ihmisoikeusaktivisti ja kirjailija Ayaan Hirsi Ali jakaa päätoimittaja Hugo Gurdon artikkelin kiittävillä saatesanoilla.
”Islamofobia” on valheellinen leimasana, joka palvelee islamismia
Länsimaissa on 2000-luvun ajan ollut tapana syyllistää poliittisen islamin kriitikoita ”islamofobeiksi”. Leimasana antaa ymmärtää, että kritiikki perustuisi pelokkuuteen tai tietämättömyyteen. Washington Examiner-lehden päätoimittaja Hugo Gurdonin mukaan koko islamofobian käsite perustuu valheelliseen narratiiviin. Hänen mukaansa islamofobian kauhistelu on silmien sulkemista islamilaisen maailman nykyisestä luonteesta sekä huolestuttavasta kehityssuunnasta. Gurdon muistuttaa, miten osa islamilaista maailmaa on radikalisoitunut viime vuosikymmeninä ja kylvänyt tuhoa myös länsimaissa. Gurdonin mukaan islamofobian kauhistelu länsimaissa palvelee islamistien pyrkimyksiä saada enemmän vaikutusvaltaa islamilaisen maailman ulkopuolella. Hän peräänkuuluttaa, että poliittisen islamin kritisointi on aiheellista ja loogista sivilisaation puolustamista.
Poliittisessa keskustelussa vastapuolta pyritään usein leimaamaan fobian käsitteellä. Leimasanan käyttäjät voivat pelata latautuneilla mielikuvilla esittämättä yhtäkään varsinaista asia-argumenttia. Fobian kohdalla vastustajan leimaaminen pelokkaaksi tai tietämättömäksi antaa tekosyyn sivuuttaa tämän näkökulmat joko typerinä tai ennakkoluuloisina.
Aikaisemmin yhteiskunnallisessa keskustelussa fobian käsite on tullut liitetyksi mm. homofobiaan. Käsitteellä pyrittiin ilmaisemaan, että samaa sukupuolta olevien ihmisten avioliittojen vastustajat lähinnä kavahtaisivat homoseksuaalisuutta. Fobian käsite on kuvaava niissä tapauksissa, joissa jyrkkä vieroksunta perustuu katteettomaan pelkoon ja ennakkoluuloihin.
2000-luvulla islamin kriitikoita on alettu kutsumaan herkästi islamofobeiksi. Toisin sanoen, heitä on pyritty leimaamaan epärationaalisiksi, ennakkoluuloisiksi, pelokkaiksi ja pelonlietsojiksi.
Washington Examiner -lehden päätoimittaja Hugo Gurdon kirjoittaa, ettei islamofobiaa ja homofobiaa voi rinnastaa suoriltaan. Hänen mukaansa islamofobia on suorastaan valheellinen narratiivi, jolla on vaiennettu aiheellisia huolia maailmanlaajuisesta ja tuhoisasta ilmiöstä.
Pelko islamia kohtaan levisi räjähdysmäisesti syyskuun 11. terrori-iskujen myötä vuonna 2001, kun 3000 amerikkalaista sai surmansa New Yorkin WTC-tornien sortuessa. Islamofobia on noussut tapetille myös Hamasin viime syksyn terrori-iskujen ja 1200 siviiliuhrin myötä.
Tätä nykyä on käynyt hankalammaksi väittää, että ääri-islamin vastustuksen takana olisi vain pelkkiä primitiivisiä ennakkoluuloja ja tiedon puutetta. Tolkun ihmiset ovat heränneet huomaamaan, että osa islamilaisesta maailmasta on kehittynyt huolestuttavaan suuntaan.
Gurdon kertoo omista kokemuksistaan vuosikymmenten perspektiivillä:
“Olen nähnyt eturivissä, mitä islamismi tekee kulttuurille siellä, missä se on vallalla. Olen asunut Sudanin Khartoumissa 1980-luvulla. Näin, miten tuttu 1970-luvun rento ja sopuisan kosmopoliittiväestön asuttama kaupunki – jossa oli hurmaavia, jos nuhjuisiakin yökerhoja – muuttui synkäksi ja uhkaavaksi paikaksi. Kauhu alkoi, kun maan diktaattori yhdessä fanaatikkojen kanssa asetti voimaan sharia-lain ja kirjaimellisesti kaatoi oluet Niilin jokeen tyrannian merkiksi.”
Kuolemantuomiota lievempinä rangaistuksina ihmisiltä alettiin katkomaan raajoja julkisilla paikoilla sharia-lain mukaan.
Gurdon varoittaa, että islamistit pyrkivät levittämään islamismia imperialistisesti islamilaisen maailman ulkopuolelle. Tässä missiossa se hyödyntää juuri niiden länsimaisten yhteiskuntien suvaitsevaisuutta, jotka se pyrkii tuhoamaan. Kohdatessaan vastarintaa islamismi hyödyntää länsimaista suvaitsevaistoa, joka vaatii ymmärtäväisyyttä ja syyttelee soraääniä islamofobisiksi.
Kaikkea tätä vasten poliittisen islamin vastustus ei ole enää epärationaalista ja ennakkoluuloista pelkoa, Gurdon kirjoittaa.
Hänen mukaansa se on ”johdonmukaista vastenmielisyyttä uskonnollisuutta barbariaa kohtaan”. Maailmalla on viimeaikaisia esimerkkejä jihadista, Hamasista, ISISistä ja muista vastaavista terroristiorganisaatioista, jotka tappavat, kiduttavat, kidnappaavat tai muuten vain piinaavat syyttömiä ihmisiä.
Gurdonin mukaan on korkea aika lopettaa islam-kriitikoiden leimaaminen fobisiksi:
”Ihmisten pitää herätä syytöksiin ’islamofobiasta’. Se on sivilisaation puolustamista. Se ei ole selkäpiireaktiota ja pelkoa, vaan loogista kiintymystä siihen, mikä on paljon parempaa.”
Maailmankuulu somalitaustainen ihmisoikeusaktivisti ja kirjailija Ayaan Hirsi Ali ylistää Gurdonin artikkelia. “Totta, ja hyvin kirjoitettu“, hän kiittelee.
https://t.co/gfGuK57HxS
True and well written by @hgurdon.— Ayaan Hirsi Ali (@Ayaan) March 27, 2024
Vuonna 2021 Suomen Uutiset raportoi Hirsi Alin saman suuntaisesta kirjoituksesta, jonka mukaan islamistit hyödyntävät länsimaista woke-liikettä valtapoliittisiin päämääriinsä.
Väkivaltaisen jihadismin rinnalle on tullut toinen strategia, dawa, joka korostaa propagandaa ja mielipidevaikuttamista. Dawaan kuuluu erityisesti länsimaisen yhteiskunnallisen asenneilmapiirin muokkaaminen islamismille suotuisampaan suuntaan.
Hirsi Ali muistutti, että islamistit ja woke-liike pitävät länsimaisuutta yhteisenä vihollisenaan ja uhriutuvat islamofobiasta. Islamistit hyötyvät uusherännäisen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden asenneilmapiiristä, jossa länsimaat ruoskivat itseään.
SUOMEN UUTISET
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Hakkarainen Hamasin toimintatavoista: ”Johtaa väistämättä ulkopuolisiin uhreihin”
Koraani on Saksan muslimikoululaisille tärkeämpi kuin Saksan laki – joka kolmas hyväksyy väkivallan jos Allahia pilkataan
Saksan kotimaantiedustelu ei ole huolissaan vaatimuksesta muuttaa maa islamilaiseksi valtioksi – ”Kalifaatti on valtiomuoto siinä missä monarkiakin”
Viikon suosituimmat
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset toivovat burkakieltoa: “Ennen kun tulin Suomeen, en ollut nähnyt burkaa”
Iranin Teheranista kotoisin oleva nainen kertoo nähneensä burkan ensi kertaa Helsingissä. Hän kertoo tajunneensa tuolloin, että suomalainen feminismi tarkoittaa vain "sinisiä ja vihreitä hiuksia tai ajamattomia kainaloita".
Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”
Tänään vietetään kansainvälistä miestenpäivää. Nyky-yhteiskunnassa nainen voi avoimesti kertoa miesvihastaan, mutta toksisesta radikaalifeminismistä ei juurikaan puhuta. Somevaikuttaja Emmi Nuorgam sanoo vihaavansa "mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä". Kansanedustaja Joakim Vigelius vastaa kysymällä, miksei mediassa koskaan kirjoiteta avoimesti naisten radikalisoimiseen pyrkivistä vihaisista feministinaisista.
Tappelut ”mustien ja valkoisten” oppilaiden välillä jatkuneet koko syksyn ruotsalaiskoulussa – ”Traagista”, valittaa paikallispoliisi
Pohjoismaisen yhteiskunnan polarisaatio kuplii kunnolla nyt jo koululaitoksessa. Ruotsalaisessa pikkukunnassa ”mustat ja valkoiset” ovat pitkin syksyä ottaneet yhteen nyrkein ja iskulausein. Useimmat tappeluihin ja levottomuuksiin osallistuneista ovat 10-vuotiaita.
Halla-aho: “Tällä tavoin venäläisille voitaisiin osoittaa, että vaikka kello käy, niin kello ei käy heidän hyväkseen”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho kommentoi tuhat päivää jatkunutta Ukrainan sotaa Suomen Uutisille.
Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan
Viime vuosina media on korostanut kerronnassaan "laitaoikeistoa" ja välittänyt mielellään kuvaa oikeiston radikalisoitumisesta länsimaisena ilmiönä. Yhdysvalloista kerätyn datan valossa näyttää kuitenkin siltä, että pikemminkin vasemmiston näkemykset ovat muuttuneet radikaalimmiksi, kun taas oikeisto on pysynyt lähes paikallaan.
Pakolaispolitiikka kiristyy: Turvapaikkaa ei jatkossa myönnetä tai se lakkautetaan, jos henkilön katsotaan olevan vaaraksi yhteiskunnalle
Suomen maahanmuuttopolitiikkaa tiukennetaan ulkomaalaislain muutoksilla. Kansainvälinen suojelu muutetaan luonteeltaan väliaikaiseksi, ja lupien kestoa lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin. Jatkossa rikoksiin syyllistyminen ja kansallisen turvallisuuden vaarantaminen johtavat suojeluaseman myöntämättä jättämiseen tai lakkauttamiseen.
Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan
Suomi keskeyttää maaohjelman kautta tehtävän kahdenvälisen kehitysyhteistyön Somalian kanssa, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Tavio kertoo. Päätös palautuu hallitusohjelmaan, jossa linjataan, että Suomen kehitysyhteistyö on ehdollistettu omien kansalaisten vastaanottamiselle ja kansainvälisen sääntöperusteisen järjestyksen tukemiselle.
Puheenjohtaja Koskelalla ei ollut laskelmia työllisyystoimiensa tueksi illan A-talkissa: “Mulla ei ole antaa lukua sulle”
Pääministeri Petteri Orpo peräsi eilisessä A-talkissa vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskelalta lukuja kasvutoimiin. Vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetti julkaistaan ensi viikolla, mutta Koskelalla ei ollut vielä antaa lukuja puheidensa tueksi. Suomen talouden tilaa koskevassa puheenjohtajien välisessä keskustelussa olivat paikalla Orpon ja Koskelan lisäksi perussuomalainen valtiovarainministeri Riikka Purra ja SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman.
Hälyttävä tutkimustulos: kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia
Tanskassa äskettäin suoritetun kyselytutkimuksen mukaan peräti kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia. Yhtä suuri osuus pitää Hamasin vuosi sitten Israeliin tekemää hyökkäystä oikeutettuna siviiliuhreista huolimatta. Tanskan muslimeista 44 prosenttia sanoo, että Israelin valtiolla ei ole oikeutta olemassaoloon.
Antikainen: Suomi irti Ottawan sopimuksesta ja maamiinat takaisin
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mielestä nyt on tullut aika, että Suomi irrottautuu jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta.