Vain jokunen päivä sitten Suomen Uutiset uutisoi internet-jättien monopolivallasta, joka huolestuttaa viestinnän asiantuntijoita. Sana tuli lihaksi tänään, kun Google ilmoitti sulkevansa eurooppalaiset mediat Doubleclick-mainosjärjestelmänsä ulkopuolelle 18 päivän kuluttua. Näin tapahtuu, jos mediat eivät antaudu ehdoitta ja suostu Googlen vaatimuksiin.
Viimeinen taisto on syntynyt EU:n tietosuoja-asetus GDPR:n ympärille. Se astuu voimaan parin viikon kuluttua 25. toukokuuta. GDPR tarkoittaa sitä, että kansalaisilla on oikeus saada tietää, miten heistä kerättyä tietoa käsitellään.
Yksittäisellä kuluttajalla on mahdollisuus myös vaatia omat tietonsa poistettavaksi yrityksen asiakasrekisteristä. Jos yritys ei noudata tietosuoja-asetusta, sakkoa voi rapsahtaa 4 prosenttia liikevaihdosta. Miljardiluokan liikevaihtoa pyörittävillä yrityksillä se on paljon rahaa.
Kaikessa lyhykäisyydessään Google vaatii Breakit-uutissivuston mukaan eurooppalaisilta asiakasyrityksiltään sitä, että nämä noudattavat GDPR:n säännöksiä. Mutta sitten se tyrmäys: Google tiettävästi vaatii itselleen oikeutta kaikkeen medioiden keräämään asiakastietoon. Google ei myöskään aio kertoa sitä, mihin se tätä tietoa aikoo käyttää. Ja jos sitten paljastuu, että tietoa käytetään väärin, vastuu jää eurooppalaiselle medialle itselleen.
Googlen ukaasin taloudellinen merkitys selvisi ruotsalaiselle medialle tänään. Lasku siitä, että isot ruotsalaiset mediat jäisivät Googlen mainossysteemin ulkopuolelle on luokkaa 100 miljoonaa euroa vuodessa. Suomessa media-alan menetykset olisivat ehkä luokkaa 20-40 miljoonaa euroa vuositasolla.
Googlen Dobleclick on maailman suurin ohjelmalliseen mainosten ostamiseen keskittynyt yritys. Ennen vanhaan digitaalisetkin mainokset myytiin käsipelillä, mutta nykyään muun muassa Googlen ansiosta mainoskauppa on robottien heiniä.