

LEHTIKUVA
Keskusta vakuutteli vuosikausia: ”Ei uusia korotuksia polttoaineverotukseen tällä hallituskaudella” – mutta puhe oli taas halpaa
Hallituksen, erityisesti keskustan, riveistä on pitkään julistettu, että polttoaineverotukseen ei enää olisi tulossa uusia korotuksia. Keskusta kuitenkin teki sen mitä se aina tekee, sillä seuraava polttoaineiden veronkorotus on tulossa jo vuodenvaihteessa.
Hallitus on korottamassa parafiinisen dieselin polttoaineveroa vuoden 2023 alusta kahdella sentillä litralta. Suurin osa dieselin kulutuksesta on parafiinista, joten veronkorotus on nostamassa dieselin hintaa. Veronkorotus toteutuu, kun parafiinisen dieselin verotuki vuoden 2023 alusta alkaen poistuu.
Nykyisessä inflaatiotilanteessa päätös tulee vaikuttamaan huomattavasti kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuksiin, jotka ovat nousseet yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia Venäjän käynnistettyä hyökkäyssodan Ukrainaan. Polttoaineen hinnan ohella myös muun muassa kuljetuskaluston pääomakustannukset ovat nousseet huomattavasti.
Perussuomalaiset vaatii hallitusta perumaan veronkorotuksen, sillä Suomen kilpailukyky ei kestä enää minkäänlaisia veronkorotuksia.
Suomen polttoaineiden hinnat Euroopan kärkitasoa
Myös kuljetusalan edunvalvontajärjestö SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto pitää nykytilanteessa polttoainekustannusten lisäämistä edes vähäisessä määrin järjettömänä. Jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla. Kasvavat logistiikkakustannukset siirtyvät tuotteiden, kuten ruuan, loppuhintoihin, jotka jäävät kuluttajan maksettavaksi.
Toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, joissa polttoaineiden veroja on laskettu hinnannousun seurauksena, Suomen hallitus korottaa veroja entisestään. Tilanteesta kärsivät sekä kotitaloudet ja teollisuus että kuljetusala.
Hallitus korotti polttoaineiden verotusta viimeksi kaksi vuotta sitten. Bensiinin osalta litrahinnan korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselin osalta 6,9 senttiä. Kireästä verotuksesta johtuen polttoaineen hinta on vuodesta toiseen Euroopan kärkitasoa.
Vanha sanonta kepusta pitää paikkansa
Hallituksen ja varsinkin keskustan riveistä on pitkään vakuuteltu, että polttoaineverotukseen ei enää olisi tulossa uusia korotuksia tällä hallituskaudella. Keskustan puhe on osoittautunut tyhjäksi ja halvaksi – jälleen kerran.
Valtiovarainministerinä toimiva keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko vakuutti tammikuussa 2021, että polttoaineiden verojen korottamattomuus olisi keskustalle hallituskysymys. MT:n haastattelussa Saarikko väitti, että keskusta pitää tiukasti kiinni näkemyksestään, ettei liikennepolttoaineiden verotusta kiristetä.
– Se on meidän reunaehtomme. Keskustalle käy linja, joka on hallitusohjelmassa ja se on nyt tehty. Syksylläkin keskustan kanta on se, että tämän vaalikauden polttoaineiden veronkorotukset on nyt tehty, Saarikko lausuu haastattelussa viitaten aiempaan vuoden 2020 polttoaineiden veronkorotukseen.
Samalla varmuudella Saarikko paalutti keskustan linjaa vuosi sitten Demokraatti-lehden haastattelussa:
– Bensaveron korotusta, muitakaan polttoaineveron tai lämmityspolttoöljyjen korotuksia tämä esitys eivätkä hallituksen suunnitelmat sisällä, Saarikko sanoi.
Vanha sanonta, jonka mukaan kepu pettää aina, kuvaa tilannetta erinomaisesti edelleen vuonna 2022.
Kärnän twiitti ikääntyi huonosti
Myös keskustan lausuntoautomaattina tunnetun Mikko Kärnän lupaukset polttoaineverotuksesta olivat täysin omaa luokkaansa toissa vuonna, hieman ennen koronan leviämisen alkamista.
Runsaat kaksi ja puoli vuotta myöhemmin voidaan todeta, ettei twiitti ole vanhentunut arvokkaasti.
Meille ei tule mitään uusia korotuksia polttoaineverotukseen tällä hallituskaudella tämän yhden hallitusohjelmassa päätetyn indeksikorotuksen lisäksi. Ja sekös sinua harmittaa.
— Mikko Kärnä 🇫🇮🇺🇦 (@KarnaMikko) January 24, 2020
Kärnä vastaa twiitissään perussuomalaisten kansanedustajalle Sanna Antikaiselle, joka kehottaa Kärnää pitämään sanansa. Todettakoon, että vaikka ei pitänytkään, Kärnä toki aina keksii selitykset.
Keskusta ei ole ainoa hallituspuolue, joka on sumuttanut äänestäjiä polttoaineiden verojen korotukseen liittyvillä tyhjillä lupauksilla. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) lupasi pari vuotta sitten, että polttoaineveron korotus voidaan korvata kokonaan vähävaraisille ja maalla asuville.
– Pankkitilille ilmestyy rahaa, Harakka lausui Ylen A-Studiossa kaksi vuotta sitten.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Jani Ylälehto kuluttajahinnat polttoaineiden hinnankorotukset SKAL kuljetuskustannukset sumutus Mikko Kärnä Annika Saarikko Timo HArakka Takinkääntö Sanna Antikainen perussuomalaiset SDP hallitus Keskusta verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Kepun Saarikolta outoja takinkääntösyytöksiä – Purra huomautti, että keskustan puheet ja teot hallituksessa ovat kaukana toisistaan

Huippukallis sähkö ja polttoaine köyhdyttävät kansaa – keskustan johdolta ylimielistä puhetta: ”Sopeutukaa uuteen”

Purra: Hallituskauden saldoksi jää valtava alijäämä ja velka – ”Rahaa viskottu ympäriinsä, tärkeysjärjestystä ei ole”

Antikainen: Pommi tulossa – hallitus aikoo nostaa polttoaineveroa

Energiakriisi kurittaa kansalaisia – missä viipyvät hallituksen todelliset toimet kriisiin vastaamiseksi?

Diesel jo bensaa kalliimpaa – käyttövoimavero on nyt rangaistusvero

Ristiriitaista kiertelyä kyselytunnilla: Hallituksen päätöksellä polttoainevero nousee taas vuodenvaihteessa – hyväksyykö hallitus vielä päälle EU:n päästökaupan?

EU-parlamentti piiskaa lisävauhtia päästövähennyksiin – nyt kallistuvat myös lentäminen, laivamatkailu sekä lämmittäminen
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Joka toinen somaliäiti Suomessa on yksinhuoltaja – onko yksinhuoltajuus oikeasti moniavioisuutta?
Ylen artikkeli vuodelta 2009 kertoi, että 46 prosenttia Suomessa asuvista somaliäideistä asui tuolloin yksin lastensa kanssa. Yhtenä selittävänä tekijänä jutussa pidettiin moniavioisuutta, sillä Suomessa voi kihlautua useamman henkilön kanssa.

Päivän pointti: Antti Lindtman sanoo vaalitentissä, ettei halua enempää humanitaarista maahanmuuttoa, kunnes puolueen raskaan sarjan kuiskaaja ilmoittaa, että kyllä haluaa – mistä oikein on kyse?

Luonnonvarakeskus ei vastannut määräajassa kansanedustajan tietopyyntöön susitietojen ristiriitaisuuksista – Antikainen: Salaileeko Luke jotakin?
Tiedotusvälineissä pohdittiin alkuvuodesta, miksi Luonnonvarakeskuksen (Luke) susien kanta-arvioiden määrän mukaan niiden lukumäärä ei ole Suomessa juurikaan kasvanut viime vuosina. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen lähetti Lukelle 24.3. virallisen tietopyynnön, jossa hän pyysi selvennystä susien määräarvioiden perusteista ja DNA-näytteiden käytöstä kanta-arvioissa. Luke toimitti vastauksensa tämän artikkelin julkaisemisen jälkeen.

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vihreät ajavat järjettömässä autovihassaan alas Helsingin katuverkostoa – ”Ei kiusattaisi enää autoilijaa”, vetoaa varatuomari

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.