Viiniä myyvien vähittäismyyntipisteiden määrä yli kymmenkertaistuisi, jos viinien myynti vapautettaisiin. Kuluttajien etäisyys lähimpään viiniä myyvään myyntipisteeseen laskisi keskimäärin noin kaksi kilometriä. Vastaavasti etäisyys lähimpään väkeviä myyvään myyntipisteeseen kasvaisi. Väkeviä myyvien vähittäismyyntipisteiden määrä vähenisi nykyisestä noin 20–50 prosenttia.
Vaikuttaisi valikoimiin
Keskimääräisessä päivittäistavarakaupassa viinien valikoima tulisi olemaan pienempi kuin nykyisellään Alkossa. Hypermarketeissa viinien valikoima tulisi todennäköisesti olemaan samalla tasolla tai jopa ylittämään keskimääräisen Alkon viinivalikoiman. Suomessa myytävien viininimikkeiden lukumäärä kasvaisi nykyisestä. Uudistuksen myötä tarjolle tulisi aiempaa enemmän vahvoja juomasekoituksia.
Jos väkevät juomat säilyisivät Alkon yksinoikeudessa, viinien vapauttaminen heikentäisi väkevien juomien saatavuutta, koska Alkon olisi pakko supistaa myymäläverkostoaan huomattavasti. Alkon myymälämäärän 20-50 prosentin väheneminen tarkoittaisi sitä, että väkevien saatavuus heikkenisi merkittävästi monella suomalaisella.
Laskisi viinien hintoja
Viinien myynnin vapauttaminen johtaisi siihen, että kuluttajat pystyisivät ostamaan viiniä hieman aiempaa lähempää. Viinien myynnin vapauttaminen voisi aiempien kokemusten perusteella laskea kuluttajahintoja keskimäärin noin 5-10 prosenttia. Viinien myynnin vapauttaminen laajentaisi kuluttajien mahdollisuuksia ostaa erilaisia alkoholijuomia päivittäistavarakaupassa, ja sitä kautta johtaisi siihen, että he pystyisivät päivittäistavarakaupassa asioidessaan ostamaan itselleen mieluisampia alkoholituotteita.
Toisaalta joidenkin kuluttajien kohdalla tarjolla oleva tuotevalikoima supistuisi, jos läheisyydessä oleva Alko sulkeutuisi.
Kova kilpailu hyllytilasta
Alkon liikevoitto laskisi useita kymmeniä miljoonia euroja ja päivittäistavarakauppojen voitot vastaavasti kasvaisivat. Viinien myynnin vapauttaminen johtaisi aiempien kokemusten valossa siihen, että viinien kulutus keskittyisi vahvasti päivittäistavarakauppaan. Päivittäistavarakaupassa myydään Alkoon verrattuna enemmän halvemman hintaluokan tuotteita, joissa euromääräinen kate jää pienemmäksi.
Päivittäistavarakauppojen valikoimaanotto eroaa Alkon valikoimaanotosta, ja erityisesti pienemmät toimijat saisivat jatkossa saada tuotteensa huonommin kauppojen valikoimiin kuin nyt Alkon valikoimiin. Vastaavasti erityisesti suurempien toimijoiden voisi olla helpompi saada tuotteensa hyllyvalikoimiin päivittäistavarakaupassa kuin Alkossa.
Kuka myy väkeviä?
KKV:n selvityksen perusteella viinien myynnin vapauttaminen heikentäisi merkittävästi Alkon kannattavuutta. Pysyäkseen kannattavana Alko joutuisi tekemään merkittäviä sopeutustoimenpiteitä, mutta niistä huolimatta Alkon toiminnan jatkuminen olisi epävarmaa. Nykyisenlainen Alko ei voi toimia kannattavasti, jos viinien myynti vapautuu.
– Päätöksentekijöiden on viinien myynnin vapauttamisesta päättäessään samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu aiotaan tulevaisuudessa järjestää, jos Alko ei pysty toimimaan kannattavasti. Lisäksi on huolella punnittava, halutaanko väkevien myynti jättää Alkon yksinoikeuden varaan, jos se joutuu supistamaan toimintaansa merkittävästi nykyisestä, toteaa johtava asiantuntija Joel Karjalainen Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa.