

SU
Kaupunginvaltuutettu Pia Kopra vaatii ulkopuolista toimijaa selvittämään metron kuljettajien huonoja työskentelyolosuhteita
Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Pia Kopra (ps.) on vastikään jättänyt valtuustoaloitteen metroliikenteen jatkuvista häiriöistä ja metronkuljettajien heikentyneistä työskentelyolosuhteista. Kopra on yrittänyt useita kertoja nostaa metroasiaa keskusteluun Helsingin valtuuston kyselytunnille, mutta syystä tai toisesta halukkuutta asian käsittelyyn ei ole löytynyt. Hän vaatii häiriöiden syiden tarkkaa selvittämistä.
– Metroliikenteessä on ollut viime aikoina jatkuvia häiriöitä. Ajamatta jääneiden vuorojen takia junat ovat olleet liian täynnä ja matkustajat ovat joutuneet ahtautumaan käytäville limittäin. Kaikki eivät ole edes mahtuneet kyytiin. Häiriötilanteet ovat johtuneet eri syistä mm. palo-ovessa olleesta ongelmasta ja radalle pudonneesta työkoneesta jne. Palosuojaovien tunnistimissa on ollut useampia häiriöitä ja esim. 28.2.2018 häiriön seurauksena Kampin ja Ruoholahden välillä oli vain yksi raide käytössä, kaupunginvaltuutettu Kopra listaa ongelmia.
Pia Kopra käy läpi metroliikenteen ongelmakohtia. Youtube, 3 min 38 sek.
Kopran mukaan kuljettajat ovat kertoneet useista häiriötilanteista häiriötilanteita. Myös muutama niin sanottu läheltä-piti-tapahtuma on koettu.
– Henkilökunta on tehnyt useita kanteluita Trafiin. On myös erittäin huolestuttavaa, että koeajoista on kiireen takia ajoittain luovuttu. Koeajoilla pyritään tarkistamaan mm., ettei reitillä ole esteitä.
Kopra moittii myös kuljettajien kehnoja työskentelyolosuhteita.
– Kuljettajilla on ongelmia metrojunien ohjaamojen ilmanvaihdon ja työergonomian kanssa. Lisäksi vaikea tilanne uusien pääteasemien käymälöiden kohdalla on kuljettajien kannalta epäinhimillinen. Käymälät ovat liian kaukana. Työnantaja HKL on vienyt kuljettajien tauot minimiin, aikataulut ovat tiukkoja ja ajoajat ovat pidentyneet.
– Kuljettajien määrä ei ole tällä hetkellä riittävä esim. tilanteessa, jossa kuljettaja sairastuu kesken vuoron. HKL on poistamassa metrossa vuosikymmeniä käytössä olleen varakuljettaja järjestelmän, joka on ennen varmistanut liikenteen jatkuvuuden, kun vuorossa olevalle kuljettaja on estynyt täyttämästä vuoroaan.
– Edellä olevien seikkojen perusteella esitän, että häiriöiden syyt selvitetään tarkoin ja pyritään löytämään kestävät ratkaisut siihen, että liikenne saadaan sujumaan säännöllisesti ja turvallisesti. Ulkopuolinen toimija on saatava selvittämään työntekijöiden olosuhteet ja niihin tulee tehdä tarvittavat parannukset.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää