LEHTIKUVA
Koponen: Maamme alkoholilaki estää ja rajoittaa alkoholijuomien markkinointia ulkomailla – ajaa yrityksiä pois Suomesta
Kansaedustaja Ari Koponen ihmettelee Suomen tiukan alkoholilainsäädännön kansainvälisen markkinoinnin rajoituksia ja kysyy kirjallisessa kysymyksessään hallitukselta, miksi se haluaa kieltää suomalaisten alkoholialan toimijoiden tuotteiden markkinoinnin ja viestinnän muissa EU- ja ETA-maissa.
– Suomeen sijoittautunut alkoholijuomien valmistaja ei voi markkinoida väkeviä alkoholijuomia toisessa EU- tai ETA-valtiossa verkossa tai digitaalisen palveluna, vaikka markkinoitua tuotetta ei edes myytäisi kotimaan markkinoilla. Alkoholilain nykytulkinnan mukaan kansainvälinen markkinointi on lähtökohtaisesti kiellettyä alkuperämaaperiaatteeseen vetoamisen vuoksi, perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen kertoo.
Kotimaiset yritykset menestyvät maailmalla
Nykyisellään lainsäädäntö asettaa kotimaiset yhtiöt täysin eriarvoiseen asemaan muiden kyseisten maiden alkoholivalmistajien ja -merkkien kanssa.
Suomalaiset alkoholituotemerkit ovat pärjänneet erinomaisesti kansainvälisissä alkoholikilpailuissa. Ala onkin nopeimmin kasvava elintarvikealan viennin osa-alueemme Suomessa yli kymmenen prosentin osuudella kokonaisviennistä ja kaiken lisäksi jatkuvassa kasvussa. Alkoholijuomien viennin arvo on jo tällä hetkellä noin 150 miljoonaa euroa vuodessa.
Sääntö-Suomi ajaa alan yritykset ulkomaille
Koponen hämmästelee miksi nykyinen lainsäädäntö haluaa ajaa menestyvät, verotuloja runsaasti tuovat yritykset ulkomaille.
Nykyiset alkoholilain markkinointirajoitukset johtavat pahimmillaan siihen, että kotimaiset alkoholialan toimijat siirtyvät muihin EU- ja ETA-maihin, jotta omien tuotteiden ja brändien mainonta on mahdollista. Suomelle tämä tarkoittaa mittavien verotulojen menetystä yritysten siirtäessä toimintansa esimerkiksi Viroon.
Rajoitusten pitäisi koskea vain kotimaata
Suomen alkoholipolitiikan tulisikin Koposen mielestä kohdistua vain Suomeen. Ei ole perusteltua, että Suomen alkoholilaki estää ja rajoittaa alkoholijuomien markkinointia ulkomailla, varsinkin kun sen seurauksena Suomeen sijoittautuneen alkoholiteollisuuden toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä heikennetään merkittävästi ETA -vientimarkkinoilla.
Alkoholilakia tulisi Koposen mielestä muuttaa siten, että alkoholilain markkinointirajoituksia sovelletaan vain alkoholijuomien markkinointiin Suomessa.
– Kuka oikeasti uskoo, että ongelmallinen alkoholinkäyttö kasvaisi Suomessa, jos suomalaisen yrityksen tuotteiden mainonta ja markkinointi olisi sallittua ulkomailla? kysyy Koponen.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- markkinointi Ari Koponen lainsäädäntö EU- ja ETA-maat alkoholipolitiikka Viro Suomi perussuomalaiset
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Vallin haluaa Suomesta yrittäjäystävällisen maan: ”Hyvinvointivaltion rahoitus syntyy menestyvissä yrityksissä”
Peltokangas: Suomessa on nyt sosialisteilla ja suurimmalla häviäjäpuolueella koskaan vahvistettu vihervasemmistolainen sateenkaarihallitus
Junnila: Viinit ruokakauppoihin ja ulosmyynti ravintoloille
Viikon suosituimmat
Tynkkynen osti Hesarin etusivun täyteen maahanmuuttopolitiikkaa
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen kertoo Helsingin Sanomissa tänään maanantaina julkaistavassa etusivun mainoksessaan "rajat auki" -politiikan jäävän historiaan katastrofaalisena kokeiluna. Kukaan ei enää pysty kiistämään niitä ongelmia, joista perussuomalaiset ovat jo vuosia varoitelleet.
Pekka Aittakumpu: “On aika tunnustaa, miten suurta vahinkoa yksisilmäinen monikulttuurisuusaatteen ihannointi on aiheuttanut”
Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakummun mielestä on aika tunnustaa monikulttuurisuusaatteen suomalaisille arvoille aiheuttama vahinko ja seistä rohkeasti isänmaamme takana.
Joka neljäs ruotsalaisnuori aikuistuu lukutaidottomana – mitä ihmettä he tekevät seuraavat 60 vuotta ja kuka sen maksaa?
Kyky ymmärtää kirjoitettua tekstiä on ehdoton edellytys täysivaltaiselle jäsenyydelle länsimaisessa yhteiskunnassa. Jos sadat tuhannet nuoret valmistuvat peruskoulusta käytännössä lukutaidottomina, seuraukset ovat arvaamattomat. Hyviä ne eivät ole missään tapauksessa.
Lux Helsingin somekampanja yhdistää hijabin naisten voimaannuttamiseen – Lähi-idän asiantuntija: Monin paikoin maailmaa naiset on pakotettu huntuun vielä tänäkin päivänä
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset huomasivat Lux Helsingin somekampanjan, jossa esiintyy hijabiin puettu nainen. Kampanjavideota näytettiin esimerkiksi Facebookissa. Hijab-kuvan jälkeen videolle tulee versaalein kirjoitettuna sana "empowering" (voimaannuttaa).
Pekka Aittakumpu: “Keskustalla on menossa kampanja, jossa valehdellaan, että Oulaskankaan sairaala olisi lakkautusuhan alla”
Argentiinan rankka talousihme näyttäisi toimivan – inflaatio on hallinnassa eikä kansa ole noussut kapinaan
Argentiinasta kuuluu kummia. Hyperinflaatio on taitettu ja talous kasvaa. Presidentti Javier Milein anarkokapitalismi näyttäisi vuoden kokemuksella sittenkin toimivan. Milei on ankarasta vyönkiristyksestä huolimatta säilyttänyt kansan tuen, eikä sosiaalinen tahi taloudellinen katastrofi toteutunut. Ajatukset alkavat itää Suomessakin.
SDP esitti pakolaiskiintiön ja vastaanottotukien korottamista – hallitus äänesti opposition haaveet kumoon
Vasemmistopuolueet esittivät tiistaina valtion talousarviota käsittelevässä eduskunnan täysistunnossa useita muutoksia sisäministeriön hallinnonalaan ja maahanmuuttoon liittyen. Perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigelius kritisoi opposition linjaa vastuuttomaksi.
Leptospiroosi leviää Etelä-Suomessa – voi tarttua myös ihmiseen
Koiranomistajat keskustelivat Jyväskylässä uuden eläinlääkäriaseman pihalla pelkoa aiheuttaneista leptospiroositapauksista. Koirilla on ilmennyt tänä vuonna useita tartuntoja eteläisen Suomen alueella.
SDP sai kyytiä kyselytunnilla: Demareiden veronalennuspuheisiin ei voi suhtautua vakavasti
Perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigelius osui napakymppiin muistuttaessaan demareita SDP:n vaihtoehtobudjetin tuntuvista veronkorotuksista.
Ääliösuvaitsevainen valtamedia jauhoi ensin huolipuhetta naisiin kohdistuvasta väkivallasta – vähättelee nyt väkivaltaan lietsovaa graffitia eikä tunnista enää naisvihaa
Naisiin kohdistuvan väkivallan -jopa naisvihan - hyväksyminen graffiteissa taiteellisen vapauden nimissä tai väkivallan vähättely johtaa jälleen havaitsemaan median räikeät kaksoisstandardit.
Uusimmat
Kolumni: Ensimmäinen puolitoistavuotinen ministerinä
Ronkainen: Ansaitsisiko metsästys virallisen roolin puolustuksessa?
Toimitus suosittelee
PS Naiset 3/2024
Lue lisää
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää