

Kansalaisaloite.fi
Kansalaisaloitteiden Suomen ennätys! Dieselveron poistamiseen tähtäävä aloite rynnisti päivässä maaliin ja pitkälle ylikin – listalle 70 000 nimeä
Autoilun hintakurjuus sai löpöväen liikkeelle: kansalaisaloite dieselveron poistamiseksi etenee eduskuntaan. Maanantaina jätetty kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamiseksi keräsi yhden ainoan päivän aikana tarvittavat yli 50 000 allekirjoittajaa, joten se etenee eduskunnan käsittelyyn. Kansalaisaloitteen takana ovat haapaveteläiset Sisko Paavola, Tuulikki Paavola ja Tapio Mäkinen. Kyseessä on kansalaisaloitteiden keräämisen Suomen ennätys.
Myöhään maanantai-iltana kansalaisaloitteella oli jo yli 70 000 allekirjoittajaa.
Aloitteen tekijät olivat ymmärrettävästi äimän käkenä. “Tämä on aivan uskomatonta”, Tuulikki Paavola totesi Talouselämälle.
Diesel maksaa monella pumpulla jo bensaa enemmän ja silti dieselautoilijat joutuvat maksamaan vielä erillistä käyttövoimaveroa. Dieselin verotus on kevyempää kuin bensiinin verotus ja diesel on ollut tästä syystä halvempaa kuin bensa. Käyttövoimaveroa peritään autoilijoilta juuri tästä edesmenneestä syystä.
Kansalaisaloite on perussuomalaisen kansanedustajan ehdotuksen mukainen
Kansanedustaja Ville Tavio (ps.) puuttui autoilijoiden epäoikeudenmukaiseen verokohteluun jo lokakuun lopussa, kun hän jätti eduskunnassa dieselautojen käyttövoimaverosta luopumista koskevan kirjallisen kysymyksen hallitukselle.
Kansanedustaja Tavion mukaan nykyään ei enää ole voimassa vanha pääsääntö, että dieselajoneuvon käyttäjä saa merkityksellisesti edullisempaa polttoainetta. Tavion mukaan Suomeen on muodostunut autoilijoita syrjivä tilanne, jossa korkea verotus haittaa merkittävästi niin kuljetusalan kuin yksityisautoilijoidenkin elämää.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaiset kyselytunnilla: Polttoainevero alas! – Orpo ei muistanut lupausta veroalennuksen harkitsemisesta

Taviolta kirjallinen kysymys dieselverosta – “Suomessa on autoilijoita syrjivä tilanne”

Hallituksen autopolitiikka menee camp-huumorin puolelle – seurauksena Suomen autokanta ikääntyy, suurenee ja diesel-autojen osuus kasvaa

Putkonen autoilijan asialla, esittää dieselautojen käyttövoimaveron poistamista ja samanaikaisesti sekä bensiinin että dieselin pumppuhinnan laskemista 25-30 sentillä

Takki kääntyy kysyjän mukaan – tiukan linjan ilmastopolitiikan valinneet demarit sekoilevat bensan hinnan korotuspuheidensa kanssa
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää