

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Juuso: Polttoaineveroa alas ja dieselin käyttövoimavero kokonaan pois
Polttoaineen hinnat Suomessa ovat nousseet aivan hurjalle tasolle, mikä tekee työssäkäynnistä ja liikkumisesta erittäin kallista. Monella suomalaisella on pitkä työmatka ja hyvin moni joutuu kulkemaan ne omalla autollaan. Oman auton käyttö työmatkoihin ja arkipäiväiseen liikkumiseen vie tuloista yhä suuremman osan, mikä vähentää muuhun tarpeelliseen kulutukseen jäävää osuutta.
Ruotsin hallitus on vasta julkaissut autoilun tukipaketin, jolla valtio alentaa bensiinin ja dieselin polttoaineveroa tilapäisesti. Lisäksi hallitus lupaa jokaiselle ruotsalaiselle autonomistajalle noin sadan euron kertakorvauksen. Maaseudun autoilijoille korvaus on runsaampi, noin 150 euroa.
– Ruotsissa hallitus tukee myös kotitalouksia sähkölaskujen maksamisessa. Myös Ranska ja Puola ovat vasta päättäneet alentaa polttoaineveroa, perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Juuso kertoo.
Ammattidiesel käyttöön heti
Juuso on tehnyt tällä viikolla hallitukselle toimenpidealoitteen polttoaineveron ja käyttövoimaveron alentamisesta.
– Polttoaineveron alentaminen laskisi polttoaineiden pumppuhintaa ja dieselin käyttövoimaveron poistaminen tasoittaisi dieselauton käyttökuluja, Juuso painottaa.
– Myös jakeluyhtiöille asetetun jakeluvelvoitteen laskeminen alentaisi polttoaineen hintaa. Hallituksen tulisi huomioida myös ammattidiesel. Olen jo kaksi vuotta sitten vaatinut kirjallisella kysymyksellä ammattidieselin käyttöönottoa. Se vaikuttaa teollisuuden kuljetuskustannuksiin ja sen käyttöönottaminen helpottaisi kuljetusalan ahdinkoa. Ministeri Lintilä kertoi viime viikolla eduskunnalle, että nyt vihdoin hallitus on ottanut ammattidieselin suunnitelmiinsa. Kauan se kestikin.
Dieselveron perimiselle ei ole enää perusteita
Suomessa polttoaineen pumppuhinnasta noin 60 prosenttia on erilaisia veroja. Lisäksi autonkäyttäjältä peritään ajoneuvovero ja Suomessa liikennekäytössä olevista muista kuin moottoribensiinikäyttöisistä ajoneuvoista peritään käyttövoimaveroa.
Käyttövoimaveron määrä ei perustu päästöihin. Käyttövoimaverosta käytetään puhekielessä usein nimitystä dieselvero, koska käyttövoimamaksua suorittavat useimmiten ne, joilla on dieselkäyttöinen henkilöauto, pakettiauto tai kuorma-auto. Dieselauton käyttövoimavero on kaikista korkein. Dieselkäyttöisen henkilöautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä päivässä auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta.
– Dieselin hinta on noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Se asettaa dieselauton käyttäjät eriarvoiseen asemaan eikä dieselveron perimiselle ole enää mitään perustetta, Juuso korostaa.
Jakeluvelvoitetta pienennettävä
Polttoaineen hinnan lasku voidaan toteuttaa myös jakeluvelvoitetta pienentämällä. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden eli biopolttoaineiden osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin.
– Toisinaan autoilijoilta perittävää dieselveroa perustellaan dieselpolttoaineen muita pienemmällä polttoaneverolla. Se ei kuitenkaan voi olla peruste, koska dieselin hinta on jo noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Lähes kaikki Euroopan maat ovat päätyneet siihen, että pääosin raskaan liikenteen tavarakuljetuksissa käytettävää dieseliä ei voi verottaa yhtä raskaasti kuin bensaa, Juuso toteaa.
Vaikuttaa työn vastaanottamisen kannattavuuteen
Pitkien etäisyyksien Suomessa myös henkilöautojen käyttökulut on erityisen tärkeää pitää maltillisella tasolla.
– Polttoaineen kallis hinta lisää erityisesti niiden ihmisten kuluja ja ahdinkoa, jotka asuvat suurten kaupunkien ulkopuolella ja joilla ei ole käytettävissä julkisten kulkuneuvojen vaihtoehtoa liikkumiseen. Se tekee arkipäivän elämästä ja työmatkaliikkumisesta kallista, ja kalliin polttoaineen seurauksena työn vastaanottaminen kauempaa on vähemmän kannattavaa, Juuso sanoo.
Palkasta jäätävä käteen enemmän
Juuso huomauttaa, että ihmisten käteen jäävällä tulolla on suora vaikutus ihmisten toimeentuloon ja talouden kehitykseen. Kun ihmisillä jää palkasta riittävä osuus muuhun käyttöön kuin aivan pakollisiin menoihin, ylläpitää se kotimaan kulutuskysyntää ja palvelualan työllisyyttä ja lisää talouskasvua.
– Hallituksen olisi laskettava polttoaineveroa kautta linjan ja vähintäänkin peruttava kaksi vuotta sitten tekemänsä polttoaineveron korotus. Sen olisi myös luovuttava nykyisestä dieselveron perimisestä ja laskettava polttoaineen sekoitevelvoitetta, Juuso vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ammattidielsel bensa- ja dieselvero jakeluvelvoite polttoaineiden hinnankorotukset työssäkäynti toimeentulo ostovoima palkka Kaisa Juuso talous työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Koposelta ehdotuksia autoilijoiden ja ammattiliikenteen ahdinkoa helpottamaan: Jakeluvelvoite poistettava, ammattidiesel pikaisesti käyttöön

Tavio: Jakeluvelvoite keskeytettävä – dieselin hinta alas

Dieselin ja bensan hinnat nousivat yli kipurajan – tästä ei selittämällä selviä

Energiakriisin juuret ovat syvemmällä kuin Ukrainassa – nollapäästötavoite kaiken taustalla

Junnila vaatii jakeluvelvoitteen poistamista välittömästi: Polttoaineiden hinnat kohtuuttomia

Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: “Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”

Hinnat nousevat – polttoaineköyhyys uhkaa lapsiperheitä Britanniassa

Saksassa tankataan kesällä alebensaa

Ari Koponen moittii hallituksen kykenemättömyyttä helpottaa yrittäjien ahdinkoa: “Korkeat polttoainehinnat rapauttavat investoinnit ja heikentävät ostovoimaa”
Viikon suosituimmat

Väite: FBI viritti Trumpin kampanjatiimille “hunaja-ansan” kahdella naisagentillaan
Muutoksen tuulet puhaltavat myös FBI:ssa. Liittovaltion poliisin kaksi ylintä johtajaa on vaihdettu Trumpin luottomiehiin. Washington Times -lehden väitteen mukaan FBI on aloittanut tutkinnan vuonna 2015 alkaneesta salaisesta solutusoperaatiosta, jossa FBI:n aiempi pääjohtaja viritti Trumpin kampanjatiimille "hunaja-ansan" kahta naisagenttia käyttäen.

Yle valkopesee ja vähättelee maahanmuuttajien väkivallan uhreja – Sanna Antikainen: “Ilmeisesti Ylen leikkauksia on edelleen syytä jatkaa”
Saksassa tehdään tilastojen mukaan joka päivä noin 26 vakavaan loukkaantumiseen johtavaa veitsi-iskua. Yli puolet niistä on ulkomaalaisten tekemiä. Poliisitilastojen vääristymä pahentaa tilannetta, sillä kaksoiskansalaiset luokitellaan saksalaisiksi. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen kritisoi Yleisradion 24.2. julkaisemaa uutista, jossa se vähättelee Saksan maahanmuuttotilanteen vakavuutta ja esittää virheellisiä syitä Kristillisdemokraattiseen unioniin eli CDU:hun kuuluvan Friedrich Merzin suosiolle.

Iranilais-suomalaiset ihmettelevät, miksi Yle edistää Iranin islamistisen hallinnon propagandaa – jutussa haastateltu professori ylistänyt myös Hamasin terrori-iskuja
Ylen julkaisema artikkeli sai iranilais-suomalaiset ihmettelemään, onko juttu vahingossa julkaistu.

Analyysi: Euroopan merkittävin maa käy vaaleihin – Saksa on menettänyt maahanmuuton kontrollin täysin
Saksa äänestää tänään ennenaikaisissa liittopäivävaaleissa. Valtiovarainministerin erityisavustaja Mikael Lith analysoi kirjoituksessaan poliittista tilannetta.

BBC hyllytti Hamasin propagandaksi paljastuneen Gaza-dokumentin – päähenkilö olikin Hamas-johtajan poika
BBC maksoi dokumentin, jonka päähenkilöä esitti Hamas-johtajan poika. Päivä BBC:n julkaiseman dokumentin “Gaza: How to Survive a Warzone” ("Gaza: Kuinka selviytyä sotavyöhykkeellä") jälkeen brittiläinen journalisti David Collier paljasti dokumentin terroristikytkökset Hamasin johtoon. Hän kertoi viestipalvelu X:ssä, että 14-vuotias englanninkielinen kertoja Abdullah on Hamasin maatalousministerin Ayman al-Yazourin poika. Hän esiintyy dokumentissa Zakaria-nimellä.

VTT Pasi Holm: Tukipaketteja saaneet maat hyötyivät Suomen kustannuksella
Finanssikriisin jälkeen puhkesi eurokriisi 2010-luvun alussa. Heikoimmat kriisimaat olivat Kreikka, Espanja ja Portugali. Maat saivat muilta euromailta erilaisia tukipaketteja, ja ne joutuivat tasapainottamaan julkista talouttaan euromaiden ohjauksessa. VTT Pasi Holm tarkastelee sitä, miten näiden maiden kansalaisten ostovoima on kehittynyt kriisivuosien jälkeen.

Miko Bergbom arvosteli vasemmiston harjoittaman maahanmuuttopolitiikan hedelmiä: On saatu aikaan ilmiöitä, jotka eivät kuulu tähän yhteiskuntaan
Eduskunnassa käsiteltiin eilen hallituksen esitystä rikoslain muuttamiseksi nuoriso- ja jengirikollisuuden osalta. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom tylytti omassa puheenvuorossaan vasemmistolaisen maahanmuuttopolitiikan tuloksia, minkä vuoksi suomalaiseenkin yhteiskuntaan on jo päässyt juurtumaan ilmiöitä, jotka eivät tänne kuulu.

Ranskan hallitus aikoo kiristää maahanmuuttolakeja islamistisen veitsi-iskun jälkeen: ”Mitta on nyt täysi”
Algerialaismies puukotti hengiltä yhden ja haavoitti kolmea ihmistä lauantaina Mulhousen kaupungissa. Murhaajaa oli yritetty turhaan karkottaa Ranskasta 14 kertaa. Ranska uhkaa nyt Algeriaa vastatoimilla, jos maa ei suostu vastaanottamaan karkotettuja kansalaisiaan.

Vilhelm Junnila: Tätä Ukrainan ja Yhdysvaltojen mineraalisopimus tarkoittaa
Geopolitiikkaan syvällisesti perehtynyt kansanedustaja Vilhelm Junnila (ps.) analysoi Yhdysvaltain ja Ukrainan välisestä mineraalisopimusta.

Matti Putkonen: Ryhmärahat vai ”mummoralli” on kepun oma valinta
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää
PS Naiset 3/2024

Lue lisää