

LEHTIKUVA
Kiinalaiset sähköautot valtaamassa Euroopan markkinat – takana saattaa lymytä keskusjohtoisen kommunistivaltion teollisuustuki ja suurvaltapolitiikka
Kiinalla on jämerä yksinvaltiaan ote akkumateriaaleista ja pitkään sähköautoja valmistanut, kokenut teollinen infrastruktuuri. Se mitä Kiinalla ei vielä ole, on johtava asema läntisillä sähköautojen markkinoilla. Pudotuskisa on alkanut.
Kun avaa minkä hyvänsä suomalaisen automedian, yksi asia pistää usein silmään. Koeajossa ja esittelyissä olevat autot ovat usein merkiltään vähemmän tunnettuja, lähtöisin Kiinasta ja hinnat ovat kymmenentuhatta euroa vastaavia läntisiä kulkineita köykäisemmät.
Vastaavaa on tapahtunut aiemmin vaikkapa 1960-luvulla, kun japanilaiset moottoripyörät valtasivat markkinat ja pyyhkivät kartalta markkinoita dominoineet brittipyörät. Kuluttajaelektroniikan puolella samantapainen kehityskulku kaatoi nimekkään puhelinvalmistajan.
Kiinalaiset tulevat
Kiinalaiset autonvalmistajat ovat pyrkineet uusille markkinoille erityisesti Euroopassa pystyttämällä näyttelytiloja ja solmimalla sopimuksia olemassa olevien jälleenmyyjien kanssa Pariisista Helsinkiin. Epäsuora myyntipuhe on, että kyseiset ajoneuvot ovat globaalisti olennainen osa puhtaamman energian tavoitetta, kirjoittaa Washington Post.
Kiinalaisten sähköautojen markkinaosuus on nyt Euroopassa luokkaa vajaat 6 prosenttia, mutta se on tavannut tuplaantua vuosittain.
Kiinalaisten ilmeinen pyrkimys on ohittaa vauhdilla vasemmalta elitistiset eurooppalaiset autonvalmistajat ja tarjota edullisia sähköautoja massoille.
Länsimaiset kuluttajat ovat yhä enemmän ympäristötietoisia ja kaipaavat alleen autoa, joka auttaa heitä vähentämään riippuvuuttaan fossiilisista polttoaineista. Ilman mahdottomaksi käyvää hintalappua. Tämä on kohtalonkysymys eurooppalaisille autonvalmistajille.
Kaiken takana on sekin tosiasia, että vuoden 2035 alusta alkaen Euroopassa myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen on oltava paikallisesti päästöttömiä.
Autoteollisuuden työpaikat vaarassa
Jos kiinalaisten sähköautojen voittokulusta tulee todellista, se merkitsee kylmää kyytiä eurooppalaiselle autoteollisuudelle. Joka tapauksessa käy yhä selvemmäksi, että eurooppalaiset autonvalmistajat ovat aliarvioineet sähkövallankumouksen nopeuden railakkaasti pieleen.
Sähköautojen valmistus vaatii yhä vähemmän perinteistä asennustyövoimaa ja ohjelmistokehitys on paljon entistä tärkeämpää.
Autoteollisuus on siis mullistuksen kourissa samaan aikaan kun kilpailu on kiristymässä. Tämän kaiken on uumoiltu johtavan jopa 100 000 työpaikan katoamiseen pelkästään Saksassa.
Audi ilmoitti lokakuun alussa keskeyttävänsä osan Belgian tehtaansa tuotannosta toistaiseksi. Syynä uupuva sähköautojen kysyntä. VW oli joutunut turvautumaan tuotantoseisokkiin jo aiemmin.
Komissiossa kuohuu
Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen onkin puhunut ”halpojen kiinalaisautojen tulvasta”. Komissio katsoo, että kiinalaiset sähköautot nauttivat Euroopassa huomattavasta kilpailuedusta Kiinan valtion niille mahdollisesti tuputtamien tukien takia.
Ilmassa on epäilyksiä myös Kiinan mahdollisista suurvaltapoliittisista pyrkimyksistä.
EU:ssa onkin käynnistetty selvitys, joka saattaa johtaa kiinalaisautojen rynnistyksen rajoittamiseen tuontitulleilla. Kiinan valtio on asiasta tietysti täysin eri mieltä, joten lännen ja idän vastakkainasettelu on senkun kiihtymässä tältäkin osin.
Brysselissä pohdittaneen myös mahdollisia tukia eurooppalaiselle autoteollisuudelle.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- suurvaltapolitiikka tuontitullit teollisuustuet tuotantoseisokki ohjelmistokehitys ympäristötietoisuus kuluttajamarkkina elitismi sähköautoja massoille Euroopan autoteollisuus akkumateriaalit kilpailuetu Kiinan kommunistinen puolue päästötön liikenne Ursula von der Leyen Sähköautot Euroopan unioni Fossiiliset polttoaineet Euroopan komissio Kiina työllisyys EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Puhemies Halla-aho tapasi Yhdysvaltain ulkopoliittista johtoa: “Meidän täytyy löytää keinot tuoda teollista tuotantoamme Kiinasta takaisin Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan”

Kiina kannustaa nyt kansalaisia lisääntymään – maailman väkirikkaimman maan titteli meni keväällä Intialle

Maapallon resurssit koetuksella: Intia ohittaa huhtikuussa Kiinan maailman väkirikkaimpana maana ja intialaisia on pian 1,7 miljardia

Kiina hankkii tiedustelupomojen mukaan laittomasti ja järjestelmällisesti huipputeknologiaa länsimaista – uhkaa koko demokraattisen järjestelmän tulevaisuutta

Halla-aho varoittaa Kiina-riippuvuudesta ja kehottaa irtikytkentään hyvissä ajoin: ”Riski ei saa realisoitua”
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Joka toinen somaliäiti Suomessa on yksinhuoltaja – onko yksinhuoltajuus oikeasti moniavioisuutta?
Ylen artikkeli vuodelta 2009 kertoi, että 46 prosenttia Suomessa asuvista somaliäideistä asui tuolloin yksin lastensa kanssa. Yhtenä selittävänä tekijänä jutussa pidettiin moniavioisuutta, sillä Suomessa voi kihlautua useamman henkilön kanssa.

Päivän pointti: Antti Lindtman sanoo vaalitentissä, ettei halua enempää humanitaarista maahanmuuttoa, kunnes puolueen raskaan sarjan kuiskaaja ilmoittaa, että kyllä haluaa – mistä oikein on kyse?

Luonnonvarakeskus ei vastannut määräajassa kansanedustajan tietopyyntöön susitietojen ristiriitaisuuksista – Antikainen: Salaileeko Luke jotakin?
Tiedotusvälineissä pohdittiin alkuvuodesta, miksi Luonnonvarakeskuksen (Luke) susien kanta-arvioiden määrän mukaan niiden lukumäärä ei ole Suomessa juurikaan kasvanut viime vuosina. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen lähetti Lukelle 24.3. virallisen tietopyynnön, jossa hän pyysi selvennystä susien määräarvioiden perusteista ja DNA-näytteiden käytöstä kanta-arvioissa. Luke toimitti vastauksensa tämän artikkelin julkaisemisen jälkeen.

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Vihreät ajavat järjettömässä autovihassaan alas Helsingin katuverkostoa – ”Ei kiusattaisi enää autoilijaa”, vetoaa varatuomari

Keskusta ja SDP karsivat terveyspalveluita kovalla kädellä Keski-Suomessa – ”Demarit olivat valmiita vielä rajumpiin palveluverkoston leikkauksiin”
Julkisten terveyspalveluiden saatavuus huolestuttaa kansalaisia eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Keski-Suomen hyvinvointialueella palveluita karsitaan SDP:n ja keskustan johdolla rajusti.

Ukrainassa on meneillään Euroopan suurin mineraalivarkaus – Venäjä varastaa arvometallit miehittämiltään alueilta kiinalaisten avustuksella
Ukraina neuvottelee jälleen Yhdysvaltain kanssa mineraalivarantojensa hyödyntämisestä. Samaan aikaan Venäjä kiihdyttää valtaamiensa alueiden liittämistä itseensä ja ryöstää Ukrainan luonnonrikkauksia täyttä päätä. Apuna häärii monikasvoinen Kiina.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää