

Enontekiöllä linja-auto kaatuneena liukkaalla tiellä. / LEHTIKUVA
Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa
Lapin ELY-keskuksen mukaan ulkomaisen raskaan liikenteen kaluston huonot renkaat aiheuttavat suuria ongelmia valtatiellä 21. Keskuksen tiedon mukaan liian kuluneilla renkailla liikkuvat ovat pääsääntöisesti ulkomaalaisia kuljetusajoneuvoja.
Tieliikennekeskuksen mukaan liukkaalla tiellä on toisinaan kiinni useita raskaita ajoneuvoja ja tie on suljettuna tuntien ajan. Raskaita ajoneuvoja voi olla suistuneina poikittain tielle tai tieltä sivuun.
– Ajoneuvoja takaisin tielle nostettaessa on suljettava koko tie. Lapissa etäisyydet ovat pitkiä, jonka vuoksi nostokaluston saaminen paikalle vie runsaasti aikaa. Toisinaan nostokalustoa on jouduttu tilaamaan myös Norjan puolelta. Tie voi olla suljettuna hyvin pitkään ja kun liikenne on pysähdyksissä, se aiheuttaa ongelmia muille tienkäyttäjille, sanoo perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Juuso.
Ammattikuljettajat valittavat teiden kunnosta
Lapin ELY-keskuksen mukaan tien kunnossapito tapahtuu ohjeiden mukaan ja ongelmat ja sattuneet onnettomuudet eivät ole seurausta tien kunnossapidosta. Keskuksen mukaan valtatie 21 on korkeimmassa talvihoitoluokassa eli ensimmäisessä luokassa Torniosta napapiirille saakka. Siitä pohjoiseen tie on seuraavaksi korkeimmassa eli IB-hoitoluokassa. Kolari-Kilpisjärvi tieosuudella liikkuu paljon raskasta kuljetuskalustoa, noin 130-270 rekkaa päivässä.
– Ammattikuljettajien kertoman mukaan suurin ongelma on nimenomaan tien kunnossapito, mikä on olennaisesti huonontunut sen jälkeen, kun tienhoito kilpailutettiin. Ongelmia aiheuttaa myös runsas ulkomaalaisten kuljettajien määrä, jotka aikataulupaineissa ja talviolosuhteisiin tottumattomina käyttävät liian suuria tilannenopeuksia, Juuso toteaa.
Norjassa tiukempi valvonta
Norjan puolella tienhoito ja valvonta on hoidettu huomattavasti paremmin. Auraus ja lämpimällä hiekalla hiekoitus aloitetaan lähes heti lumisateen alkaessa, jolloin lumi ei pääse tiivistymään tien pintaan eikä polanteita muodostu. Norjassa myös rengasvaatimukset raskaalle kuljetuskalustolle ovat tiukemmat kuin Suomessa.
– Norjan tulli tekee rengasvalvontaa raja-asemalla, ja teiden varsilla valvontaa suorittaa Statens Vegvesen. Norjan tiukemmat määräykset ja tehokas valvonta ovat johtaneet siihen, että Norjaan menevät rekat vaihtavat usein Suomen puolella vetoautoon, jossa on paremmat renkaat ja Norjan viranomaisten vaatimat ketjut. Palattuaan Suomen puolelle kuljettajat vaihtavat takaisin huonommilla renkailla varustettuun vetoautoon.
– Olen tehnyt kirjallisen kysymyksen, jonka tavoitteena on saada tilanteeseen parannusta. Liikenneministerille osoitetussa kysymyksessä tiedustelen, aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin parantaakseen ulkomaisen raskaan kuljetuskaluston valvontaa Suomessa ja erityisesti valtatiellä 21, ja aikooko hallitus tiukentaa raskaan kuljetuskaluston talvirengasvaatimuksia ja myös selvittää mahdollisuutta nostaa talvihoitoluokkaa valtatiellä 21 napapiiriltä pohjoiseen, Juuso kertoo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Peltokangas: Tieverkko kuntoon – rahat ilmastoposeerauksesta ja haitallisesta maahanmuutosta

Koponen vastustaa ruuhkamaksuja: Työntekoon kohdistuva lisävero, joka ristiriidassa työllisyystavoitteiden kanssa

Mäkelä: Keskusta ja Berner autoilijan kimpussa – “Ikään kuin ei riittäisi, että autoilusta kerätään nyt vuosittain yli 8 miljardia veroja sekä maksuja”

PS: Voiko hallitus luvata, että rahat tieverkkoon löytyvät ja ettei satelliittiseurantaan perustuvaa tiemaksua valmistella?

Hallitus korotti polttoaineveroa keskustan tuella – Halla-aho muistuttaa, että ilmastointoilussakin on syytä säilyttää suhteellisuudentaju

Tavio muistutti päästövähennystavoitteiden kanssa intoilevaa ministeri Harakkaa: Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset

Reijonen: Pienten teiden korjausvelkaa saatava lyhennettyä

Juuso vaatii alueellisten yritysten aseman parantamista: “Pienten ja keskisuurten yritysten vaikea saada enää rakennusurakoita”
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää