

LEHTIKUVA
Koponen järkyttyi talousvaikuttaja Ihamuotilan ehdotuksesta “ilmastohätätilaveroksi”: “Ei mitään käsitystä tavallisen suomalaisen arjesta”
Talousvaikuttaja, Marimekon suurin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila (kuvassa) ehdotti viime viikolla Suomeen 0,20 euron korotusta polttoainelitralle ”ilmastohätätilaverona”. Kansanedustaja Ari Koponen tyrmää ehdotuksen ja on suorastaan järkyttynyt siitä, ettei Ihamuotilalla tunnu olevan mitään käsitystä tavallisen suomalaisen arjesta.
– Auto on välttämättömyys suuressa osassa maata, ja polttoaine on jo nyt niin kallista, ettei valtaosalla ole varaa mihinkään hupimatkusteluun. Sen sijaan joidenkin työmatkan suorittaminen muulla kuin autolla ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Korotus voisi johtaa myös siihen, että matalapalkka-aloilla ihmiset jäisivät kotiin tukien varaan työmatkojen kallistuessa. Autoilun kustannuksia pitää päinvastoin pyrkiä keventämään, lataa perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen.
Sähköautot eivät ole ekoautoja
Mika Ihamuotilan mukaan polttoaineen hintaa nostamalla autokanta sähköistyisi ja liikenne siirtyisi kiskoille, julkisiin välineisiin ja jopa kimppa-autoiluun.
– Sähköautojen hintojen pitäisi laskea radikaalisti, jotta se olisi mitenkään realistinen ratkaisu kaikille autoa aidosti arjessa tarvitseville, eikä isossa osassa Suomea julkinen liikenne ole vaihtoehto esimerkiksi töihin tai harrastuksiin kulkemiseen, Koponen harmittelee.
Koponen haluaa myös muistuttaa, ettei sähköautojen tuotanto ole niin ekologista ja vähäpäästöistä kuin ihmisille uskotellaan. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, 7 kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä. Sen lisäksi, että akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja, niitä ei myöskään kierrätetä. Esimerkiksi kaikesta kaivetusta litiumista saadaan vain noin prosentin verran talteen. Sähköautolla pitäisi ajaa paljon, jotta hyötyjä saadaan todella esiin.
Vaateteollisuus on suuri päästöjen tuottaja
Koponen näkee Ihamuotilan ilmastoposeerauksen erikoisena, sillä vaateteollisuus tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin lentoliikenne ja rahtilaivat yhteensä. Hiilipäästöt ovat esimerkiksi viisi kertaa suuremmat kuin muovin valmistaminen.
– Hallituksen ei pidä tarttua Ihamuotilan ehdotukseen. Tällaiset avaukset ovat vastuuttomia, ja niistä kärsisivät niin ahkerat työssäkäyvät kuin erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat suomalaiset, eli juuri he, joita tulisi tarvittaessa tukea, ei rankaista lisää, Koponen päättää.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vaateteollisuus ilmastohätätilavero Mika Ihamuotila hiilipäästöt akut punavihreä ilmastopolitiikka polttoaineiden verotus ilmastohätätila ilmastoposeeraus Ari Koponen polttoaineiden hinta Sähköautot Autoilu Marimekko
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Ari Koponen ministeri Ohisalon lausunnoista: ”Kylmäävää luettavaa”

Perussuomalainen vaihtoehto priorisoi: Suomalaiselle turvaa, hyviä palveluita ja enemmän ostovoimaa

Immonen: Ohisalo ei uskalla tuomita Elokapinan laittomuuksia – “Ei ole paljon vaadittu, että sisäministeri toteaa lain rikkomisen olevan väärin”

Perussuomalaiset: Sisäministeri Ohisalo kiemurtelee vastauksia eikä suostu suoraan tuomitsemaan Elokapinan laitonta toimintaa

Bloomberg: Energiapolitiikan murros kohti uusiutuvia lähteitä johtaa sähkönsaannin epävarmuuteen – sähköstä voi tulla ylellisyystuote, johon kaikilla ei ole varaa
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää