
Kapina laivalla – merihädästä pelastetut pakolaiset uhkasivat miehistöä tappamisella
Meripelastajien työ on aina ollut vaarallista, mutta nyt Välimerellä näyttää siltä, että suurin uhka ei olekaan julma meri vaan merihädästä pelastetut ihmiset. Tällä kertaa pelastetut uhkasivat lehtitietojen mukaan tappaa pelastajansa, mikäli heidät palautettaisiin Libyaan.
Öljynporauslauttojen huoltoalus Vos Thalassa vastasi maanantai-iltana hätäkutsuun Libyan rannikolla ja poimi kyytiinsä 67 Saharan eteläpuolisesta Afrikasta tulossa olevaa henkilöä, jotka olivat pyrkimässä laittomasti Italiaan. Kumiveneessä oli ollut miesten joukossa kolme naista ja kuusi lasta, kertoo The Times -lehti.
Vos Thalassan kapteeni pyysi lupaa kuljettaa laittomat maahanpyrkijät johonkin Italian satamaan, mutta Italian viranomaiset kielsivät tämän. Uutistoimisto Rain haastattelemat italialaiset viranomaislähteet ovat sitä mieltä, että Vos Thalassan ei olisi pitänyt lainkaan sekaantua pelastusoperaatioon, koska Libyan rannikkovartiosto oli jo matkalla paikalle.
Vos Thalassa siis tavallaan nappasi lastin Libyan rannikkovartioston nenän edestä. Italian kieltäydyttyä ottamasta tulijoita vastaan, kapteeni pyrkikin seuraavaksi luovuttamaan merestä pelastetut Libyan rannikkovartiostolle. Mutta kun kyytiläiset kuulivat tästä, vaikeudet alkoivat.
Merihädästä pelastetut eivät missään tapauksessa halunneet takaisin Libyaan, joten tilanne Vos Thalassa -aluksella kävi uhkaavaksi. Lehtitietojen mukaan miehistön jäseniä tönittiin ja uhkailtiin tappamisella. Lopulta laivan miehistö meni turvaan komentosillalle ja hälytti Italian rannikkovartioston aluksen apuun.
Uhkaava tilanne laukesi, kun afrikkalaiset siirrettiin Italian rannikkovartioston alukseen ja kuljetettiin Italiaan, jossa kapinan johtajat oli tarkoitus marssittaa oikeuden eteen. Siirtolaiset pääsivät siis sittenkin Italiaan, jonne tahtoivatkin.
Nyt kun tulijat ovat Italiassa, tarina on muuttunut. Vos Thalassa -laivaa operoivan yrityksen edustaja kertoi italialaislehdille, että mitään varsinaista kapinaa ei olekaan ollut, eikä ketään miehistön jäsenistä ole pahoinpidelty. Hänen mukaansa avunpyyntö Italian rannikkovartiostolle oli vain temppu, jolla laivan miehistö pyrki ratkaisemaan pattitilanteen. Varustamon edustaja myöntää toki, että tilanne laivalla oli hyvin jännittynyt.
Italian uuden hallituksen tavoitteena on nollatoleranssi mereltä tulevien laittomien maahanpyrkijöiden suhteen. Niinpä hallitus on kieltänyt kansalaisjärjestöjen meripelastusaluksia käyttämästä satamiaan. Malta on samoilla linjoilla ja on jopa takavarikoinut kansalaisjärjestöjen aluksia. Jatkossa Italia aikoo kieltää myös rahtialuksia kuljettamasta mereltä poimittuja tulijoita Italiaan. Vos Thalassa oli ensimmäinen Italiaan rekisteröity kaupallinen alus, jolle tämä kielto annettiin.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Vieläkö uskallat lähteä risteilylle? – Ruotsinlaivan sisään voi ajaa vaikka räjähteillä lastatun auton
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Helsingin teologisessa tiedekunnassa opiskeleva nainen kirjoitti loppuesseeseensä sanan “islamisaatio”, ja bumerangihan siitä tuli – “Ei voida arvostella”
Opiskelija käytti tenttivastauksensa yhdessä osassa sanaa ”islamisaatio.” Tentaattori ilmoitti, ettei tenttivastausta voi arvioida, koska siinä esiintyi termi, joka ei yliopiston mielestä ollut "akateemisesti vakiintunut". Tapaus osuu tieteenteon ytimeen. Opiskelija oli ehdottanut islamisaatiota jatkotutkimuksen aiheeksi. Jos jotakin väitettyä tai oletettua ilmiötä ei saa ehdottaa edes tutkimuskohteeksi siksi, että ilmiö ei ole ”akateemisesti vakiintunut”, putoaa tutkimukselta pohja. Yliopistojen tehtävä kun on juurikin tutkia sitä, mikä ei ole vielä tiedossa.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Hallitus harkitsee vakavasti palkkojen veroalea – SAK, jonka pitäisi olla duunareiden puolella, aloitti heti neliraajajarrutuksen: Vastustaa työntekijöiden ostovoiman vahvistamista
SAK ja ay-liike laajemminkin on jyrkästi asettunut vastustamaan hallituksen kaavailemaa ansiotuloverotuksen keventämistä - siitäkin huolimatta, että matalampi verotus tarkoittaa enemmän käteen jäävää vastiketta työn tekemisestä. Kokonaisuudessa kannattaa huomata, että vaikka veronalennukset hyödyttävätkin työntekijää ja lisäävät ostovoimaa, liitot eivät veronalennuksista hyödy mitään.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.