

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Juuso: Polttoaineveroa alas ja dieselin käyttövoimavero kokonaan pois
Polttoaineen hinnat Suomessa ovat nousseet aivan hurjalle tasolle, mikä tekee työssäkäynnistä ja liikkumisesta erittäin kallista. Monella suomalaisella on pitkä työmatka ja hyvin moni joutuu kulkemaan ne omalla autollaan. Oman auton käyttö työmatkoihin ja arkipäiväiseen liikkumiseen vie tuloista yhä suuremman osan, mikä vähentää muuhun tarpeelliseen kulutukseen jäävää osuutta.
Ruotsin hallitus on vasta julkaissut autoilun tukipaketin, jolla valtio alentaa bensiinin ja dieselin polttoaineveroa tilapäisesti. Lisäksi hallitus lupaa jokaiselle ruotsalaiselle autonomistajalle noin sadan euron kertakorvauksen. Maaseudun autoilijoille korvaus on runsaampi, noin 150 euroa.
– Ruotsissa hallitus tukee myös kotitalouksia sähkölaskujen maksamisessa. Myös Ranska ja Puola ovat vasta päättäneet alentaa polttoaineveroa, perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Juuso kertoo.
Ammattidiesel käyttöön heti
Juuso on tehnyt tällä viikolla hallitukselle toimenpidealoitteen polttoaineveron ja käyttövoimaveron alentamisesta.
– Polttoaineveron alentaminen laskisi polttoaineiden pumppuhintaa ja dieselin käyttövoimaveron poistaminen tasoittaisi dieselauton käyttökuluja, Juuso painottaa.
– Myös jakeluyhtiöille asetetun jakeluvelvoitteen laskeminen alentaisi polttoaineen hintaa. Hallituksen tulisi huomioida myös ammattidiesel. Olen jo kaksi vuotta sitten vaatinut kirjallisella kysymyksellä ammattidieselin käyttöönottoa. Se vaikuttaa teollisuuden kuljetuskustannuksiin ja sen käyttöönottaminen helpottaisi kuljetusalan ahdinkoa. Ministeri Lintilä kertoi viime viikolla eduskunnalle, että nyt vihdoin hallitus on ottanut ammattidieselin suunnitelmiinsa. Kauan se kestikin.
Dieselveron perimiselle ei ole enää perusteita
Suomessa polttoaineen pumppuhinnasta noin 60 prosenttia on erilaisia veroja. Lisäksi autonkäyttäjältä peritään ajoneuvovero ja Suomessa liikennekäytössä olevista muista kuin moottoribensiinikäyttöisistä ajoneuvoista peritään käyttövoimaveroa.
Käyttövoimaveron määrä ei perustu päästöihin. Käyttövoimaverosta käytetään puhekielessä usein nimitystä dieselvero, koska käyttövoimamaksua suorittavat useimmiten ne, joilla on dieselkäyttöinen henkilöauto, pakettiauto tai kuorma-auto. Dieselauton käyttövoimavero on kaikista korkein. Dieselkäyttöisen henkilöautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä päivässä auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta.
– Dieselin hinta on noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Se asettaa dieselauton käyttäjät eriarvoiseen asemaan eikä dieselveron perimiselle ole enää mitään perustetta, Juuso korostaa.
Jakeluvelvoitetta pienennettävä
Polttoaineen hinnan lasku voidaan toteuttaa myös jakeluvelvoitetta pienentämällä. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden eli biopolttoaineiden osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin.
– Toisinaan autoilijoilta perittävää dieselveroa perustellaan dieselpolttoaineen muita pienemmällä polttoaneverolla. Se ei kuitenkaan voi olla peruste, koska dieselin hinta on jo noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Lähes kaikki Euroopan maat ovat päätyneet siihen, että pääosin raskaan liikenteen tavarakuljetuksissa käytettävää dieseliä ei voi verottaa yhtä raskaasti kuin bensaa, Juuso toteaa.
Vaikuttaa työn vastaanottamisen kannattavuuteen
Pitkien etäisyyksien Suomessa myös henkilöautojen käyttökulut on erityisen tärkeää pitää maltillisella tasolla.
– Polttoaineen kallis hinta lisää erityisesti niiden ihmisten kuluja ja ahdinkoa, jotka asuvat suurten kaupunkien ulkopuolella ja joilla ei ole käytettävissä julkisten kulkuneuvojen vaihtoehtoa liikkumiseen. Se tekee arkipäivän elämästä ja työmatkaliikkumisesta kallista, ja kalliin polttoaineen seurauksena työn vastaanottaminen kauempaa on vähemmän kannattavaa, Juuso sanoo.
Palkasta jäätävä käteen enemmän
Juuso huomauttaa, että ihmisten käteen jäävällä tulolla on suora vaikutus ihmisten toimeentuloon ja talouden kehitykseen. Kun ihmisillä jää palkasta riittävä osuus muuhun käyttöön kuin aivan pakollisiin menoihin, ylläpitää se kotimaan kulutuskysyntää ja palvelualan työllisyyttä ja lisää talouskasvua.
– Hallituksen olisi laskettava polttoaineveroa kautta linjan ja vähintäänkin peruttava kaksi vuotta sitten tekemänsä polttoaineveron korotus. Sen olisi myös luovuttava nykyisestä dieselveron perimisestä ja laskettava polttoaineen sekoitevelvoitetta, Juuso vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ammattidielsel bensa- ja dieselvero jakeluvelvoite polttoaineiden hinnankorotukset työssäkäynti toimeentulo ostovoima palkka Kaisa Juuso talous työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Koposelta ehdotuksia autoilijoiden ja ammattiliikenteen ahdinkoa helpottamaan: Jakeluvelvoite poistettava, ammattidiesel pikaisesti käyttöön

Tavio: Jakeluvelvoite keskeytettävä – dieselin hinta alas

Dieselin ja bensan hinnat nousivat yli kipurajan – tästä ei selittämällä selviä

Energiakriisin juuret ovat syvemmällä kuin Ukrainassa – nollapäästötavoite kaiken taustalla

Junnila vaatii jakeluvelvoitteen poistamista välittömästi: Polttoaineiden hinnat kohtuuttomia

Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: “Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”

Hinnat nousevat – polttoaineköyhyys uhkaa lapsiperheitä Britanniassa

Saksassa tankataan kesällä alebensaa

Ari Koponen moittii hallituksen kykenemättömyyttä helpottaa yrittäjien ahdinkoa: “Korkeat polttoainehinnat rapauttavat investoinnit ja heikentävät ostovoimaa”
Viikon suosituimmat

Tynkkynen: “On vain ajan kysymys, milloin Li Anderssonin EU-varojen käyttö menee tutkintaan”
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen (ps.) oudoksuu oikeuden langettamaa kieltoa, joka estää Marine Le Penin osallistumisen Ranskan presidentinvaaleihin 2027. Le Pen menetti vaalikelpoisuutensa EU-varoihin liittyvien epäselvyyksien takia. EU-avustajien palkkaamiseen tarkoitettuja varoja oli tuomioistuimen mukaan käytetty Le Penin puolueen toimintaan, mikä on kiellettyä. Samalla Tynkkynen huomauttaa, että europarlamentaarikko Li Andersson järjesti alkuvuonna Suomessa festivaalin, jonka rahoitukseen hän käytti mepin viestintäavustustaan.

Toimeentulotuki on nyt kuin katiska, johon liian moni jää loukkuun – hallitus uudistaa sosiaaliturvajärjestelmää selkeämmäksi ja työhön kannustavammaksi
Hallitus pyrkii yksinkertaistamaan sosiaaliturvajärjestelmää. Tavoitteena on sujuvampi, yksinkertaisempi ja työhön kannustavampi sosiaaliturvajärjestelmä. Tarkoituksena on ohjata ihminen hakemaan ensin ensisijaisia etuuksia, kuten työmarkkinatukea, jotta henkilö saadaan palvelujärjestelmän piiriin ja velvoitteiden pariin.

Lääkärit ilman rajoja -järjestön Gazan työntekijät The Atlanticin haastattelussa: “Tiesimme, että Hamas oli läsnä”
Lääkärit ilman rajoja -järjestöltä on perätty vastausta kysymykseen, miten järjestö on voinut toimia gazalaisissa sairaaloissa huomaamatta Hamasin läsnäoloa tai sairaaloissa pidettyjä panttivankeja. The Atlanticin julkaisu todentaa, että sekä terroristit että heidän asevarastonsa sairaaloissa olivat järjestön yleisessä tiedossa oleva vaiettu salaisuus.

Antikainen: Suomi irtautuu Ottawan sopimuksesta ja panostaa turvallisuuteen – epäisänmaalliset toverit aloittivat heti myyräntyön
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mukaan vihervasemmistoa ei näytä kiinnostavan Suomen ja suomalaisten turvallisuus - saati puolustuskyky.

Onko suomalainen korkeakoulutus jo täysin turhaa puuhastelua? – Ammattikorkeakoulussa kaivettiin legopalikat esille
Aikuisopiskelija Aino pitää hyvin kyseenalaisena, että Suomeen tuotetaan kansainvälisiä opiskelijoita, joilla ei ole edes perustaitoja tai mahdollisuuksia työllistyä Suomessa. Samaan aikaan hänelle tarjotaan syventävien opintojen sijaan lähiopetusta, johon kuluu mm. leikkimistä legoilla.

Ukrainassa on meneillään Euroopan suurin mineraalivarkaus – Venäjä varastaa arvometallit miehittämiltään alueilta kiinalaisten avustuksella
Ukraina neuvottelee jälleen Yhdysvaltain kanssa mineraalivarantojensa hyödyntämisestä. Samaan aikaan Venäjä kiihdyttää valtaamiensa alueiden liittämistä itseensä ja ryöstää Ukrainan luonnonrikkauksia täyttä päätä. Apuna häärii monikasvoinen Kiina.

Keskusta ja SDP karsivat terveyspalveluita kovalla kädellä Keski-Suomessa – ”Demarit olivat valmiita vielä rajumpiin palveluverkoston leikkauksiin”
Julkisten terveyspalveluiden saatavuus huolestuttaa kansalaisia eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Keski-Suomen hyvinvointialueella palveluita karsitaan SDP:n ja keskustan johdolla rajusti.

Kunta- ja aluevaaleissa saa äänestää jopa 260 000 maahanmuuttajataustaista – demarit kalastelee nyt äänestäjiä venäjäksi ja arabian kielellä, somessa SDP toivottaa mielistellen ”Hyvää Eid-juhlaa”
Ulkomaalaistaustaisten äänestäjien määrä ja samalla painoarvo on edelleen kasvanut viime kuntavaaleista. Helsingissä ulkomaalaisia äänestäjiä on lähes 11 prosenttia ja Vantaalla jopa 15,8 prosenttia. Vasemmistopuolueet ovatkin aloittaneet loppukirin haaliakseen maahanmuuttajien massat taakseen.

USA:n maatalousministeriö lopetti transsukupuolisten viljelijöiden erityishankkeet – myös DEI-siemenet heitettiin roskiin
Yhdysvaltain valtionhallinnon tehostaminen jatkuu. Osana leikkauksia transsukupuolisille maanviljelijöille suunnattujen erityishankkeiden rahoittaminen on lopetettu. Tuholaistorjuntaan ei etsitä enää "monimuotoisuutta". Myös tiedostavat tomaatinsiemenet heitettiin roskiin.

Riikka Purra MTV:n puheenjohtajatentissä: Maahanmuutto laskenut Pisa-tuloksia
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra nosti maahanmuuton esiin suurimpana syynä Suomen Pisa-tulosten laskemiselle eilisessä puheenjohtajatentissä.