Jäänmurtajan rakentaminen vaatii valtavan määrän tietotaitoa ja jatkuvaa tutkimusta. Jää on ikäänkuin laivansuunnittelun kolmas ulottuvuus ja tämä usein unohtuu kiireisiltä.
Siksi jään murtamisen jo olemassa oleva tietotaito kiinnostaa suurvaltoja.
Ensimmäinen tilaus tehty
Murtajien kysyntä oli vuosikymmenet rajallista ja alan osaaminen on keskittynyt lähes pelkästään Suomeen. Huomattavaa on, että kiinalaiset ovat nyt kaiken muun teknisen vyörytyksen lisäksi lähteneet rakentamaan omaa murtajalaivastoaan.
– Venäjällä on nelisenkymmentä jäänmurtajaksi luokiteltua alusta. Kanadalla on kaksi ja Yhdysvalloilla puolisentoista. Kiina rakentaa nyt omaa jäätä murtavaa laivastoaan todella nopeasti, sanoo telakkayhtiö Davien tiedotusvastaava Paul Barret.
Ensimmäinen Suomeen suuntautunut murtajatilaus tilaus on jo todellisuutta, sillä Davien omistama Helsingin telakka rakentaa ison Polar Max -luokan jäänmurtajan Kanadalle. Runko rakennetaan Suomessa ja alus viimeistellään Kanadassa.
“Voi osoittautua onnenpotkuksi”
Se tietää – osaltaan ministeri elinkeinoministeri Wille Rydmanin ansiosta – 500 uutta työpaikkaa Helsinkiin ja satoja myös koko alihankintaketjussa.
– Jäänmurtajat kuuluvat kaikkein vaikeimmin rakennettaviin aluksiin – ja Suomi on alansa maailman huippua. Tämä osaaminen voi nyt osoittautua onnenpotkuksi, kun jäänmurtajien geopoliittinen merkitys kasvaa, todetaan ruotsalaisuutisessa.
Arktisella osaamisella saattaa olla merkitystä silloinkin, kun suurvaltapoliittiset mannerlaatat liikkuvat täysin arvaamattomalla tavalla.