Kurvinen totesi:
– On ilmennyt nyt tässä, että hallitus haluaa ottaa EU:n liikenteen päästökaupan käyttöön ennenaikaisessa aikataulussa vuodesta 2027 alkaen. 2030-luvulla olisi velvoite ottaa käyttöön tämä päästökauppa, mutta nyt persu-kokoomuslainen hallitus haluaa ottaa tämän autoilijoiden päästökaupan käyttöön ennenaikaisella aikataululla.
Purra vastaa:
– Ajattelin, että tässä ensimmäisen kysymyksen kohdalla oltaisiin päästy jo pohjalle, mutta päästiinkin tässä. Te kysytte minulta liikenteen päästökaupan järjestelmästä, jonka Marinin-Saarikon hallitus viime kaudella on käynyt kuittaamassa Euroopan unionissa. Kyllä – meille jää tässä täytäntöönpano.
– On kaksi vaihtoehtoa. Joko se viedään vuonna 2027 tai sitten muutamaa vuotta myöhemmin, mutta tulos on sama. Kustannuksia kyllä syntyy. Joko maksetaan päästökaupan kautta tai sitten esimerkiksi eräänlaisella hiiliverolla ja kustannukset ovat samat. Byrokratiaa ja kaikkea muuta, mitä komissio tässä edellyttää.
Nykyhallitus kohtuullistaa autoilun kustannuksia
Purra muistutti, että nykyinen hallitus on valmis kohtuullistamaan ylipäätänsä autoilun kustannuksia ja on sitä tehnytkin.
– Paitsi että me olemme sopineet ammattidieselin tuomisesta samaan aikaan tämän päästökauppajärjestelmän kanssa, joka kohtuullistaa kustannuksia raskaan liikenteelle ja logistiikkaan. Meidän hallitusohjelmassa on lukuisia toimia, jotka laskevat käytännössä polttoaineen hintaa. Ja tämä on, edustaja Kurvinen, siinä se oleellinen asia.
Katso räväkkä keskustelu videota: