistelujen aloittamisesta vuosille 2020—2031.
Ari Koposen mielestä ruuhkamaksut hankaloittavat työllistymistä ja kuntalaisten arkea. Koponen haluaa myös muistuttaa, että yksityisautoilu vie kohtuuttoman suuren osan jo nyt kotitalouksien tuloista, sillä ajoneuvot ovat Suomessa autoveron vuoksi poikkeuksellisen kalliita, minkä lisäksi autoilija maksaa ajoneuvoveroa, korkeaa polttoaineveroa, vakuutusmaksuja sekä katsastus- ja korjauskuluja.
– Henkilöautoilijat ovat jo moninkertaisesti kustantaneet maksamillaan veroilla tieverkoston, eikä kerätyistä miljardeista palaudu tällä hetkellä kuin murto-osa teiden kunnossapitoon.
Julkinen liikenne ei ole vaihtoehto kaikille
Laskelmien mukaan korkeiden ruuhkamaksujen käyttöönotto tarkoittaisi vuosittaisia uusia satojen eurojen lisäkustannuksia autoa välttämättömästi tarvitseville ihmisille.
Suomi on Euroopan unionin harvaan asutuin ja maaseutumaisin maa, eikä autoa yritystoimintansa tai työnsä puolesta tarvitsevia pidä Koposen mielestä rangaista ylimääräisellä maksulla, joka on verrattavissa työntekoon kohdistuvaan lisäveroon.
– Ruuhkamaksu tulee esimerkiksi vaikuttamaan negatiivisesti halukkuuteen vastaanottaa pienipalkkaisia töitä, vaikka samaan aikaan Marinin hallitusohjelma tavoittelee 75 prosentin työllisyysastetta. Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun jo muutenkin korkean kustannustason takia ei tulisi luoda mitään uusia veroja heikentämään kuntalaisten toimeentuloa, vaatii Koponen.
Vähentää suomalaisten ostovoimaa
Koponen kysyykin hallitukselle jättämässä kirjallisessa kysymyksessä miten ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava lainsäädäntö parantaa hallituksen mielestä työllisyyttä ja varsinkin matalapalkka-aloilla työskentelevien elämää ja toimeentuloa.
– Hallitus toistelee olevansa vähempiosaisten puolella. Erityisesti nyt jos koskaan heikossa asemassa olevia pitäisi tukea, mutta eihän tämä mitenkään edesauta matalapalkka-aloilla työskentelevien elämää ja vielä vähemmän kansalaisten ostovoimaa. Jälleen kerran näemme miten hallituksen puheet ja teot ovat täysin ristiriitaisia, Koponen lopettaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- työssäkäynti julkinen liikenne Ari Koponen ostovoima duunarit autoilijat ruuhkamaksut Pääkaupunkiseutu Sanna Marin perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Ronkainen: Liikenne- ja ilmastopolitiikan ratkaisuja ei pidä maksattaa kansalaisilla

Halla-aho: Polttoaineiden hinnan nousu ei vaikuta autoilun määrään eikä näin ollen päästöihin – “Se on pelkkää rahastusta”

Halla-aho: Kasvavat liikkumiskustannukset ovat pois kaikesta muusta – “Sähköauto on ratkaisu vain niille, joilla on millä mällätä”

Peltokangas: Tieverkko kuntoon – rahat ilmastoposeerauksesta ja haitallisesta maahanmuutosta

Junnila tyrmää työpaikkapysäköinnin muuttamisen veronalaiseksi eduksi: “Tällaista ei pidä hyväksyä missään olosuhteissa”

Perussuomalaiset tyrmäsi tienkäyttömaksut kyselytunnilla: Puhutaan asioista oikeilla nimillä – tämä on työssäkäyntivero!

Uudenmaan kunnat tyrmäävät ruuhkamaksut – Purra: Kyseessä olisi jälleen uusi vero

Tavio muistutti päästövähennystavoitteiden kanssa intoilevaa ministeri Harakkaa: Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset

Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää