Kokko: Mitä hallitus tekee öljyntorjunta-alusten kuljettajien kelpoisuusongelmalle?

27.02.2014 |12:27

Perussuomalaisten kansanedustaja Osmo Kokko jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen pelastuslaitosten öljyntorjunta-alusten kuljettajien kelpoisuusongelmasta.

Pelastuslaitoksien suuria öljyntorjuntaveneitä pystyi vielä 1990-luvulla ajamaan kuljettajankirja II:lla 750 kW:n konetehoon saakka. Lainsäädäntö muuttui vuonna 2009 siten, että yli 350 kW:n tehoisiin aluksiin vaaditaan koneenhoitajan kelpoisuus. Koulutuksen lisäksi kelpoisuuteen vaaditaan mittava meripalvelu.

– Aiemmin muun muassa Pohjois-Karjalaan hankittiin sellaisia öljyntorjunta-aluksia, joiden koneteho ylittää 350 kW. Nykyisen asetuksen mukaan muun muassa tällaisen öljyntorjunta-aluksen ajaminen ei ole mahdollista kuljettajankirjan kelpoisuuksilla, johon palomiehiä on koulutettu, Kokko harmittelee.

Tämä jättää pelastuslaitoksille Kokon mukaan vain muutaman vaihtoehdon jäljelle: palomiehiä koulutetaan koneenhoitajan pätevyyteen, alusten konetehoa pienennetään, Trafilta haetaan lupaa poiketa kuljettajankirjan kelpoisuudesta määräajaksi rajatulle alueelle tai jätetään suuremmat alukset telakalle.

– Nämä toimenpiteet aiheuttavat ongelmia. Palomiesten kouluttaminen vaatii 240 meripäivää, joita ei voida kohtuullisesti järjestää. Alusten konetehon pienentäminen muuttaa öljyntorjunta-alusten nopeutta ja ominaisuuksia. Erikoisluvat haetaan joka kesä ja ne maksavat 500 euroa per henkilö. Suurempien alusten puute vaikuttaa merkittävästi öljyntorjunnan valmiuteen sisävesillä, Kokko luettelee.

– On myös tullut ilmi, että kelpoisuusongelma on laajempi. Muun muassa Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan pelastuslaitosten alueilla kelpoisuudet ovat samalla tasolla kuin Pohjois-Karjalassa, ja he ovat joutuneet turvautumaan kalliisiin erikoislupiin.

Kokko kysyy hallitukselta onko tämänkaltaisessa asetuksessa mitään järkeä ja onko hallituksella suunnitelmia asetuksen muuttamiseen siten, että pelastuslaitosten osalta koulutusten meripäivävaatimusta sovellettaisiin toisin kuin nyt.

PS VERKKOTOIMITUS


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Viikon suosituimmat

7.
Suomen uutiset logo

Museovirasto sulki suositut museokohteet reaktiona hallituksen leikkauspäätökseen – Louhisaaren kartanon omistaja Taito Ylhäinen: ”Pelkkää vedätystä”

05.11.2024 |11:34

Uusimmat

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää