
LEHTIKUVA
Katalonian itsenäisyyshuuma koettelee Espanjan yhtenäisyyttä
Espanjan parlamentti hylkäsi tiistaina 8. huhtikuuta pyynnön järjestää kansanäänestys Katalonian itsenäistymisestä Espanjasta. Tätä edelsi Espanjan perustuslakituomioistuimen 25. maaliskuuta antama päätös, jonka mukaan 9. marraskuuta pidettäväksi suunniteltu kansanäänestys on perustuslain vastainen.
Huolimatta suuresta kansansuosiosta ja poliittisesta kannatuksesta alueellisessa parlamentissa ei Katalonian tie kohti itsenäisyyttä olekaan helppo. Paine muutokseen voi kuitenkin johtaa tulevaisuudessa Katalonian aikaisempaa suurempaan itsehallintoon.
Katalaanien vahva kansallinen itsetunto pohjautuu historiaan ja omaan kieleen. Katalonia oli keskiajalla sisäisesti itsenäisenä Aragonian kruunun kuningaskunnan osavaltiona läntisen Välimeren merivalta, jonka vaikutus ulottui Baleaareilta Sardiniaan, Sisiliaan ja aina Kreikkaan asti. Kataloniassa kehittyi jo silloin oma tasavaltalainen hallintojärjestelmä. Espanjan osana katalonialaiset ovat kokeneet myös sortoa. 1900-luvulla kenraali Francon diktatuurin aikana katalonialaisten demokraattiset vapaudet kumottiin, puolueet kiellettiin ja sensuuri kukoisti. Silloin myös katalaanin kieli kiellettiin kouluista ja lehdistöstä ja julkishallinnosta sekä katalaanin kulttuurin harjoittamista rajoitettiin.
Francon aikakautta seuranneesta demokraattisesta siirtymäkaudesta lähtien Espanja on ollut jaettu 17 autonomiseen alueeseen. Espanja ei ole liittovaltio, mutta kullakin alueella on oma parlamenttinsa ja jonkin verran lainsäädäntövaltaa. Verotuksessa alueisiin sovelletaan kahdenlaista järjestelmää. Baskimaalla ja Navarralla on oikeus kerätä ja hallita omat veronsa. Katalonia sen sijaan on muiden autonomisten alueiden tapaan osana alueiden välisiin tulonsiirtoihin perustuvaa järjestelmää.
Katalonian itsenäisyyshalut pohjautuvat kansallisen tietouden ohella myös taloudellisesti ongelmalliseen suhteeseen Madridin keskushallinnon kanssa. Barcelonan yliopiston kansantaloustieteen professorin Elisende Paluzien mukaan Katalonian alueiden välisiin tulonsiirtoihin liittyvä nettovaje oli vuosina 2002-2009 keskimäärin 8,6 prosenttia alueen bruttokansantuotteesta, mikä merkitsee 16,4 miljardia euroa eli 2 251 euroa henkilöä kohden. Jokaista veroina Kataloniassa maksettua euroa kohden vain 52 senttiä palaa takaisin Kataloniaan. Pahinta katalaanien mielestä on se, että verojärjestelmä ei kohtele alueita loogisesti tulojen mukaan.
Puolet kannattaa itsenäistymistä
Tuoreimpien mielipidetiedustelujen mukaan 50 prosenttia Katalonian asukkaista kannattaa itsenäistymistä. Vankasta katalaanien suosiosta huolimatta Katalonian itsenäistyminen on monimutkainen prosessi, jonka onnistumista voidaan pitää epävarmana. Syynä tähän on Espanjan hallituksen jyrkän kielteinen kanta itsenäisyyshanketta kohtaan. Yksi hallituksen käyttämistä perusteista kansanäänestystä vastaan on se, että Espanjan vuonna 1978 hyväksytty perustuslaki ei hyväksy muuta kuin yhtenäisen Espanjan valtion. Perustuslain mukaan koko Espanjaa koskevat kansanäänestykset tulee pitää kansallisesti, ei alueellisesti.
Kansainvälisen oikeuden näkökulmasta Katalonian itsenäistymishankkeen pulmallisuus selittyy kansojen itsemääräämisoikeuden käsitteen epämääräisyydellä. Kysymys alueiden itsenäistymisestä on tasapainottelua ensinnäkin kansojen itsemääräämisoikeuden ja toisaalta valtion suvereeniuden ja alueellisen koskemattomuuden välillä. Vuonna 2011 edesmenneen italialaisen kansainvälisen oikeuden professorin Antonio Cassesen mukaan kansojen itsemääräämisoikeuden periaate ei anna itsenäisen valtion vähemmistöille tai etnisille ryhmille oikeutta erota yksipuolisesti valtioyhteydestään.
Katalonia kuin Ahvenanmaa
Kansainvälisen oikeuden niin sanotun korjaavan eron periaatteen mukaan kuitenkin valtion sisäiselle vähemmistöryhmälle tulee antaa oikeus itsenäisyyteen, jos siltä on evätty oikeus sisäiseen itsehallintoon ja jos alue on suljettu ulos maan hallinnosta. Katalonian kohdalla kriteeri ei täyty, koska sen vuodesta 1979 alkanut itsehallinto on taannut alueelle ja sen asukkaille laajat poliittiset, kielelliset ja kulttuuriset oikeudet. Suomalaistenkin hyvin tuntemassa tapauksessa Kansainliitto perusteli Ahvenanmaan pysymistä Suomen alaisuudessa sillä, että Suomi ei ollut sortanut ahvenanmaalaisia. Saksalaissyntyisen amerikkalaisen kansainvälisen oikeuden professorin Thomas Franckin mukaan itsehallinnon käsite ei enää viittaakaan valtioyhteydestä eroamiseen, vaan oikeuteen osallistua poliittisesti maan sisällä.
Katalonian hallitus ei aio mahdollisesta Espanjan keskushallinnon kielteisestä kannasta huolimatta antaa periksi ja se on vakuuttanutkin jatkavansa itsenäistymisprosessia. Monien katalaanien mielessä häilyy yhä synkkänä muistona diktaattori Francon aika, jolloin Katalonialta evättiin autonominen asema ja katalaanin kielen käyttöä rajoitettiin.
Espanja valmis koviin otteisiin?
Espanjan hallitus on antanut ymmärtää olevansa valmis käyttämään kovia otteita separatistisia liikkeitä kohtaan. Vuonna 2005 se epäsi Baskimaalta oikeuden järjestää kansanäänestyksen laajemmasta itsehallinnostaan, jonka perusteella Baskimaan ja Espanjan keskushallinnon suhde olisi määritelty löyhästi “vapaaksi liitoksi”. Espanjan hallitus vastasi tähän uhkaamalla heittää baskien johtajat vankilaan, jos nämä toteuttaisivat uhkauksensa äänestyksestä.
Katalonian itsenäistymisprosessissa on kuitenkaan vaikea uskoa muuhun kuin rauhanomaiseen ja demokraattiseen ratkaisuun pelkästään jo siksi, että kansainvälinen yhteisö seuraa herkeämättä Katalonian tilannetta. Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen suostuminen Skotlannin kansan tahdonilmaisuun antaakin osaltaan painetta myös Espanjalle. Pattitilanne saattaa lopulta johtaa myös kompromissiratkaisuun, jonka pohjalta lähivuosina voi syntyä Espanjan federaatio. Kompromissiratkaisussa Espanjan onnistuisi säilyttää alueellinen yhtenäisyytensä, Katalonian saadessa suuremman itsemääräämisoikeuden etenkin talous- ja veropolitiikassa.
SAKARI LINDEN
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Helsingin teologisessa tiedekunnassa opiskeleva nainen kirjoitti loppuesseeseensä sanan “islamisaatio”, ja bumerangihan siitä tuli – “Ei voida arvostella”
Opiskelija käytti tenttivastauksensa yhdessä osassa sanaa ”islamisaatio.” Tentaattori ilmoitti, ettei tenttivastausta voi arvioida, koska siinä esiintyi termi, joka ei yliopiston mielestä ollut "akateemisesti vakiintunut". Tapaus osuu tieteenteon ytimeen. Opiskelija oli ehdottanut islamisaatiota jatkotutkimuksen aiheeksi. Jos jotakin väitettyä tai oletettua ilmiötä ei saa ehdottaa edes tutkimuskohteeksi siksi, että ilmiö ei ole ”akateemisesti vakiintunut”, putoaa tutkimukselta pohja. Yliopistojen tehtävä kun on juurikin tutkia sitä, mikä ei ole vielä tiedossa.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Hallitus harkitsee vakavasti palkkojen veroalea – SAK, jonka pitäisi olla duunareiden puolella, aloitti heti neliraajajarrutuksen: Vastustaa työntekijöiden ostovoiman vahvistamista
SAK ja ay-liike laajemminkin on jyrkästi asettunut vastustamaan hallituksen kaavailemaa ansiotuloverotuksen keventämistä - siitäkin huolimatta, että matalampi verotus tarkoittaa enemmän käteen jäävää vastiketta työn tekemisestä. Kokonaisuudessa kannattaa huomata, että vaikka veronalennukset hyödyttävätkin työntekijää ja lisäävät ostovoimaa, liitot eivät veronalennuksista hyödy mitään.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.
