

LEHTIKUVA
Koponen järkyttyi talousvaikuttaja Ihamuotilan ehdotuksesta “ilmastohätätilaveroksi”: “Ei mitään käsitystä tavallisen suomalaisen arjesta”
Talousvaikuttaja, Marimekon suurin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila (kuvassa) ehdotti viime viikolla Suomeen 0,20 euron korotusta polttoainelitralle ”ilmastohätätilaverona”. Kansanedustaja Ari Koponen tyrmää ehdotuksen ja on suorastaan järkyttynyt siitä, ettei Ihamuotilalla tunnu olevan mitään käsitystä tavallisen suomalaisen arjesta.
– Auto on välttämättömyys suuressa osassa maata, ja polttoaine on jo nyt niin kallista, ettei valtaosalla ole varaa mihinkään hupimatkusteluun. Sen sijaan joidenkin työmatkan suorittaminen muulla kuin autolla ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Korotus voisi johtaa myös siihen, että matalapalkka-aloilla ihmiset jäisivät kotiin tukien varaan työmatkojen kallistuessa. Autoilun kustannuksia pitää päinvastoin pyrkiä keventämään, lataa perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen.
Sähköautot eivät ole ekoautoja
Mika Ihamuotilan mukaan polttoaineen hintaa nostamalla autokanta sähköistyisi ja liikenne siirtyisi kiskoille, julkisiin välineisiin ja jopa kimppa-autoiluun.
– Sähköautojen hintojen pitäisi laskea radikaalisti, jotta se olisi mitenkään realistinen ratkaisu kaikille autoa aidosti arjessa tarvitseville, eikä isossa osassa Suomea julkinen liikenne ole vaihtoehto esimerkiksi töihin tai harrastuksiin kulkemiseen, Koponen harmittelee.
Koponen haluaa myös muistuttaa, ettei sähköautojen tuotanto ole niin ekologista ja vähäpäästöistä kuin ihmisille uskotellaan. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, 7 kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä. Sen lisäksi, että akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja, niitä ei myöskään kierrätetä. Esimerkiksi kaikesta kaivetusta litiumista saadaan vain noin prosentin verran talteen. Sähköautolla pitäisi ajaa paljon, jotta hyötyjä saadaan todella esiin.
Vaateteollisuus on suuri päästöjen tuottaja
Koponen näkee Ihamuotilan ilmastoposeerauksen erikoisena, sillä vaateteollisuus tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin lentoliikenne ja rahtilaivat yhteensä. Hiilipäästöt ovat esimerkiksi viisi kertaa suuremmat kuin muovin valmistaminen.
– Hallituksen ei pidä tarttua Ihamuotilan ehdotukseen. Tällaiset avaukset ovat vastuuttomia, ja niistä kärsisivät niin ahkerat työssäkäyvät kuin erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat suomalaiset, eli juuri he, joita tulisi tarvittaessa tukea, ei rankaista lisää, Koponen päättää.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vaateteollisuus ilmastohätätilavero Mika Ihamuotila hiilipäästöt akut punavihreä ilmastopolitiikka polttoaineiden verotus ilmastohätätila ilmastoposeeraus Ari Koponen polttoaineiden hinta Sähköautot Autoilu Marimekko
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Ari Koponen ministeri Ohisalon lausunnoista: ”Kylmäävää luettavaa”

Perussuomalainen vaihtoehto priorisoi: Suomalaiselle turvaa, hyviä palveluita ja enemmän ostovoimaa

Immonen: Ohisalo ei uskalla tuomita Elokapinan laittomuuksia – “Ei ole paljon vaadittu, että sisäministeri toteaa lain rikkomisen olevan väärin”

Perussuomalaiset: Sisäministeri Ohisalo kiemurtelee vastauksia eikä suostu suoraan tuomitsemaan Elokapinan laitonta toimintaa

Bloomberg: Energiapolitiikan murros kohti uusiutuvia lähteitä johtaa sähkönsaannin epävarmuuteen – sähköstä voi tulla ylellisyystuote, johon kaikilla ei ole varaa
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää