
LEHTIKUVA
Itäinen Suomi mielissään valtatie 15:n hankerahoituksen toteutumisesta – Sheikki Laakso: ”Vihdoinkin kuokka iskee maahan”
Hallituksen ensi vuoden talousarvioesityksessä myönnetään 122 miljoonaa euroa valtatie 15:n Kotkan ja Kouvolan välisen tieosuuden parantamiseksi. Kaksikymmentä vuotta hankerahoitusta odottanut projekti on ollut kansanedustaja Sheikki Laakson poliittisen uran tärkein tavoite.
Hankesuunnitelma hyväksyttiin jo aiemmin kuluvana vuonna, joten työt voivat alkaa heti budjettikäsittelyn jälkeen. Käytännössä ensi vuonna.
Valtatie 15 on joutunut odottamaan hankerahoitusta jo yli 20 vuotta. Rahoituksen toteutuminen on ollut kansanedustaja Sheikki Laakson poliittisen uran tärkein tavoite. Siksi hän ottaa talousarvioesityksen erityisen suurella ilolla vastaan.
“Tarvittiin oikeanlainen hallitus”
– Ei voi olla kuin tyytyväinen. Vihdoinkin kuokka iskee maahan. Näin isot hankkeet eivät valmistu päivässä eivätkä kahdessa. Edunvalvontaan on laitettu lukematon määrä työtunteja. Lisäksi tarvittiin oikeanlainen hallitus, Laakso kuvaa helpottuneena.
Valtatie parannetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Tämä on merkittävä uutinen koko maakunnan elinvoimalle, koska valtatie 15 on Hamina-Kotka-sataman ja suurteollisuuden kuljetusten sekä Kymenlaakson työmatkaliikenteen pääväylä. Lisäksi tie on turvaton ja ruuhkainen.
Parannettavalla tievälillä on tapahtunut vuosina 2014–2018 yhteensä 140 onnettomuutta, joista henkilövahinkoihin johtaneita oli 39.

Sheikki Laakso kiittelee hallituksen panostuksia liikenneinfraan./KUVA MATTI MATIKAINEN
Suomen Uutiset
Lue myös
Ministeri Ranne: Turvallisuutta ja taloutta vahvistavat tiehankkeet nuijittu riihessä
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea
Ministeri Ranne: Hallituksen satsaukset kumipyöriin jatkuvat – tämän vuoden aikana teitä päällystetään 4 000 kilometriä
Artikkeliin liittyvät aiheet
- hankerahoitus valtatie 15 liikenneonnettomuudet talousarvioesitys Sheikki Laakso tiehankkeet budjettiriihi
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Liikenneinvestointien on vahvistettava turvallisuutta

Rakennusteollisuus kehuu hallitusta fiksusta suunnasta: ”Tämän budjettiriihen myötä tiestön korjausvelan kasvu hyytyy ja merkittävä joukko keskeisiä investointihankkeita saadaan liikkeelle”
Hallituksen päätös kiihdyttää tiestön korjausvelan purkamista ja aloittaa keskeisiä väyläinvestointihankkeita saa kiitosta Rakennusteollisuudelta.

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: ”Kriittisen infran turvaaminen kaikissa olosuhteissa on välttämätöntä”
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Kansainvälinen kehitysrahoitus kääntyi selvään laskuun vuonna 2024 niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Tuoreen laskelman mukaan Suomen antama kehitysapu pieneni 12,9 prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024 - siis yhdessä vuodessa.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää