Vuodesta 2014 alkaen 61 972 yhdeksäsluokkalaista on reputtanut kansallisten kokeiden luetun ymmärtämisen osion. Tämä siitä huolimatta, että he ovat käyneet peruskoulua yhdeksän vuotta. Eivätkä silti ymmärrä lukemaansa.
– Kyseessä on valtava epäonnistuminen, kun emme onnistu auttamaan useampia oppilaita, toteaa opettaja ja aktiivi keskustelija Fredrik Sandström SVT:n uutisissa.
Massiiviset kertautuvat vaikutukset
Kansallinen koe koetaan ainakin opettajien piirissä liian helpoksi ja näkemystä vahvistavat Pisa-tutkimuksen tulokset. Neljäsosa 15-vuotiaista ruotsalaisista ei monikansallisessa vertailussa yllä lukutaidoltaan sellaiselle tasolle, että pärjääminen nyky-yhteiskunnassa olisi mahdollista.
Joka vuosi ruotsalaisesta peruskoulusta lähtee 25 000 lukutaidotonta nuorta ihmistä. Vuodesta 2014 lähtien heitä on jo yhteensä 225 000.
– Eräs selitys on se, että kunnollisen opetuksen järjestäminen on ollut haastavaa kaikkein ongelmallisimpien alueiden kouluissa, joissa oppilaat ovat vaarassa jäädä osaamiseltaan alle perustason, analysoi PISA-tutkimuksen Ruotsin lukutaitoa käsittelevän osion vastuullinen tutkija Stefan Johansson Göteborgin yliopistosta.
Yhteiskuntarauha uhattuna
Suomen tapaan nuorten lukutaidottomuudesta on noussut kova poru, mutta mediassa ei ole näkynyt pohdintoja siitä, mitä tästä kaikesta seuraa noin niinkuin pidemmällä tähtäimellä.
Maailma menee koko ajan vauhdikkaammin eteenpäin ja siinä selviämiseen tarvitaan yhä enemmän ja yhä tuoreempia taitoja. Jos kelkasta putoaa, kyyti voi olla kylmää. Kysytäänpä asiaa syy-seuraussuhteisiin erikoistuneelta tekoälyltä, vastaajana ChatGPT o1 Reason, joka ilmaisee asiat rakentavasti:
Yhteiskunnan tasolla tilanne uhkaa kasvattaa julkisen talouden menoja, syventää eriarvoisuutta ja vaikeuttaa demokratian toteutumista.
Pitkällä aikavälillä tämä tarkoittaa kasvavaa painetta sosiaaliturvajärjestelmän rahoitukselle. Kun työelämästä syrjäytyneiden määrä kasvaa, veropohja saattaa kaventua ja samalla sosiaaliturvan kustannukset nousta.
Tämä voi johtaa veronkorotuksiin, julkisten menojen priorisointiin ja erilaisten tukimuotojen tiukentumiseen.
Jos tilanteeseen ei puututa, yhteiskunnan on varauduttava laajamittaisiin sosiaali-, terveys- ja työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin seuraavien vuosikymmenten ajan.
Keskeinen ratkaisu on ennaltaehkäisevä työ varhaisissa koulutusvaiheissa, riittävä tuki lukutaidon kehittämiseen, räätälöidyt koulutuspolut sekä jatkuva aikuislukutaidon vahvistaminen.